DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2283

Title: แผนธุรกิจร้านจัดดอกไม้ เนเจอร์ ฟลอร่า
Other Titles: Business plan for nature flora
Authors: เขมจิรา กิรติภัทรธนากร
Keywords: รับจัดดอกไม้
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เป็นแนวทางในการดำเนินธุรกิจการจัดทำร้านดอกไม้ได้อย่างถูกต้อง (2) กำหนดกลยุทธ์ให้เหมาะสมกับทิศทางของการจัดทำธุรกิจให้ตรงตามความต้องการ แผนธุรกิจได้จัดทำขึ้นสำหรับธุรกิจประเภทรับจัดดอกไม้ โดยเป็นการดำเนินธุรกิจใหม่ เทคนิคและวิธีการในการจัดทำแผน คือ การศึกษาจากแนวคิดและทฤษฎี และการสัมภาษณ์เชิงลึกกับบุคคลที่เกี่ยวข้องที่เคยใช้บริการและซื้อสินค้าร้านจัดดอกไม้ต่างๆ โดยใช้แบบสัมภาษณ์ที่มีการเตรียมคำถามไว้ล่วงหน้า สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น คือ ค่าร้อยละ ผลการวิเคราะห์ปัจจัยภายใน พบว่า เจ้าของกิจการและเพื่อนร่วมกิจการมีทุนเพียงพอในการเปิดกิจการหรือเร่ิมต้นกิจการ โดยไม่จำเป็นต้องก่อภาระหนี้สิน และผู้ก่อตั้งกิจการเองมีประสบการณ์ในเรื่องของการทำธุรกิจดอกไม้มาเป็นระยะเวลาพอสมควร แต่ทางผู้ประกอบการก็ได้พยายามหาจุดเด่นให้แก่สินค้าของธุรกิจตนเอง โดยมีการค้นคว้าหาข้อมูลตั้งแต่วัตถุดิบ การหาจุดเด่นให้แก่สินค้า เพื่อสร้างความแตกต่างกว่าร้านในปัจจุบัน และผลการวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมภายนอก พบว่า ปัจจุบันการแข่งขันในธุรกิจดอกไม้ค่อนข้างรุนแรงและพฤติกรรมผู้บริโภคมีการเปลี่ยนแปลงตลอดเวลาทำให้ทางธุรกิจก็ต้องพร้อมที่จะรับมือและเปลี่ยนแปลงให้ทันยุคสมัยมากขึ้น ปัจจัยเสี่ยงที่เกิดขึ้นจากปัจจัยแวดล้อมภายในและภายนอกได้แก่ ปัจจัยด้านงินทุน ปัจจัยด้านกระบวนการ ปัจจัยด้านเศรษฐกิจ ปัจจัยด้านการแข่งขัน ปัจจัยด้านสังคมและพฤติกรรมผู้บริโภค ส่วนปัจจัยด้านอื่นๆไม่มีผลมากนัก คู่แข่งขันหลักที่สำคัญคือ Satisfaction By Air เมื่อเปรียบเทียบกับคู่แข่งขันข้อได้เปรียบคู่แข่งขันคือ การส่งเสริมการขายและทำเลที่ตั้ง การเสียเปรียบทางการแข่งขัน คือ เป็นแบรนด์ใหม่ที่ยังไม่เป็นที่รู้จัก กลยุทธ์ที่สำคัญในการทำธุรกิจคือ กลยุทธ์การสร้างแบรนด์ กลยุทธ์การสร้างฐานลูกค้า กลยุทธ์การรักษาฐานลูกค้า กลยุทธ์การบริหารจัดการทรัพยากรมนุษย์ กลยุทธ์การจัดซื้อ กลยุทธ์การผลิต กลยุทธ์การเงินที่มีระยะเวลาคืนทุน 4 เดือน อัตราผลตอบแทนภายในที่ร้อยละ โดยใช้แหล่งเงินทุนจากเจ้าของกิจการเอง
Setting up this business plan has purposed (1) to be a guideline in operating the flower arrangement business (2) to set up a suitable strategy for business’s direction in order to satisfy customer’s needs. The business plan was made up for a flower arrangement business, which it was a new comer. Techniques and methods used for the business plan were studied from ideas, theories, and depth-interviews from a relevant person who ever tried some of flower arrangement services by using a prepared interview. A percentage was used as a statistical method for primary data analysis. From internal factors analysis had found that a business’s owner and partners had enough equity to start the business, no need to be in debt from other parties. In addition, the owner already had an experience in doing a flower arrangement business earlier for a while. However, the owner managed to find an outstanding for the business’s product by doing further researched starting from a raw material, and finding product’s outstanding to differentiate from the other existing competitors. Furthermore, an external factors analysis had found that there was high competition in an existing market including with a variable of customer behavior. So, the business must be ready to handle and adjust the business up to date. Risks factors occurred from internal and external environmental factors were: financial, process, economic, competition, society, and consumer behavior. The rest factors had not much effect. The major competitor was Satisfaction By Air. When comparing the business with competitor’s advantages were promotion and location, whereas Nature Flora was a new comer which is unknown. An importance strategies for running business were: a brand creating, customer database, customer retention, human resource management, purchasing, production, and short-term financial which had a return on investment within 4 months, with internal interest rate equal to ?% by using owner’s equity.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
การจัดการธุรกิจ
บริการลูกค้า
การจัดดอกไม้
Advisor(s): เกษมสันต์ พิพัฒน์ศิริศักดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2283
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
kemjira_kira.pdf2.92 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback