DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of Business & Management >
School of Business Administration >
Master Degree >
Journal Articles - MBA >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1429

Title: ค่านิยมและอิทธิพลจากบุคคลที่ส่งผลต่อกระบวนการตัดสินใจศัลยกรรมความงาม
Other Titles: The Values and Influences of Individuals Affecting Decision-Making Processes for Cosmetic Surgery.
Authors: ธัญชนก สุขแสง
Keywords: ค่านิยม
อิทธิพลจากบุคคล
กระบวนการตัดสินใจ
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาถึงค่านิยมของการทาศัลยกรรมความงามของผู้บริโภค (2) ศึกษาถึงอิทธิพลจากบุคคลที่มีต่อการทาศัลยกรรมความงามของผู้บริโภค (3) ศึกษาและวิเคราะห์ถึงค่านิยมและ อิทธิพลของบุคคลที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจทาศัลยกรรมความงามของผู้บริโภค ในเขตกรุงเทพมหานคร ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษามาจากกลุ่มประชากรทั่วไป ทั้งเพศชายและเพศหญิง ที่ทาศัลยกรรมความงาม มีอายุอยู่ ในช่วง ต่ากว่า 18-35 ปีขึ้นไป ที่อาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานคร จานวน 400 คนสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล เบื้องต้น คือสถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิงที่ใช้ในการ ทดสอบสมมติฐาน คือ การวิเคราะห์ถดถอยเชิงพหุด้านค่านิยมทางสังคมมีความสาคัญในการตัดสินใจทาศัลยกรรม ความงาม เพราะช่วยเสริมบุคลิกภาพให้เข้าสังคมได้ง่าย และช่วยให้หางานได้ง่ายขึ้น ด้านค่านิยมทางจิตใจ เมื่อ ทาศัลยกรรมแล้วทาให้มีหน้าตาที่สวยงามขึ้น ทาให้รู้สึกมั่นใจด้านอิทธิพลจากบุคคลใกล้ชิด บุคคลในครอบครัวจะมี อิทธิพลในการแนะนาหรือชักจูง น้อยกว่าเพื่อนหรือแฟน ส่วนอิทธิพลจากบุคคลที่มีชื่อเสียงจะมีอิทธิพลต่อ กระบวนการตัดสินใจทาศัลยกรรมความงามอยู่ในระดับปานกลางเท่านั้น
The study aims to (1) study the values of cosmetic surgery of consumers, (2) study influences of individuals affecting cosmetic surgery of consumers, as well as (3) study and analyze the values and influences of individuals affecting cosmetic surgery of consumers in Bangkok.The samples used in this study were general populations both males and females who had did cosmetic surgeries aged below 18 to more than 35 years and lived in Bangkok totally 400 people. The statistics used for analyzing basic information was descriptive statistics include Percentage, Mean, and Standard Deviation and Multiple Regression Analysis. The study results indicated that the social values were important in the decision-making processes for cosmetic surgery due to it could improve their personalities to socialize simply. In aspect of the mental values, when they had already done surgeries, they looked more beautiful so that they felt more confident. In aspect of influences of their close people, family members would be influential in introduction or persuasion less than friends or lovers. In aspect of influences of famous people, it influenced to the decision-making processes for cosmetic surgery only in moderate level.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1429
Appears in Collections:Journal Articles - MBA

Files in This Item:

File Description SizeFormat
j_thanchanok.suks.pdf522.39 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback