DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3112

Title: การสื่อสารกับการชมมวยไทยของนักท่องเที่ยวชาวจีน
Other Titles: Communication and Muay Thai attendance of Chinese tourists
Authors: สารัช ตัญญู
Keywords: สื่อ
นักท่องเที่ยวชาวจีน
มวยไทย
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยเรื่องการสื่อสารกับการชมมวยไทยของนักท่องเที่ยวชาวจีนมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะด้านประชากร และการเข้าชมมวยไทยของนักท่องเที่ยวชาวจีนและเพื่อศึกษาการสื่อสารกับการชมมวยไทยของนักท่องเที่ยวชาวจีนโดยใช้แบบสอบถามปลายปิดที่ผ่านการตรวจสอบความเชื่อมั่นและความตรงเชิงเนื้อหา โดยเก็บรวบรวมข้อมูลเฉพาะกลุ่มนักท่องเที่ยวชาวจีนที่เคยชมมวยไทย จำนวน 200 คน ซึ่งสถิติที่ใช้ทดสอบสมมติฐาน คือ สถิติ One – way Analysis of Variance และ Multiple Regression Analysis (MRA) ผลการศึกษา พบว่า กลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาส่วนใหญ่เป็นเพศชายร้อยละ 59.0 มีอายุ 15 - 25 ปี ร้อยละ 50.0 มีระดับการศึกษาปริญญาตรีร้อยละ 61.0 มีอาชีพนักเรียน/ นิสิตนักศึกษาร้อยละ 25.5 และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 7001 – 9000 หยวนจีน (34,794 – 44,730 บาท) ร้อยละ 29.0 ซึ่งการเปิดรับสื่อโดยภาพรวมในระดับปานกลางมีคะแนนเฉลี่ย (ค่าเฉลี่ย = 3.71) โดยพบว่า สื่อมวลชน เช่น โทรทัศน์หนังสื่อพิมพ์นิตยสารมีคะแนนเฉลี่ยเป็นอันดับหนึ่ง (ค่าเฉลี่ย = 3.12) รองลงมาคือ สื่ออินเทอร์เน็ต เช่น Social Network Website (ค่าเฉลี่ย = 3.03) อันดับที่สามคือ สื่อบุคคลเช่น ญาติพี่น้องเพื่อนหรือคนรู้จัก (ค่าเฉลี่ย = 2.57) และอันดับที่สี่คือสื่อเฉพาะกิจเช่นงานนิทรรศการ งานแฟร์ และองค์กรส่งเสริมการท่องเที่ยว (ค่าเฉลี่ย = 2.35) ส่วนผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ลักษณะทางประชากรด้านอายุ อาชีพ ระดับการศึกษา และรายได้ที่ต่างกันมีการเข้าชมมวยไทยแตกต่างกันอีกทั้งสื่อมีความสัมพันธ์กับการเข้าชมมวยไทย
Research Communication and Muay Thai Attendance Of Chinese Tourists. The purpose is to study. Population and media exposure behavior affecting Chinese tourists' Muay Thai travel by using closed-end questionnaire with confidence and content validity. The collected data were collected from 200 Chinese tourists who visited Thai boxing. The statistics used to test hypotheses are One-way Analysis of Variance and Multiple Regression Analysis (MRA). The results of the study revealed that most of the samples were male, 59.0%, aged 15-25 years, 50.0%, had a bachelor degree, 61.0%, 25.5% of students and students, and had average monthly income. 7001 - 9000 Chinese Yuan (34,794 - 44,730 Baht) 29.0%, with media exposure. Overall, moderately. The mean score (mean = 3.71) was found by the media exposure, such as television, film, print media, magazines. Average score It was ranked one (mean = 3.12). Secondly, Internet media such as Social Network Website (average = 3.03) Third is personal media such as relatives, friends or acquaintances (average = 2.57), and fourth is specialized media such as exhibitions, fairs and tourism promotion (average = 2.35). The results of the hypothesis test showed that demographic characteristics in terms of age, occupation, education “Muay Thai” is different in behavior and exposure to media, which affects the behavior of “Muay Thai”.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: ผู้ชมกีฬา
ผู้ชมโทรทัศน์
สื่อสังคมออนไลน์
กีฬาไทย
การสื่อสาร
Advisor(s): วิโรจน์ สุทธิสีมา
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3112
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sarat.tany.pdf3.12 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback