DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of Business & Management >
School of Business Administration >
Master Degree >
Journal Articles - MBA >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1435

Title: ทัศนคติด้านความรู้ความเข้าใจ ด้านความรู้สึกและความเสี่ยงด้านผลิตภัณฑ์ส่งผลต่อแนวโน้มการ ตัดสินใจซื้อรถยนต์มือสองในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Attitudes such as Knowledge, Feeling, and Risk of Product Categories Affect Bangkok Consumers' Decision to buy a Used Car.
Authors: ทนงศักดิ์ ภักดีชน
Keywords: ทัศนคติ, ความเสี่ยง, การตัดสินใจ, รถยนต์มือสอง.
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) สำรวจทัศนคติ ด้านความรู้ ความเข้าใจ ด้านความรู้สึกและด้าน พฤติกรรมที่ผู้บริโภคมีต่อรถยนต์มือสองของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร (2) สำรวจความคิดเห็น ความเสี่ยงด้าน ผลิตภัณฑ์ประเภทต่างๆ ของการซื้อรถยนต์มือสองของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร (3) สำรวจแนวโน้มการ ตัดสินใจซื้อรถยนต์มือสองของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร (4) วิเคราะห์การส่งผลของทัศนคติ ด้านความรู้ ความเข้าใจ พฤติกรรมและความเสี่ยงทางการตลาดประเภทต่างๆ ที่มีต่อแนวโน้มการตัดสินใจซื้อรถยนต์มือสองของ ผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร การวิจัยครั้งนี้ใช้การวิจัยเชิงสำรวจ ซึ่งกลุ่มตัวอย่างที่ใช้คือกลุ่มบุคคลที่ใช้รถยนต์ ส่วนตัวในเขตกรุงเทพมหานคร เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือ แบบสอบถามที่มีค่าความเชื่อถือได้เท่ากับ 0.950 และ มีการตรวจสอบความเที่ยงตรงของเนื้อหาจากผู้ทรงคุณวุฒิ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้นคือ สถิติเชิง พรรณนาได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิงที่ใช้ในการทดสอบสมมุติฐานที่ระดับ นัยสำคัญทางสถิติ 0.05 คือ การวิเคราะห์ถดถอยแบบพหุคูณ ผลการศึกษา พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็น เพศหญิง ที่มีอายุอยู่ระหว่าง 18 - 23 ปี มีสถานภาพโสด เป็นนิสิต-นักศึกษาระดับในอนุปริญญา/ปริญญาตรี รายได้ ส่วนใหญ่เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ระหว่าง 10,001 - 20,000 บาท ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีงบประมาณจำกัดและมี ความคิดเห็นว่าผู้ขายมีความน่าเชื่อถือ โดยรับข้อมูลจากเว็บไซด์เป็นหลัก ยี่ห้อรถยนต์ที่สนใจคือ HONDA และมีอายุ การใช้งานรถยนต์มาแล้วประมาณ 3 - 4 ปี และมีระดับราคาที่สนใจอยู่ที่ 200,001 – 400,000 บาท ซึ่งผลการ ทดสอบสมมติฐาน พบว่า ทัศนคติ ด้านความรู้ ความเข้าใจ ด้านความรู้สึกและความเสี่ยงด้านผลิตภัณฑ์มี ความสัมพันธ์กับแนวโน้มการตัดสินใจซื้อรถมือสองของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
The objectives of this study were: (1) to survey Bangkok consumers' attitudes towards buying used cars, taking into account knowledge, feeling, and behavior, (2) to estimate the risk of product categories related to Bangkok consumers buying a used car, (3) to assess the likelihood of Bangkok consumers deciding to buy a used car, and (4) to analyze how attitudes such as knowledge, behavior, and various types of market risks affect Bangkok consumers' decision to buy a used car. Survey research was used. A sample was selected from individuals who use privatecars in Bangkok. A close-ended questionnaire was used to collect data with the reliability test result of 0.950. Content validity was reviewed by experts. The statistical methods were categorized into descriptive means such as percentage, average, and standard deviation. In the statistical significance testing, the influential statistics method was statistically significant at the level of 0.05, and achieved through multiple regression analysis. The result of this study found that the majority of respondents were single females aged between 18 – 28 with a Bachelor’s degree. The average monthly income was between 10,001 and 20,000 Baht. Most respondents had a limited budget. The sellers were reliable. The main source of discovering used cars was websites. Consumers were especially interested in Honda cars. The lifetime of use was approximately 3-4 years. The level of interest rates was between 200,001 and 400,000 Baht. Therefore the result of the study found that attitudes such as knowledge, feeling, and risk of product categories are highly associated with Bangkok consumers' decision to buy a used car.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม) --บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1435
Appears in Collections:Journal Articles - MBA

Files in This Item:

File Description SizeFormat
j_tanongsak.puck.pdf106.24 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback