DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2228

Title: การจัดการด้านการรับรองมาตรฐานอาหารฮาลาลที่ส่งผลต่อการสร้างความได้เปรียบ ทางการแข่งขันของผู้ประกอบการอาหารไทย
Other Titles: Management certification of halal food. The impact created a competitive advantage for operators Thailand
Authors: อริยา ส่งแสงชัย
Keywords: การจัดการด้านวัตถุดิบ
การจัดการด้านกระบวนการผลิต
การจัดการด้านการบรรจุภัณฑ์และขนส่ง
การจัดการด้านสุขลักษณะ
ความสามารถทางการแข่งขัน
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการจัดการด้านการรับรองมาตรฐานอาหารฮาลาล ที่ส่งผลต่อการสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขันของผู้ประกอบการอาหารไทยโดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล และกลุ่มตัวอย่างในการวิจัยใช้วิธีการสุ่มอย่างง่ายจากกลุ่ม ผู้ประกอบการส่งออกอาหารฮาลาล ที่ได้รับการรับรองมาตรฐานฮาลาลจำนวน 44 คน ซึ่งสถิติที่ใช้ คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์การถดถอยอย่างง่าย และการวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุคูณ โดยผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีการศึกษาระดับปริญญาตรี ดำรงตำแหน่งหัวหน้าฝ่าย/ หัวหน้าแผนก ประเภทของผลิตภัณฑ์ส่วนใหญ่คืออาหารและเครื่องดื่ม ซึ่งได้รับการรับรองมาตรฐานอาหารฮาลาล 10 ปีขึ้นไป และส่วนใหญ่ส่งออกผลิตภัณฑ์อาหารไปยังกลุ่มประเทศอื่น ๆ ได้แก่ ประเทศเวียดนาม พม่า ฟิลิปปินส์ อินโดนีเซีย มาเลเซีย สหรัฐอาหรับเอมิเรต์ ซาอุดิอาระเบีย ดูไบ อิสลาเอล ตุรกี และนอร์เวย์ และส่งออกผลิตภัณฑ์อาหารฮาลาล มากที่สุด ในประเทศอื่น ๆ ได้แก่ ประเทศ เวียดนาม ผลการศึกษาพบว่าการจัดการด้านการรับรองมาตรฐานอาหารฮาลาล มีผลต่อการสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขันของผู้ประกอบการอาหารไทย ซึ่งหากพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า การจัด การด้านวัตถุดิบส่งผลต่อการสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขันมากทีสุด รองลงมาคือด้านบรรจุภัณฑ์และการขนส่ง ด้านสุขลักษณะส่วนบุคคล และกระบวนการผลิต ตามลำดับ
This study aimed to investigate the management of halal certification. The impact created a competitive advantage for operators Thailand. The questionnaire was used to collect data. And samples for research using simple random sampling from the group. Operators exporting halal food. The certified Halal standards 44 which statistics used were percentage, average, standard deviation. Simple regression analysis and multiple linear regression analysis. The results showed that most respondents were female. A bachelor's degree Head office/ department head. The type of products mainly food and beverages. Which have been certified halal 10 years and mainly export products to other countries, including Vietnam, Myanmar, the Philippines, Indonesia, Malaysia, the United Arab Emirates Post. Saudi Arabia, Dubai Islamic el Turkey and Norway and exporter of halal food as possible. In other countries, including Vietnam. The study indicated that Management certification of halal food. Have the effect of creating a competitive advantage for operators Thailand. Considering that it was found. Management of raw materials, resulting in the creation of competitive advantage fallback. Followed by packaging and transportation. Personal hygiene and production, respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): ศศิประภา พันธนาเสวี
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2228
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ariya_song.pdf2.09 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback