DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2579

Title: การรับรู้คุณค่าที่ส่งผลต่อความตั้งใจซื้อผักและผลไม้ออร์แกนิคของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Perceived Values Affecting Intention to Purchase Organic Vegetables and Fruits of Customers in Bangkok
Authors: ยุ่น หนาน ซุน
Keywords: การรับรู้คุณค่าด้านราคา
การรับรู้คุณค่าด้านปลอดภัย
การรับรู้คุณค่าด้านสุขภาพ
การรับรู้คุณค่าด้านสิ่งแวดล้อม
การรับรู้คุณค่าด้านคุณภาพผลิตภัณฑ์
ความตั้งใจซื้อผักและผลไม้ออร์แกนิค
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา การรับรู้คุณค่าด้านราคา การรับรู้คุณค่าด้านปลอดภัย การรับรู้คุณค่าด้านสุขภาพ การรับรู้คุณค่าด้านสิ่งแวดล้อม และการรับรู้คุณค่าด้านคุณภาพผลิตภัณฑ์ ที่ส่งผลต่อความตั้งใจซื้อผักและผลไม้ออร์แกนิคของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล การตรวจสอบความตรงของเนื้อหาใช้วิธี IOC และตรวจสอบความเชื่อมั่นด้วยวิธีของครอนบาร์คกับกลุ่มตัวอย่างจำนวน 30 คน ได้ระดับความเชื่อมั่น 0.987 และเก็บข้อมูลจากผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน ที่ได้จากการเลือกแบบสะดวก วิธีการทางสถิติแบ่งเป็น 2 ประเภท คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ สถิติหาความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรด้วยวิธีวิเคราะห์การถดถอยแบบพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 21 – 30 ปี การศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริฐัทเอกชน และส่วนใหญ่มีรายได้ต่อเดือน 10,001 – 20,000 บาท ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า การรับรู้คุณค่าด้านราคา การรับรู้คุณค่าด้านปลอดภัย การรับรู้คุณค่าด้านสุขภาพ และการรับรู้คุณค่าด้านคุณภาพผลิตภัณฑ์ ส่งผลต่อความตั้งใจซื้อผักและผลไม้ออร์แกนิคของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 ส่วนการรับรู้คุณค่าด้านสิ่งแวดล้อม ไม่ส่งผลต่อความตั้งใจซื้อผักและผลไม้ออร์แกนิคของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
The objectives of this study were to study the perceived values of price perceived values of safety perceived values of health perceived values of environmental and perceived values of quality affecting intention to purchase organic vegetables and fruits of customers in Bangkok. The questionnaire was verified by content validity and reliability test. The Cronbach’s Alpha reliability test was used for 30 participants and the reliability of 0.987 was shown for this study. In addition, 400 participants, who were costumers in Bangkok, were asked to fill out the questionnaire. The statistical methods were categorized into the descriptive such as frequency, percentage, mean, and standard deviation and inferential statistic methods were Multiple Regression Analysis. The result revealed that the most of respondents are female with 21-30 years of age, graduated with bachelor’s degree, and most of them working in the private company with a monthly income between 10,001-20,000 baht. The results of hypothesis testing showed that the perceived values of price, perceived values of safety, perceived values of health and perceived values of quality affected intention to purchase organic vegetables and fruits of customers in Bangkok at the significant level of 0.05. While the perceived values of environmental did not affect affected intention to purchase organic vegetables and fruits of customers in Bangkok.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Subjects: ผักปลอดสารพิษ
คุณภาพผลิตภัณฑ์
อาหารเพื่อสุขภาพ
พฤติกรรมผู้บริโภค
ผลไม้ -- คุณภาพ
Advisor(s): ศรัณยพงศ์ เที่ยงธรรม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2579
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
yunan_sun.pdf3.93 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback