DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4226

Title: การวิเคราะห์รูปแบบและศึกษาเนื้อหาของการสื่อสารผ่านสื่ออินโฟกราฟิก เพื่อเป็นแนวทางในการพัฒนาสื่ออินโฟกราฟิก บนเฟซบุ๊กเพจที่มีเนื้อหาเกี่ยวข้องกับ PM 2.5
Other Titles: Analysis of patterns and studying the content of communication via infographic media To guide the development of infographic media On Facebook pages with content related to PM 2.5
Authors: ธนภรณ์ ทองแจ่ม
Keywords: อินโฟกราฟิก
เฟซบุ๊กเพจ
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์การวิจัย 1) เพื่อวิเคราะห์รูปแบบการสื่อสารผ่านสื่ออินโฟกราฟิก บนเฟซบุ๊กเพจที่มีเนื้อหาเกี่ยวข้องกับ PM 2.5 2) เพื่อศึกษาเนื้อหาของการสื่อสารผ่านสื่ออินโฟกราฟิก บนเฟซบุ๊กเพจที่มีเนื้อหาเกี่ยวข้องกับ PM 2.5 และ 3) เพื่อทดสอบรูปแบบสื่ออินโฟกราฟิกที่ผู้บริโภคชื่นชอบ การศึกษาวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ในการเก็บรวบรวมข้อมูล โดยใช้การวิเคราะห์เนื้อหา, การออกแบบสื่ออินโฟกราฟิกและการสัมภาษณ์ความคิดเห็นที่มีต่อสื่ออินโฟกราฟิกที่ผู้วิจัยออกแบบ ใช้เครื่องมือลงรหัสสำหรับการวิเคราะห์เนื้อหา (Coding Sheet) ในการเก็บรวบรวมข้อมูลสื่ออินโฟกราฟิกบนเฟซบุ๊กเพจที่มีเนื้อหาเกี่ยวข้องกับ PM 2.5 ตั้งแต่วันที่ 1 มกราคม 2562 ถึง 31 มกราคม 2562 มีทั้งสิ้น 10 แบบ ผลการศึกษาพบว่า รูปแบบการสื่อสารผ่านสื่ออินโฟกราฟิก บนเฟซบุ๊กเพจที่มีเนื้อหาเกี่ยวข้องกับ PM 2.5 ที่พบมากที่สุดคือแบบดีไซน์เฉพาะ คิดเป็นร้อยละ 70.00 ซึ่งเป็นรูปแบบที่สามารถออกแบบได้หลากหลายไม่ตายตัว การจัดวางข้อมูลหรือเนื้อหาต่าง ๆ จึงสามารถเปลี่ยนแปลงได้ตามเนื้อหาข้อมูลที่แตกต่างกัน ทำให้งานนั้น ๆ มีความน่าสนใจมากยิ่งขึ้น และเนื้อหาของการสื่อสารผ่านสื่ออินโฟกราฟิก บนเฟซบุ๊กเพจที่มีเนื้อหาเกี่ยวข้องกับ PM 2.5 ที่พบมากที่สุดคือหัวข้อที่อยู่ในความสนใจ คิดเป็นร้อยละ 34.00 ซึ่งเป็นประเด็นหรือสถานการณ์ที่อยู่ในความสนใจในขนาดนั้น ที่จะทำให้ผู้บริโภคสามารถเข้าใจภาพรวมของงานนั้น ๆ ได้เร็วที่สุด เช่น ความหมายของ PM 2.5 และการทดสอบรูปแบบสื่ออินโฟกราฟิกที่ผู้บริโภคชื่นชอบมากที่สุดคือ อินโฟกราฟิกที่มีข้อมูลครบ คิดเป็นร้อยละ 80.00 ที่จะทำให้ผู้บริโภคสามารถเข้าใจเรื่องนั้น ๆ ได้ภายในอินโฟกราฟิกชิ้นเดียว
This research has 3 research objectives as follows 1) To analyze the form of communication via infographic media on Facebook Fanpages with content related to PM 2.5 2) To study the content of communication via the infographic media on Facebook pages with content related to PM 2.5 and 3) To test the infographic media formats that consumers like most. The research methodology is qualitative research by collecting data from content analysis, infographic to test design by A/B testing and interview of consumers. Infographic media information on the Facebook Fanpage in which content related to PM 2.5 from 1 January 2019 to 31 January 2019 with a total of 10 2.5 to design. And therefore used to test the liking with consumers. The study indicated that Communication form via media, infographic On the Facebook page with PM 2.5 related content, the most common is a specific design. 70.00%, which is a form that can be designed in a variety of ways, not fixed the placement of information or content can be changed according to different information content, making the work more interesting. And the content of communication via infographic media On Facebook, pages with content related to PM 2.5, the most common are topics of interest. Accounted for 34.00 percent, which is an issue or situation that is of interest in that size That will allow consumers to understand the overall picture of the job as quickly as possible, such as the meaning of PM 2.5 and the test of the infographic media format that consumers like most is Infographic with complete information Accounted for 80.00 percent that will allow consumers to understand that subject within one piece of graphics
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Subjects: สื่อสังคมออนไลน์
เครือข่ายสังคมออนไลน์
สื่ออิเล็กทรอนิกส์
การสื่อสารด้วยระบบดิจิทัล
ระบบสื่อสารข้อมูล
Advisor(s): มนฑิรา ธาดาอำนวยชัย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4226
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
thanaporn_thongc.pdf8.62 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback