DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1185

Title: การศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างรูปแบบการดำเนินชีวิตและการรับรู้คุณประโยชน์ของผลิตภัณฑ์กับพฤติกรรมการบริโภคขนมจีของผู้บริโภคในสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว
Other Titles: The Relationship Between Lifestyle and Recognition in Utility of product and Thai vermicelli consumption behavior of consumers in the The Lao people’s Democratic
Authors: ยงยุทธ จันทะบุตร
Keywords: ความสัมพันธ์
การรับรู้
พฤติกรรมผู้บริโภค
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการรับรู้ถึงคุณประโยชน์ของอาหารกับพฤติกรรมการบริโภคขนมจีนของผู้บริโภคในเองเวียงจันทร์ สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว และเพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างวิถีการดำเนินชีวิตในด้านสุขภาพ กับพฤติกรรมการบริโภคขนมจีนของผู้บริโภคขนมจีนของผู้บริโภคในเมืองเวียงจันทร์ สาธารณรัฐประชาธิปไตย กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ผู้บริโภคในสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว ที่มีสัญชาติลาว และมีอายุตั้งแต่ 15 ปี – 64 ปี ผู้วิจัยจึงกำหนดขนาดของกลุ่มตัวอย่างโดยใช้สูตรการคำนวณหาขนาดกลุ่มตัวอย่างของ Taro Yamane ตัวแปรที่ใช้ในการวิจัย ยกเป็นตัวแปรอิสระได้แก่ ข้อมูลส่วนบุคคล และตัวแปรตามได้แก่พฤติกรรมผู้บริโภคขนมจีนในสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแนวทางในการตอบแบบสอบถาม ดำเนินการสร้างแบบสอบถามเกี่ยวกับความสัมพันธ์ของตัวแปรในการวิจัย การเก็บรวบรวมข้อมูลที่ศึกษาประกอบด้วย 2 ลักษณะได้แก่ ข้อมูลทุติยภูมิ (Secondary Data) และข้อมูลปฐมภูมิ (Primary Data) ผู้วิจัยทำการแจกแบบสอบถามไปยังกลุ่มตัวอย่างแบบสุ่มตามสะดวก จำนวน 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ การแจกแจงความถี่ (Frequency) และ ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) และ ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) ค่าสถิติไคสแควร์ สำหรับการทดสอบสมมติฐาน รูปแบบการดำเนินชีวิตมีความสัมพันธ์ต่อพฤติกรรมการบริโภคขนมจีน และการรับรู้คุณประโยชน์ของขนมจีนมีความสัมพันธ์ต่อพฤติกรรมการบริโภคขนมจีน ผลการวิจัยพบว่ารูปแบบการดำเนินชีวิตด้านการรับประทานอาหารที่เกี่ยวข้องกับสุขภาพ กิจกรรมในการรับประทานอาหาร ความสนใจ ความคิดเห็น การรับรู้คุณประโยชน์ขนมจีน มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการบริโภคขนมจีนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ณ ระดับ 0.05 และทัศนคติและรสนิยมของผู้บริโภคในประเทศลาวนี้ค่อนข้างมองสินค้าไทยในเชิงบวกผู้ประกอบการควรวางกลยุทธ์เจาะตลาดด้วยสินค้าที่มีราคาไม่สูงนัก กลยุทธ์การเจาะตลาดเพื่อเข้าถึงผู้บริโภค ควรให้ความสำคัญกับวัฒนธรรมและภาษา ผู้บริโภคในลาว มีการเปิดรับวัฒนธรรมการรับประทานอาหารนอนบ้านมากขึ้น และมีแนวโน้มห่วงใยและใส่ใจสุขภาพตนเองและบุคคลใกล้ชิดมากขึ้น ซึ่งจะเป็นประโยชน์ในการพัฒนาธุรกิจต่อไป
This research’s study aimed at the relationship between the perception of the benefits of Thai vermicelli consumption habits of consumers in the city, Vientiane, The Lao People’s Democratic Republic and aimed at the relationship between Lifestyle in health and consumption behavior of Thai vermicelli consumers in Vientiane, The Lao People’s Democratic Republic. The sample used in this research were consumers in The Lao People’s Democratic Republic that nationals and aged 15-64 years, therefore, the size of the sample using a formula to calculate the sample size of Taro Yamane. The variables used in the research were separated into the independent variable to Privacy and the dependent variables were Thai vermicelli consumer behavior in The Lao People’s Democratic Republic. The instruments that used in this research were the guide of the respondents for conducted a questionnaire about the relationship of the variables in the research. Data collection is comprised of 2 varieties of Secondary Data and Primary Data. The researcher distributed a questionnaire to a random sample of 400 people per convenience. The statistics used in this study were Frequency, Percentage, Mean and Standard Deviation. The Chi-square test for Hypothesis testing in Lifestyle behaviors associated with consumption of Thai vermicelli and awareness of the benefits associated with Thai vermicelli consumption behavior. The research’s results showed that Lifestyle, dietary, health related. Activities Dining enthusiastic, reviews, Thai vermicelli benefits awareness are correlated with Thai vermicelli consumer behavior are statistically significant at the 0.05 level and the attitudes and tastes of consumers in The Lao People’s Democratic Republic, looked quite Thai product to be positive. Entrepreneurs should strategically break into the market with products that are inexpensive. Breaking to the market strategy for reaching consumers should focus on culture and language. Consumers in Laos are exposed to the culture of eating out more. And tend cares for their health and personal more intimate. This is useful to develop the business further.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2556
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1185
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
yongyut.jant.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback