DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3129

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อจรรยาบรรณสื่อโทรทัศน์ในยุคดิจิทัลและแนวทางกำกับดูแล
Other Titles: The Influence Factors on TV Media Ethics Problem in Digital Age and the Appropriate Regulatory Framework
Authors: ภาณุพงษ์ ทินกร
Keywords: ปัจจัยภายนอก
ปัจจัยภายใน
ยุคดิจิทัล
จรรยาบรรณ
สื่อโทรทัศน์
การกำกับดูแล
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลให้ปัญหาด้านจรรยาบรรณวิชาชีพสื่อมวลชนประเภทโทรทัศน์ และศึกษาแนวทางกำกับดูแลที่เหมาะสม โดยการวิจัยครั้งนี้ใช้แบบสอบถาม ที่มีคำถามแบบปลายปิดในการเก็บข้อมูล และมีคำถามปลายเปิดเพื่อให้ผู้สอบแบบสอบถามได้แสดงความคิดเห็น กลุ่มตัวอย่าง 102 คนเป็นสื่อมวลชนประเภทโทรทัศน์โดยตรง ทำงานอยู่ในกองบรรณาธิการข่าวหรืออยู่ในฝ่ายข่าวของสถานีโทรทัศน์ฟรีทีวีระบบดิจิทัลออกอากาศภาคพื้นดิน นำการหาค่าการถดถอยเชิงเส้นแบบถ่วงน้ำหนัก ร่วมกับการวิเคราะห์เส้นทางมาใช้เพื่อทดสอบสมมติฐาน ผลวิจัยที่ได้ พบว่าผู้ประกอบวิชาชีพสื่อมวลชนประเภทโทรทัศน์ ตระหนักถึงปัญหาจรรยาบรรณสื่อโทรทัศน์ในยุคดิจิทัลที่เกิดขึ้น ปัจจัยภายในองค์กรมีผลต่อปัญหาจรรยาบรรณสื่อมวลชน ได้แก่นโยบายของบริษัทเจ้าของสื่อ บุคลากรในองค์กรระดับตัดสินใจ เช่น บรรณาธิการและหัวหน้าข่าว มีผลมากกว่าปัจจัยภายนอก สุดท้ายคือ ผู้ประกอบวิชาชีพสื่อมวลชนประเภทโทรทัศน์ เห็นด้วยกับแนวคิดการกำกับดูแลร่วมกัน (Co-Regulation) มากที่สุด โดยเห็นควรให้มีการลงทะเบียนสื่อมวลชน และมีบทลงโทษทางกฎหมายกับสื่อมวลชนที่ไม่ปฏิบัติตามจรรยาบรรณและจริยธรรมสื่อมวลชน
This research aims to study the factors that contribute to the ethical issues of the television media and to study the appropriate regulatory framework. The questionnaire was used as a closed-end questionnaire to collect data. The samples are 102 TV journalists who work in the editorial or NEWS department of the free-to-air digital TV broadcasting station. Data is analyzed by weighted linear regression to be used for path analysis applied to test the hypothesis. The results showed that TV journalists recognizing the media's ethical issues in the digital age. The Internal factors which influence on Media Ethics problem are the company's media policy and personnel in decision-making positions such as editors and news leaders more than the external factors. Most of TV staffs also agree with co-regulation and most of them willing to be registered into the system. In their opinion, there should be legal penalties for media that do not follow the Code of Conduct and Ethics as well.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตมหาวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: สื่อมวลชน
สื่อมวลชน -- จรรยาบรรณ -- ไทย -- การศึกษาเฉพาะกรณี
สื่อมวลชน -- จรรยาบรรณ
โทรทัศน์ -- การผลิตและการกำกับรายการ
โทรทัศน์กระจายเสียง
Advisor(s): พรพรหม ชมงาม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3129
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
panupong_tinn.pdf3.44 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback