DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of New Media & Design >
School of Law >
Master Degree >
Independent Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/666

Title: ความรับผิดของผู้ขนส่งในการขนส่งสินค้าทางถนนระหว่างประเทศ
Other Titles: Liability of carriers on the international carriage of goods by road
Authors: สุภาพร สุขรื่น
Keywords: ความรับผิด
ผู้ขนส่ง
การขนส่งสินค้าทางถนน
การขนส่งสินค้าระหว่างประเทศ
Issue Date: 2555
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: เนื่องจากระบบการขนส่งสินค้าทางถนนระหว่างประเทศเป็นอีกรูปแบบการขนส่งหนึ่งที่มีความสำคัญต่อประเทศไทย เพราะประเทศไทยมีอาณาเขตติดต่อกับประเทศเพื่อนบ้านหลายประเทศ ในอดีตกฎหมายที่ประเทศไทยนำมาใช้บังคับกับการขนส่งสินค้าทางถนนระหว่าง ประเทศนั้น คือ หลักในเรื่องสัญญารับขนตามประมวลกฎหมายแพ่งและพาณิชย์ ทั้งนี้ ปัจจุบันระบบการขนส่งได้มีความซับซ้อนมากขึ้นซึ่งหากนำประมวลกฎหมายแพ่งและพาณิชย์มาปรับใช้ เห็นว่าจะเป็นการไม่เหมาะสมนัก ดังนั้น ประเทศไทยจึงได้มีการร่างพระราชบัญญัติการรับขนของทางถนนระหว่างประเทศ พ.ศ. .... เพื่อนำมาบังคับใช้กับการขนส่งทางถนนระหว่างประเทศ และเพื่อให้การควบคุมการรับขนทางถนนระหว่างประเทศเป็นไปอย่างเหมาะสมและมีประสิทธิภาพ อีกทั้ง เพื่อเป็นการกำหนดความรับผิดของผู้ขนส่งเป็นการเฉพาะอีกด้วย จากการศึกษาร่างพระราชบัญญัติการรับขนของทางถนนระหว่างประเทศ พ.ศ. .... โดยวิเคราะห์เปรียบเทียบกับอนุสัญญาว่าด้วยสัญญาการรับขนของทางถนนระหว่างประเทศ หรือ CMR Convention พบว่า ยังมีบทบัญญัติบางประการที่ยังไม่ชัดเจน ต้องอาศัยการตีความ หรือในบางบทบัญญัติก็ไม่ได้บัญญัติไว้เป็นการเฉพาะจะต้องนำกฎหมายอื่นๆ มาปรับใช้ ดังนั้น สารนิพนธ์ฉบับนี้จึงเสนอให้มีบทบัญญัติเพื่อความชัดเจนและความสมบูรณ์ของร่างพระราชบัญญัติการรับขนของทางถนนระหว่างประเทศ พ.ศ....มากยิ่งขึ้น เช่น ให้มีการบัญญัติเพิ่มเติมในส่วนของหลักความรับผิดว่าหากมีเหตุหลายประการที่ก่อให้เกิดความสูญหาย เสียหาย หรือส่งมอบ ชักช้าให้ผู้ขนส่งรับผิดเฉพาะส่วนที่ตนได้ก่อให้เกิดขึ้นเท่านั้น หรือควรมีการบัญญัติให้ชัดเจนว่า ผู้ขนส่งจะต้องร่วมรับผิดในความเสียหาย สูญหาย หรือส่งมอบชักช้าอันเกิดจากความผิดของผู้ขนส่งช่วง เป็นต้น นอกจากนั้น ภาครัฐควรจะให้ความสำคัญกับรูปแบบการรับขนของทางถนนระหว่างประเทศ ตลอดจนบทกฎหมายที่จะนำมาบังคับใช้กับการรับขนของทางถนนระหว่างประเทศให้มากยิ่งขึ้น ทั้งนี้ เพื่อผลักดันให้ประเทศไทยเป็นศูนย์กลางทางเศรษฐกิจและโลจิสติกส์ของภูมิภาคเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ในอนาคตอันใกล้
Inter-State Road Transport is another type of transport which is truly important to Thailand since Thailand shares a long border with neighboring countries. In the past, the Inter-State Road Transport had been governed by the Principle of the Contract of the Carriage of Goods by Road under the Civil and Commercial Code. However, the mentioned legislation had been considered as improper for current situation due to more complicated transportation system. Therefore, the Draft International Carriage of Goods by Road Act B.E. … has been proposed to enforce the regulations laid down in the Inter-State Road Transport and to control the suitability and the efficiency of the Inter-State Road Transport as well as to impose the specific liability of the carriers. The study had been conducted by the comparison analysis method, comparing the Draft International Carriage of Goods by Road Act B.E. … with the Convention on the Contract of the Carriage of Goods by Road or the CMR Convention. The result shows that there are some unclear statements which require the interpretation and there are some too general statements which require the application of other relevant laws. Therefore, it is recommended to state more specific and complete contents in the Draft International Carriage of Goods by Road Act B.E. … There should be additional provision on the Liability section; for example, in case of such loss, damage or delayed delivery caused by several factors, the Carrier shall be liable only for any loss, damage and delays caused by the Carrier only. Or it should also be specified if the Carrier shall be jointly liable for such damage, loss or delayed delivery caused by the Sub-Carrier. In addition, government sector should give more precedence to modes of the Inter-State Road Transport to be multimodal and to the legislation on the Inter-State Road Transport to promote Thailand to become South East Asia’s Hub of Economic and Logistic in the near future.
Description: สารนิพนธ์ (น.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2554
Subjects: ความรับผิด (กฎหมาย)--การศึกษาเฉพาะกรณี
กฎหมายแพ่งและพาณิชย์--รับขน--การศึกษาเฉพาะกรณี
การขนส่งทางบก--กฎหมายและระเบียบข้อบังคับ--การศึกษาเฉพาะกรณี
การขนส่งสินค้า--กฎหมายและระเบียบข้อบังคับ--การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): อุดมศักดิ์ สินธิพงษ์
อดิศร พิพัฒน์วรพงศ์
URI: http://dspace2.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/666
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
supaporn_sukr.pdf7.38 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback