DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2603

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจในการซื้อน้ำแข็งไสเกาหลี บิงซู ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors positively affecting purchase intention of Bingsu Korean Ice of customers in Bangkok
Authors: เขมวัฒน์ คุ้มภัย
Keywords: การมีส่วนร่วมในสถานการณ์
ทัศนคติที่มีต่อสินค้าเกาหลี
คุณลักษณะของสินค้า
การรับรู้สุขภาพที่ดี
ความตั้งใจในการซื้อ
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: ผู้วิจัยตั้งใจศึกษางานวิจัยนี้เพื่อศึกษาอิทธิพลเชิงบวกของปัจจัย การรับรู้สุขภาพที่ดี การประเมินสินค้า ความคาดหวังของรสชาติ การใส่ใจด้านสุขภาพทั่วไป ข้อมูลทางด้านโภชนาการ คุณลักษณะของสินค้า ทัศนคติที่มีต่อสินค้าเกาหลี และการมีส่วนร่วมในสถานการณ์ ที่มีต่อความตั้งใจในการซื้อน้ำแข็งไสเกาหลี บิงซูของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างคือผู้บริโภคที่จะซื้อน้ำแข็งไสเกาหลี บิงซูในกรุงเทพมหานคร ช่วงเดือนตุลาคม 2559 จำนวน 218 คน โดยมีการสอบถามเบื้องต้นว่าผู้ตอบแบบสอบถามรู้จักและมีแนวโน้มจะซื้อน้ำแข็งไสเกาหลี บิงซูหรือไม่ บริเวณพื้นที่สยามสแควร์และหน้าศูนย์การค้าสยามพารากอนในกรุงเทพมหานคร เครื่องมือวิจัยเป็นแบบสอบถาม มีการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ความถดถอยเชิงพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุน้อยกว่า 25 ปี สถานภาพโสด การศึกษาระดับปริญญาตรี รายได้ประมาณ 21,000 – 30,000 บาท ถ้าเรียงตามลำดับความสำคัญแล้วพบว่ามีปัจจัยการมีส่วนร่วมในสถานการณ์ ทัศนคติที่มีต่อสินค้าเกาหลี คุณลักษณะของสินค้าและการรับรู้สุขภาพที่ดี และ มีค่าสัมประสิทธิ์ถดถอยของตัวพยากรณ์เท่ากับ 0.202 0.160 0.157 และ 0.146 ตามลำดับ ที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจในการซื้อน้ำแข็งไสเกาหลี บิงซูในกรุงเทพมหานคร ร้อยละ 41.5 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ดังนั้น ผู้ประกอบการหรือนักการตลาดเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์น้ำแข็งไสเกาหลี บิงซูควรเน้นการมีส่วนร่วมในสถานการณ์ ทัศนคติที่มีต่อสินค้าเกาหลี คุณลักษณะของสินค้าและการรับรู้สุขภาพที่ดีในการสร้างความตั้งใจในการซื้อน้ำแข็งไสเกาหลี บิงซูต่อผู้บริโภค
The researcher attempted to study the positive influence of perceived product healthfulness, product evaluation, taste expectation, general health interest, nutritional information, product characteristics, attitude toward a product, and situational involvement affecting purchase intention of Bingsu Korean Ice of the customers in Bangkok. A sample size of 218 Bingsu Korean Ice’s customers in Bangkok were collected during October 2016. The respondents were screened by being asked whether they knew and could be potential customers of Bingsu Korean Ice. The survey questionnaire were used and analyzed using Multiple Regression Analysis. The researcher found that most respondents responded to the questionnaires were females at the ages are under 25 years old, single status who graduated with the bachelor degree levels, having the average income of 20,001-30,000 baht per month. Then, situational involvement (β=0.202), attitude toward a product (β=0.160), product characteristics (β=0.157), and perceived product healthfulness (β=0.146) explained 41.5% of the positive influence towards purchase intention of Bingsu Korean Ice’s customers in Bangkok at the significant level of .05. Then, Bingsu Korean Ice’s owners and marketers should emphasize on situational involvement, attitude toward a product, product characteristics, and perceived product healthfulness in building purchase intention Bingsu Korean Ice’s customers.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Subjects: ของหวาน
ของหวาน -- เกาหลี
บิงซู (ชื่อตราสินค้า)
พฤติกรรมผู้บริโภค
การจัดการตลาด
Advisor(s): เพ็ญจิรา คันธวงศ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2603
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
khemmawat_khum.pdf5.48 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback