DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/974

Title: การศึกษาความสัมพันธ์และอิทธิพลของปัจจัยที่มีผลต่อความตั้งใจเข้าเรียนในสถาบันสอนภาษาจีนของผู้ปกครองและบุตรหลาน: กรณีศึกษา โรงเรียนฮัลโหล หนีห่าว
Other Titles: The Relationship and the Influence of Factors Affecting Intention to Take Courses at Chinese Language Institute of Parents and Children: Case Study of Hello Nihao School
Authors: สรศักดิ์ นิมิตรัตนพร
Keywords: ความวิตกกังวลการใช้ภาษาจีน
ประโยชน์จากการเรียนภาษาจีน
สถาบันสอนภาษาจีน
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยจัดทำขึ้นเพื่อศึกษาความสัมพันธ์และอิทธิพลของปัจจัยการมีภาษาที่สองของบุคคล ปัจจัยความเหมาะกับภาษาที่สองของบุคคล ปัจจัยทัศนคติการเรียนรู้ ปัจจัยความคาดหวังทางสังคม ปัจจัยความวิตกกังวลการใช้ภาษาจีน ปัจจัยประโยชน์จากการเรียนภาษาจีน ที่มีผลต่อความตั้งใจเข้าเรียนในสถาบันสอนภาษาจีนของผู้ปกครองและบุตรหลานโรงเรียนฮัลโหล หนีห่าว โดยการวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ (Survey Research) โดยทำการเก็บรวบรวมข้อมูลจากแบบสอบถาม จำนวน 260 ชุด จากผู้ปกครองและบุตรหลานที่มีความตั้งใจ หรือกำลังมีความตั้งใจ เข้าเรียนในสถาบันสอนภาษาจีนของผู้ปกครองและบุตรหลานโรงเรียนฮัลโหล หนีห่าว และนำมาวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนา ซึ่งประกอบด้วย ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทำการทดสอบสมมติฐานโดยการวิเคราะห์ความสัมพันธ์โดยใช้ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบ เพียร์สัน (Pearson Product-moment Correlation Coefficient) และวิเคราะห์ความถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis: MRA) ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยที่มีผลต่อความตั้งใจเข้าเรียนในสถาบันสอนภาษาจีนของผู้ปกครองและบุตรหลานโรงเรียนฮัลโหล หนีห่าว คือ ปัจจัยประโยชน์จากการเรียนภาษาจีน (β = 0.217) ปัจจัยความคาดหวังทางสังคม (β = 0.198) ปัจจัยทัศนคติการเรียนรู้ (β = 0.168) ปัจจัยความวิตกกังวลการใช้ภาษาจีน (β = 0.153) โดยมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนปัจจัยการมีภาษาที่สองของบุคคล และปัจจัยความเหมาะกับภาษาที่สองของบุคคลไม่มีอำนาจพยากรณ์ต่อความตั้งใจเข้าเรียนในสถาบันสอนภาษาจีนของผู้ปกครองและบุตรหลานโรงเรียนฮัลโหล หนีห่าว อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ
The researcher attempted to formulate an analytical model for studying the relationships and the influence of factors affecting purchase intention of the courses at Hello Nihao Chinese Language School of the parents and the children. The author surveyed 260 parents who had intended or would intend to purchase the Chinese language courses for themselves or for their children. The data analyzed using descriptive statistical tools such as means, modes, percentiles, and standard deviations. Testing of the hypotheses were done through Pearson Product-moment Correlation Coefficient and Multiple Regression Analysis. The researcher also found that the following factors were tested to be related to purchase intention to the Chinese language courses at .01 level of significance: instrumental value of the Chinese language (β = 0.217), social expectation (β = 0.198), attitude to learning (β = 0.168), and Chinese anxiety (β = 0.153). The remaining factors engaged in this research, ought-to second language self and ideal second language self, were not found to be significant related to purchase intention of the Chinese Language courses.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2556
Advisor(s): เพ็ญจิรา คันธวงศ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/974
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Sorasak_nimi.pdf5.43 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback