DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3733
|
Title: | การเปิดรับข้อมูลผ่านสื่อสังคมออนไลน์ และทัศนคติที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงนิเวศ ของนักท่องเที่ยวชาวไทย |
Other Titles: | Social Media Exposure and Attitude Influencing the Ecotourism Decision–Making of Thai Tourists |
Authors: | สุพรรษา บุบผาพันธ์ |
Keywords: | การเปิดรับข้อมูลผ่านสื่อสังคมออนไลน์ สื่อสังคมออนไลน์ ทัศนคติ การตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงนิเวศ |
Issue Date: | 2561 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | การศึกษาค้นคว้างานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการเปิดรับข้อมูลผ่านสื่อสังคม
ออนไลน์ และทัศนคติที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวเชิงนิเวศของนักท่องเที่ยวชาวไทย
ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือ บุคคลทั่วไปทั้งเพศชายและเพศหญิงที่มีความสนใจและมีประสบการณ์
ในการท่องเที่ยวเชิงนิเวศ จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามในการเก็บข้อมูล สถิติที่ใช้ใน
การวิเคราะห์ข้อมูลคือสถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และและสถิติเชิงอ้างอิงที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐานคือ
การวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุ
จากการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 18–25 ปี
มีการศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงาน/ ลูกจ้างบริษัทเอกชน และส่วนใหญ่มีรายได้
เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ที่ 15,001–30,000 บาท โดยเคยไปท่องเที่ยวเชิงนิเวศประเภทแหล่งท่องเที่ยว
ธรรมชาติ เช่น ชายหาด เกาะ น้ำตก ถ้ำ ภูเขา เดินทางในช่วงวันหยุดเสาร์–อาทิตย์ ด้วยรถยนต์
ส่วนตัว โดยร่วมเดินทางไปกับครอบครัว และใช้บริการโรงแรมทั่วไปที่มีที่สิ่งอำนวยความสะดวก
พื้นฐาน มี 10 ห้องขึ้นไป
ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ทัศนคติต่อการท่องเที่ยวเชิงนิเวศมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจ
ท่องเที่ยวเชิงนิเวศ อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 The aim of research study was to investigate how social media exposure and
attitude influence decision–making of ecotourism among Thai tourists. This research
was conducted by using the questionnaire for the total of 400 respondents.
Descriptive statistics utilized in data analysis were percentage, mean, standard
deviation, Pearson’s correlation coefficient. The hypothesis was tested by multiple
regression analysis.
These results of this research show that the respondents were female, aged
between 18–25 years old, with a bachelor’s degree. Most of them were employees
in the private companies with the average monthly income between 15,001–30,000
Baht. The respondents have been to nature attractions such as beaches, islands,
waterfalls, caves and mountains. They usually travel on weekends by personal car
with family and stay at a general hotel with basic facilities of 10 rooms or more.
For the hypotheses testing results, the study found that ecotourism attitude
was positively correlated with ecotourism decision-making behavior at the significant
level of 0.05. |
Description: | การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559 |
Subjects: | การท่องเที่ยว การท่องเที่ยวเชิงนิเวศ อุตสาหกรรมท่องเที่ยว การตัดสินใจ การท่องเที่ยวเชิงนิเวศ -- การตัดสินใจ สื่อสังคมออนไลน์ |
Advisor(s): | รวิพรรณ สุภาวรรณ์ |
URI: | http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3733 |
Appears in Collections: | Independent Studies - Master Independent Studies
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|