DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5627

Title: ปัจจัยการรับรู้การยอมรับเทคโนโลยีและทัศนคติที่ส่งผลต่อการตัดสินใจสมัครใช้บริการแพลตฟอร์มวิดีโอสตรีมมิ่งของกลุ่มวัยทำงานในจังหวัดปทุมธานี
Other Titles: Factors of technology acceptance and attitude affect the decision to subscribe to video streaming platforms in Pathum Thani Province working age groups
Authors: สุดารัตน์ พุ่มใหญ่
Keywords: ปัจจัยการรับรู้การยอมรับเทคโนโลยี
ทัศนคติ
การตัดสินใจซื้อ
แพลตฟอร์มวิดีโอสตรีมมิ่ง
Issue Date: 2567
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เพื่อศึกษาเปรียบเทียบระหว่างปัจจัยด้านประชากรศาสตร์กับการตัดสินใจสมัครใช้บริการแพลตฟอร์มวิดีโอสตรีมมิ่ง (2) เพื่อศึกษาปัจจัยการรับรู้การยอมรับเทคโนโลยีที่ส่งผลต่อการตัดสินใจสมัครใช้บริการแพลตฟอร์มวิดีโอสตรีมมิ่ง (3) เพื่อศึกษาปัจจัยด้านทัศนคติที่ส่งผลต่อการตัดสินใจสมัครใช้บริการแพลตฟอร์มวิดีโอสตรีมมิ่ง เป็นการวิจัยเชิงปริมาณโดยใช้แบบสอบถามกับกลุ่มตัวอย่างในจังหวัดปทุมธานี ช่วงอายุ 20 - 60 ปี โดยการสุ่มแบบ Non-Probability Sampling โดยวิธี Convenience Sampling จำนวน 400 คน ผลการศึกษา พบว่า ปัจจัยด้านการรับรู้การยอมรับเทคโนโลยีโดยภาพรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมากที่สุด ด้านที่มีค่ามากที่สุดคือด้านปัจจัยการรับรู้ความใช้ง่าย ส่วนปัจจัยทัศนคติโดยภาพรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมากที่สุด ด้านที่มีค่ามากที่สุดคือด้านความรู้ความเข้าใจ และการตัดสินใจสมัครใช้บริการแพลตฟอร์มวิดีโอสตรีมมิ่งของกลุ่มวัยทำงานในจังหวัดปทุมธานี โดยภาพรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมากที่สุด ซึ่งด้านที่มีค่ามากที่สุดคือด้านการตัดสินใจซื้อ ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า (1) เพศ อายุ อาชีพ ระดับการศึกษา และรายได้ต่อเดือนของกลุ่มวัยทำงานในจังหวัดปทุมธานี มีการตัดสินใจสมัครใช้บริการแพลตฟอร์มวิดีโอสตรีมมิ่ง โดยรวมไม่แตกต่างกัน (2) ปัจจัยด้านการรับรู้การยอมรับเทคโนโลยีส่งผลต่อการตัดสินใจสมัครใช้บริการแพลตฟอร์มวิดีโอสตรีมมิ่งของกลุ่มวัยทำงานในจังหวัดปทุมธานี อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ทั้ง 2 ด้าน โดยด้านที่ส่งผลมากที่สุด ได้แก่ ด้านการรับรู้ความใช้ง่ายและด้านการรับรู้ประโยชน์ ตามลำดับ (3) ปัจจัยด้านทัศนคติส่งผลต่อการตัดสินใจสมัครใช้บริการแพลตฟอร์มวิดีโอสตรีมมิ่งของกลุ่มวัยทำงานในจังหวัดปทุมธานี อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ทั้ง 3 ด้าน โดยด้านที่ส่งผลมากที่สุด ได้แก่ ด้านพฤติกรรม ด้านความรู้สึก และด้านความรู้ความเข้าใจ ตามลำดับ
This study aimed to (1) study and compare the relationship between personal factors with decision-making of video streaming platform services, (2) perception factors technology acceptance influencing the decision to adopt video streaming platform services (3) attitudinal factors impacting the decision to adopt video streaming platform services. This was a quantitative research study using a questionnaire with a sample in Pathum Thani Province aged 20 to 60 years, The participants were selected through non-probability sampling by Convenience Sampling totaling 400 individuals. The study found that the overall technology acceptance factors had a highest average score, with the highest being in the ‘Perceived Ease of Use’ category. attitudinal factors had a highest average score, with the highest-rated being ‘knowledge and understanding’ the decision to purchase had a highest average score with the highest-rated being ‘purchasing decision’. Hypothesis testing that (1) gender, age, occupation, education, monthly income did not show significant differences. (2) perception factors significantly affected technology acceptance video streaming platform at the .01 level, with the most influential aspects being perceived ease of use, perceived usefulness. (3) attitudinal factors significantly affected technology acceptance video streaming platform at the .01 level, all 3 elements. The most impact coming from behavior, feelings, knowledge, and understanding, respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Advisor(s): ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5627
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sudarat_poom.pdf11.8 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback