DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Institute of Research and Innovation Development >
Research Reports >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3368

Title: พฤติกรรมและการรับรู้ของผู้บริโภคต่อเกณฑ์การตัดสินใจเลือกซื้อประกันชีวิต
Other Titles: Consumers’ behavior and perceptions of choice criteria for life insurance purchase decision
รายงานการวิจัยเรื่อง พฤติกรรมและการรับรู้ของผู้บริโภคต่อเกณฑ์การตัดสินใจเลือกซื้อประกันชีวิต
Authors: ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
Keywords: ประกันชีวิต -- ไทย -- วิจัย
พฤติกรรมผู้บริโภค -- วิจัย
ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว -- ผลงานวิจัย
มหาวิทยาลัยกรุงเทพ -- ผลงานวิจัย
Issue Date: 2550
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภคในการตัดสินใจเลือกซื้อประกันชีวิต 2) เพื่อศึกษาการรับรู้ของผู้บริโภคต่อเกณฑ์การตัดสินใจเลือกซื้อประกันชีวิต 3) เพื่อเปรียบเทียบการรับรู้ต่อเกณฑ์การตัดสินใจเลือกซื้อประกันชีวิตของผู้บริโภคที่มีพฤติกรรมการตัดสินใจเลือกซื้อประกันชีวิตต่างกัน และ 4) เพื่อเปรียบเทียบการรับรู้ต่อเกณฑ์การตัดสินใจเลือกซื้อประกันชีวิตของผู้บริโภคที่มีปัจจัยส่วนบุคคลต่างกัน การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจโดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูลจากผู้ที่มีงานทำในเขตกรุงเทพมหานครจำนวน 400 คน โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจง การวิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าสถิติ คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์การแปรผัน และทดสอบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยโดยใช้การทดสอบค่าทีแบบ One Sample t-test แบบ Independent-Samples t-test และการวิเคราะห์ค่าความแปรปรวนแบบทางเดียว (One Way ANOVA) ผลการวิจัยมีดังนี้ 1. ผู้ตอบแบบสอบถามที่เป็นเพศชายและหญิงมีจำนวนใกล้เคียงกันและส่วนใหญ่มีอายุเฉลี่ยอยู่ระหว่าง 25 ถึง 30 ปี สถานภาพโสด มีการศึกษาในระดับปริญญาตรีขึ้นไป ทุกคนมีงานทำโดยส่วนใหญ่ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทและมีระดับรายได้ต่อเดือนอยู่ระหว่าง 10,000 ถึง 20,000 บาท 2. ผู้บริโภคส่วนใหญ่เคยซื้อประกันชีวิตโดยถือครองกรมธรรม์ของบริษัท เอ.ไอ.เอ. มากที่สุด เหตุผลที่ตัดสินใจซื้อประกันชีวิตมากที่สุด คือ การออมทรัพย์ ตัวแทนประกันเป็นแหล่งข้อมูลที่ผู้บริโภคใช้มากที่สุดในขณะที่พ่อแม่เป็นบุคคลที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจมากที่สุด 3. ผู้บริโภคให้ความสำคัญต่อเกณฑ์การตัดสินใจเลือกซื้อประกันชีวิตด้านขั้นตอนการให้บริการมากที่สุด ตามด้วยด้านบุคลากรผู้ให้บริการ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านบริษัทผู้ให้บริการด้านราคา ด้านสถานที่และเวลาให้บริการ ด้านหลักฐานทางกายภาพและด้านส่งเสริมการตลาด ตามลำดับ 4. เฉพาะเกณฑ์การตัดสินใจด้านขั้นตอนการให้บริการเท่านั้นที่มีความสำคัญอยู่ในระดับมากขึ้นไป ส่วนเกณฑ์การตัดสินใจด้านอื่น ๆ มีระดับความสำคัญต่ำกว่าระดับมากอย่างมีนัยสำคัญที่สถิติระดับ .05 5. ผู้ที่เคยซื้อประกันชีวิตและผู้ที่ไม่เคยซื้อประกันชีวิตมีการรับรู้ต่อเกณฑ์การตัดสินใจเลือกซื้อประกันชีวิตต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ นอกจากนี้ การวิจัยพบว่าผู้บริโภคที่มีการถือครองกรมธรรม์ของบริษัทประกันชีวิตที่ต่างกัน มีระดับการใช้แหล่งข้อมูลในการค้นหาข้อมูลประกันชีวิตต่างกัน และการให้ความสำคัญต่อบุคคลที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจต่างกันจะมีการรับรู้ต่อเกณฑ์การตัดสินใจเลือกซื้อประกันชีวิตบางด้านแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 6. ผู้บริโภคที่มีเพศ อายุ สถานภาพและระดับรายได้ต่างกันจะมีการรับรู้ต่อเกณฑ์การตัดสินใจเลือกซื้อประกันชีวิตบางด้านแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 อย่างไรก็ตาม ระดับการศึกษาและอาชีพต่างกันจะมีการรับรู้ต่อเกณฑ์การตัดสินใจเลือกซื้อประกันชีวิตไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The objectives of this research are: 1) To study consumers’ behavior regarding life insurance purchase decision; 2) To study consumers’ perceptions of choice criteria for life insurance purchase decision; 3) To compare the impact of differences in consumers’ buying behavior on their perceptions of choice criteria for life insurance purchase decision; and 4) To compare the impact of differences in consumers’ personal factors on their perceptions of choice criteria for life insurance purchase decision. This is a survey research in which a questionnaire was used as an instrument to collect data from a sample of 400 working people selected by purposive sampling method. Statistical methods used for data analysis were: percentage, means, standard deviation, and coefficient of variation. The means were compared by on sample t-test, Independent-Samples t-test, and one-way ANOVA test. The research findings are as follows: 1. The number of male and female respondents is almost equal. The majority of respondents were 25-30 years of age, who were single and had bachelor degree or higher level of education. All were currently employed with the majority working in private companies and earning between 10,000-20,000 baht salaries. 2. The majority of consumers had purchased life insurance before with A.I.A. as the top choice. Saving was cited as the most important reason for life insurance purchase decision. Insurance representatives were most influential in life insurance purchase decision. 3. Consumers considered service process as the most important criterion for life insurance purchase decision, followed by service personnel, products, service-provider companies, prices, time and place, physical evidence, and promotion respectively. 4. Service process was highly important as a purchase decision criterion while other criteria were not highly statistically significant at .05 level. 5. There are significant differences between buyer and non-buyer perceptions of choice criteria. Moreover, the results show that consumers who a) hold policies with different life insurance company, b) use different sources of information for life insurance data search, and c) cite different persons who had influence over their decision, have different perceptions of certain criteria for life insurance decision making statistically significant at .05 level. 6. Consumers’ gender, ages, status, and income level had different impact on consumers’ perceptions of criteria for life insurance purchase decision, at a statistically significant level of .05. However, the impact of different education level and occupation on consumers’ perceptions of criteria for life insurance purchase decision was not statistically significant at .05 level.
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3368
Appears in Collections:Research Reports

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Kaileag_pink.pdf24.05 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback