DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3882

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อทัศนคติ และพฤติกรรมการซื้อผลิตภัณฑ์อาหารออร์แกนิค ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors Influencing Attitude and Behavior of Consumers Purchasing Organic Food Products in Bangkok
Authors: ณัฏฐ์กร ชื่นวัฒนพงศ์
Keywords: ความตระหนักเรื่องสุขภาพ
ความรู้เกี่ยวกับผลิตภัณฑ์อาหารออร์แกนิค
การรับรู้ราคา
การมีพร้อมจำหน่าย
ความตั้งใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารออร์แกนิค
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาความตระหนักเรื่องสุขภาพ ความรู้เกี่ยวกับ ผลิตภัณฑ์อาหารออร์แกนิค การรับรู้ราคา และการมีพร้อมจำหน่าย ที่ส่งผลต่อความตั้งใจซื้ออาหาร ออร์แกนิคของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร และ 2) เพื่อศึกษาความตั้งใจซื้อที่ส่งผลต่อพฤติกรรม การซื้อผลิตภัณฑ์อาหารออร์แกนิคของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร ผู้วิจัยใช้การสำรวจเชิงปริมาณ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล จากผู้ที่เคยซื้ออาหารออร์แกนิค จำนวน 165 คนที่ได้จากการสุ่มแบบสะดวก และใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ วิเคราะห์การถดถอยแบบพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ที่ระดับนัยสำคัญ .05 ในการตรวจสอบสมมติฐาน ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง สถานภาพโสด มีการศึกษา ในระดับปริญญาตรี มีอาชีพลูกจ้างองค์กรเอกชน มีรายได้ต่อเดือน 30,001–45,000 บาท ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ความตระหนักเรื่องสุขภาพ ความรู้เกี่ยวกับผลิตภัณฑ์อาหาร ออร์แกนิค ส่งผลต่อความตั้งใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารออร์แกนิค และความตั้งใจซื้อมีผลต่อพฤติกรรม การตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารออร์แกนิค ส่วนการรับรู้ราคาและการมีจำหน่ายไม่ส่งผลต่อ ความตั้งใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารออร์แกนิค
The objective of this research are 1) to study health, knowledge of organic foods, perceived price and availability that affect consumer purchase intention in Bangkok. 2) to study purchase intention that affects behavior of consumers purchasing organic food products in Bangkok. This study applied the quantitative survey approach. The structured questionnaire was used to collect data. Non-probability convenience sampling was applied to select the sample group of 165 consumers. Statistical methods were categorized into descriptive statistics such as frequency, percentage, mean, and standard deviation and Multiple Regression Analysis at .05 significance level. The results revealed that the most of respondents are female, Employees in private firms with personal monthly income of 30,001 - 45,000 baht. The results of hypothesis testing indicated that Health Consciousness, Knowledge of Organic Foods positively affect Purchase Intention. Purchase Intention positively affect Purchase of Organic Food Products of customers in Bangkok. Perceived Price and Availability have no significant effect to Intention to purchase organic food products.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Advisor(s): ศรัณยพงศ์ เที่ยงธรรม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3882
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Nuttagorn_chue.pdf4.15 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback