DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of Business & Management >
School of Business Administration >
Master Degree >
Journal Articles - MBA >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1389

Title: การศึกษาปัจจัยที่เกี่ยวกับความชอบและปัจจัยด้านสินค้าของประเทศญี่ปุ่นที่ส่งผลต่อการ ตัดสินใจทอ่งเที่ยวในประเทศญี่ปุ่น ของประชากรในเขตจังหวัดอุดรธานี
Other Titles: Affection and Product Factors Influencing the Decision Making of Thai Tourists Travelling in Japan, Udornthani Province
Authors: ศุภกร พีรัตน์
Keywords: ปัจจัยที่เกี่ยวกับความชอบ
ปัจจัยด้านสินค้า
การตัดสินใจ
ท่องเที่ยว
ประเทศญี่ปุ่น
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเรื่องปัจจัยที่เกี่ยวกับความชอบและปัจจัยด้านสินค้าของประเทศญี่ปุ่นที่ส่งผลต่อการตัดสินใจ ท่องเที่ยวในประเทศญี่ปุ่น มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่เกี่ยวกับความชอบด้านภาษา วัฒนธรรม สื่อและสิ่ง บันเทิง ปัจจัยด้านสินค้าของประเทศญี่ปุ่น ปัจจัยการตัดสินใจท่องเที่ยวในประเทศญี่ปุ่น และวิเคราะห์การส่งผล ระหว่างปัจจัยเกี่ยวกับความชอบต่อประเทศญี่ปุ่น และปัจจัยด้านสินค้าของประเทศญี่ปุ่นที่มีผลต่อการตัดสินใจ ท่องเที่ยวในประเทศญี่ปุ่น กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา คือ ผู้ที่อาศัยอยู่ในจังหวัดอุดรธานีที่เคยไปและตั้งใจจะไป ท่องเที่ยวประเทศญี่ปุ่น โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือ แบบสอบถามที่มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.901 และมีการตรวจสอบความเที่ยงตรงของเนื้อหาจากผู้ทราบคุณวุฒิ สถิตทิี่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิงที่ใช้ใน การทดสอบสมมติฐานที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 คือ การวิเคราะห์ถดถอยเชิงพหุ (Multiple Regression) ผล การศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 20-30 ปี มีสถานภาพโสด มีระดับการศึกษา ปริญญาตรี มีอาชีพเป็นข้าราชการ มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,001-20,000 บาท มีการวางแผนว่าจะไปประเทศญี่ปุ่น โดยเดินทางท่องเที่ยวประเทศญี่ปุ่นเฉลี่ย จำนวน 3-5 วัน บุคคลที่เดินทางไปด้วยจำนวน 3-4 คน เดินทางไปด้วย การซื้อทัวร์ มีลักษณะที่พักเป็นโรงแรม เตรียมเงินไปจำนวน 20,001-30,000 บาท ส่วนปัจจัยที่เกี่ยวกับความชอบ ต่อประเทศญี่ปุ่น ปัจจัยด้านสินค้าของประเทศญี่ปุ่น และการตัดสินใจท่องเที่ยวในประเทศญี่ปุ่น โดยรวมและราย ด้าน มีความคิดเห็นอยู่ในระดับปานกลางถึงมาก ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ปัจจัยที่เกี่ยวกับความชอบต่อ ประเทศญี่ปุ่นได้แก่ ด้านภาษาและวัฒนธรรม และด้านสื่อและสิ่งบันเทิง ปัจจัยด้านสินค้าของประเทศญี่ปุ่น ได้แก่ ความชอบต่อสินค้าของประเทศญี่ปุ่น และความชอบในการออกแบบสินค้าของประเทศญี่ปุ่น ส่งผลต่อปัจจัยด้าน สินค้าของประเทศญี่ปุ่น อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05
The study of factors related with affection and Japanese product factor affecting the decision of travel to Japan Of population in Udornthani aimed to study the factors related with language affection, culture affection, media and entertainment, Japanese product factor, the decision of travel to Japan factor, the impact analysis of factors related with affection towards Japan and Japanese product factor affecting the decision of travel to Japan. The representative of this study was people who live in Udornthani province. They were ever been to Japan or intended to go to Japan for travelling purpose. The sample was selected by Convenience Selection total 400 persons. The tool that used in this study was questionnaire which obtained the validity 0.901. It was verified the context validity by expert. The statistics used in primary analysis were percentage, mean, standard deviation, and Inferential Statistics to be used to do hypothesis testing at significant level 0.05 is multiple regression. The study result was found that most of representative was female and single. They generally obtained bachelor’s degree, worked as government officer, earned 10,001 – 20,000 baht per month and had a plan to go to Japan for travelling purpose around 3 – 5 days with accompany with 3 – 4 persons. They preferred to buy package tour, stay at hotel during travel and prepare pocket money 20,001 – 30,000 baht. While the factors related with affection towards Japan, Japanese product factor and the decision of travel to Japan by each aspect affected at moderate level. The hypothesis testing shown that the factors related with affection towards Japan such as language affection, culture affection, media and entertainment, Japanese product factor such as affection towards Japanese product factor and Japanese product designed affection affected the product factor of Japan at significant level 0.05
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)—บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1389
Appears in Collections:Journal Articles - MBA

Files in This Item:

File Description SizeFormat
j_supakorn.peerat.pdf95.77 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback