DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of Business & Management >
School of Business Administration >
Master Degree >
Journal Articles - MBA >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1468

Title: ความสัมพันธ์ระหว่างประเทศแหล่งกำเนิดสินค้าและทัศนคติต่อประเทศแหล่งกำเนิดสินค้า กับการตัดสินใจซื้อสินค้าประเภทเครื่องใช้ไฟฟ้าและอาหาร กรณีศึกษา : ประชากรวัยแรงงานเขตจังหวัด ระยอง
Other Titles: The Relationship between Country of Origin and Attitude toward the Decision to Purchase Appliances and Food Case Study : The Labor in Work-Force Age in Rayong
Authors: อรพรรณ ปานภู่ทอง
Keywords: ประเทศแหล่งกำเนิดสินค้า
ทัศนคติ
การตัดสินใจซื้อ
เครื่องใช้ไฟฟ้า
อาหาร
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับความคิดเห็นของทัศนคติต่อประเทศแหล่งกำเนิดสินค้า กับการ ตัดสินใจซื้อสินค้าประเภทเครื่องใช้ไฟฟ้า และอาหารจากประเทศสหรัฐอเมริกา, ญี่ปุ่น และ จีน รวมถึงศึกษาความสัมพันธ์ระหว่าง ประเทศแหล่งกำเนิดสินค้าและทัศนคติต่อประเทศแหล่งกำเนิดสินค้า กับการตัดสินใจซื้อสินค้าประเภทเครื่องใช้ไฟฟ้าและอาหาร ของประชากรวัยแรงงานในเขตจังหวัดระยองโดยกลุ่มตัวอย่างในการศึกษา คือ ประชากรวัยแรงงานชายและหญิง อายุ 22-35 ปี ในเขตจังหวัดระยอง โดยทำการคัดเลือกกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 400 คน ผลการวิจัย พบว่า (1) กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศชาย ระดับการศึกษาต่ำกว่าปริญญาตรี อาชีพลูกจ้างเอกชน/ พนักงานบริษัท มีรายได้ต่อเดือน 10,001 - 20,000 บาท และสถานภาพโสด (2) สำหรับประเทศสหรัฐอเมริกา ความรู้ความเข้าใจ เกี่ยวกับประเทศแหล่งกำเนิดสินค้าอยู่ในระดับมาก ความรู้สึกต่อประเทศแหล่งกำเนิดสินค้าเครื่องใช้ไฟฟ้าอยู่ในระดับมาก และ ความรู้สึกต่อประเทศแหล่งกำเนิดสินค้าอาหารอยู่ในระดับมาก (3) สำหรับประเทศญี่ปุ่น ความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับประเทศ แหล่งกำเนิดสินค้าอยู่ในระดับมาก ความรู้สึกต่อประเทศแหล่งกำเนิดสินค้าเครื่องใช้ไฟฟ้าจากประเทศญี่ปุ่นอยู่ในระดับมาก และ ความรู้สึกต่อประเทศแหล่งกำเนิดสินค้าอาหารอยู่ในระดับมาก (4) สำหรับประเทศจีน ความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับประเทศ แหล่งกำเนิดสินค้าอยู่ในระดับปานกลาง ความรู้สึกต่อประเทศแหล่งกำเนิดสินค้าเครื่องใช้ไฟฟ้าอยู่ในระดับน้อย และความรู้สึกต่อ ประเทศแหล่งกำเนิดสินค้าอาหารอยู่ในระดับน้อย (5) กลุ่มตัวอย่างมีการตัดสินใจซื้อสินค้าเครื่องใช้ไฟฟ้าจากประเทศญี่ปุ่นมาก ที่สุด รองลงมาคือ ประเทศสหรัฐอเมริกา และน้อยที่สุด คือ ประเทศจีน และกลุ่มตัวอย่างมีการตัดสินใจซื้อสินค้าอาหารจาก ประเทศญี่ปุ่นมากที่สุด รองลงมาคือ ประเทศสหรัฐอเมริกา และน้อยที่สุด คือ ประเทศจีน (6) แหล่งกำเนิดสินค้าที่แตกต่างกัน ส่งผลต่อทัศนคติต่อประเทศแหล่งกำเนิดสินค้า และการตัดสินใจซื้อแตกต่างกัน โดยประเทศญี่ปุ่น มีความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับ ประเทศแหล่งกำเนิดสินค้า, ความรู้สึกต่อประเทศแหล่งกำเนิดสินค้าเครื่องใช้ไฟฟ้า และความรู้สึกต่อประเทศแหล่งกำเนิดสินค้า อาหาร และการตัดสินใจซื้อมากที่สุด รองลงมาคือ ประเทศสหรัฐอเมริกา และน้อยที่สุด คือ ประเทศจีน (7) ความรู้สึกต่อประเทศ แหล่งกำเนิดสินค้าเครื่องใช้ไฟฟ้า มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับการตัดสินใจซื้อสินค้าเครื่องใช้ไฟฟ้าจากประเทศญี่ปุ่น และจีน และ ความรู้สึกต่อประเทศแหล่งกำเนิดสินค้าอาหาร มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับการตัดสินใจซื้อสินค้าอาหารจากสหรัฐอเมริกาและจีน
This Independent study aims to study the attitude toward source of Electronic appliances and food product from the United States, Japan and China, including a study of the relationship between the sources of product, toward source of product toward the purchase of Electronic appliances and food of the labor in 2 work-force age. The sample in the study is Men and Women aged 22-35 years in Rayong of 400 people. The results showed that (1) the majority are male with below bachelor degree levels Employee private / staff with a monthly income of 10,001 - 20,000 baht, single (2) For the United States, Knowledge about the source of product is at high level, Sense to the source of Electronic appliances is at high level and feel to the source of food product is at high level. (3) For Japan, Knowledge about the source of product is at high level, Sense to the source of Electronic appliances is at high level and feel to the source of food product is at high level. (4) For China. Knowledge about the source of product is at moderate level, Sense to the source of Electronic appliances is at low level and feel to the source of food product is at low level. (5) Most of the respondents purchase Electronic appliances from Japan, followed by the United States and lowest in China, and Most of the respondents purchase food product from Japan, followed by the United States and lowest in China. (6) Source of product affect attitudes toward source of product and decisions by Japan have highest knowledge about the source of product, the feeling of the source of Electronic and feel to the source of food products and the decision to purchase, followed by the United States and lowest in China (7) Sense of the source of Electronic product positively correlated with the decision to purchase Electronic product from Japan and China and the feeling of the source of food products positively correlated with the decision to purchase food from the United States and China.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1468
Appears in Collections:Journal Articles - MBA

Files in This Item:

File Description SizeFormat
j_orapan.panp.pdf131.29 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback