DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2100

Title: แผนธุรกิจล้อสปริงยูริเทน
Other Titles: Business Plan for Caster Wheel Urethane Spring
Authors: บุญธิดา เตชมหามงคล
Keywords: การวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมภายนอก
กลยุทธ์การบริหาร
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: แผนธุรกิจ ล้อสปริงยูริเทน จัดทำขึ้นเพื่อจัดจำหน่ายล้อสปริงยูริเทน ภายใต้แบรนด์ “Twin” การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อทำให้สินค้าเป็นที่รู้จักในตลาดและ 2) เพื่อเพิ่มยอดขายจากผลิตภัณฑ์ใหม่อย่างน้อย 5% ของยอดขายเดิม เทคนิคและวิธีการในการจัดทำแผน คือ การวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมทางธุรกิจ การวิเคราะห์การแข่งขัน และการวิจัยตลาดโดยการสัมภาษณ์เชิงลึก โดยสัมภาษณ์ ผู้ใช้งานโดยตรง ผู้ใช้งานล้อทั่วๆไป และ บริษัทการค้า (Trading) ทั่วไป จำนวนรวม 7 คน โดยใช้แบบสัมภาษณ์ และใช้การวิเคราะห์เนื้อหาในการวิเคราะห์ข้อมูล ผลการวิเคราะห์จากปัจจัยแวดล้อมภายใน จุดแข็ง คือ สินค้ามีคุณภาพ มีอายุการใช้งานที่ยาวนานมากกว่าคู่แข่ง ในขณะที่จุดอ่อน คือ ไม่มีพนักงานขายเข้าไปติดต่อลูกค้าโดยตรง ผลิตภัณฑ์ใหม่ยังไม่เป็นรู้จักของตลาด สำหรับผลการวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมภายนอก พบว่า โอกาส คือ ความต้องการประหยัดต้นทุนหรือลดค่าใช้จ่ายทางด้านผลิตภัณฑ์ และอุปสรรค คือ กฎหมายยังมีช่องโหว่ทางด้านการลอกเลียนแบบผลิตภัณฑ์ และการแข่งขันที่รุนแรง เมื่อพิจารณาการแข่งขัน พบว่า ในธุรกิจนี้มีการแข่งขันด้านราคา คู่แข่งเน้นราคาถูก เนื่องจากคู่แข่งมีโรงงานผลิตล้ออุตสาหกรรมเอง อีกทั้งยังมีหน้าเว็บไซต์ เพื่อให้ลูกค้าเข้าถึงบริษัทได้สะดวกมาขึ้น สำหรับผลการวิจัยตลาดพบว่า ลูกค้าให้ความสำคัญต่อราคามากที่สุด รองลงมาคือคุณภาพของสินค้า กลยุทธ์ที่สำคัญในการทำธุรกิจ คือ กลยุทธ์ด้านผลิตภัณฑ์ กลยุทธ์ด้านการตลาด กลยุทธ์ด้านการบริหาร และ กลยุทธ์ด้านเทคโนโลยี เมื่อพิจารณาความเป็นไปได้ในการลงทุนธุรกิจล้อสปริงยูริเทน พบว่า เป็นธุรกิจที่น่าสนใจในการลงทุน ต้องใช้เงินลงทุนเท่ากับ 5,870,000 บาท โดยมูลค่าปัจจุบันสุทธิ (NPV) เท่ากับ 8,547,374.43 บาท อัตราผลตอบแทน (IRR) เท่ากับ 76% ส่วนระยะเวลาคืนทุนคือ 1.68 ปี หรือระยะเวลาประมาณ 1 ปี 8 เดือน
This business plan was written for the distribution of the PC Wheel under ‘Twin’ trademark which aimed at 1) promoting the product in the market and 2) increasing the sales of the product at least 5% of the previous sales. The technique and the method of the business plan was the business environmental factors analysis, the competitive analysis, the marketing research, conducted by in-depth interview of 7 interviewees from the general consumers, end users and trading, and the content analysis. The result of the internal factors analysis indicated that the strengths of the product were the high quality and more durable than its competitors, while the weaknesses were no salesperson in order to approaching consumers and being new and unfamiliar to the market. The external factors analysis illustrated that the opportunities was the saving of the costs or reducing the expenses on the product. Moreover, the threats were the gap in the intellectual property laws on the product counterfeit and having the tense competition in the market. When considering the competition, this business was competing with other competitors in pricing. The competitors focused on lowering price because they had their own PC Wheel’s manufacture. In addition, they engaged consumers conveniently with their website. The result of the marketing research illustrated that consumers see the importance of pricing the most, then the product quality. The key business strategy was product strategy, marketing strategy, administrative strategy and technological strategy. When considering the possibility of the investing in PC Wheel business found that the business is interesting for investing, the capital investment was 5,870,000 Baht. The current Net Present Value (NPV) was 8,547,374.43 Baht and 76% of Internal Rate of Return (IRR). While the payback period was 1.68 year or 1 year 8 months.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ,2557
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2100
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
boontida_teac.pdf3.31 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback