DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5625

Title: การศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด และการยอมรับคุณภาพสินค้าที่มีอิทธิพล ต่อการตัดสินใจซื้อต้นกระบองเพชรจากกลุ่มเฟซบุ๊ก
Other Titles: A study of marketing mix factors and acceptance of product quality influencing the decision to purchase cactus from Facebook groups
Authors: ฉัตรติกานต์ สายบุญสา
Keywords: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด
การยอมรับคุณภาพสินค้า
การตัดสินใจซื้อ
ต้นกระบองเพชร
Issue Date: 2567
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เพื่อศึกษาเปรียบเทียบระหว่างปัจจัยส่วนบุคคล กับการตัดสินใจซื้อต้นกระบองเพชรจากกลุ่มเฟซบุ๊ก (2) เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อต้นกระบองเพชรจากกลุ่มเฟซบุ๊ก และ (3) เพื่อศึกษาปัจจัยด้านการยอมรับคุณภาพสินค้าที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อต้นกระบองเพชรจากกลุ่มเฟซบุ๊ก เป็นการวิจัยเชิงปริมาณโดยใช้แบบสอบถามกับกลุ่มตัวอย่าง ที่มีช่วงอายุ ต่ำกว่า หรือ เท่ากับ 20 ปี - 60 ปี โดยการสุ่มแบบ Non-Probability Sampling โดยวิธี Convenience Sampling จำนวน 400 คน ผลการศึกษา พบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดโดยภาพรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก ด้านที่มีค่ามากที่สุดคือด้านราคา (Price) ส่วนการยอมรับคุณภาพสินค้าโดยภาพรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก ด้านที่มีค่ามากที่สุดคือ ด้านแหล่งกำเนิดสินค้า (Country of Origin) และการตัดสินใจซื้อ โดยภาพรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก ซึ่งด้านที่มีค่ามากที่สุดคือด้านการกระทำ (Action) ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า (1) ระดับการศึกษา และรายได้ต่อเดือนของผู้บริโภคมีการตัดสินใจซื้อต้นกระบองเพชรจากกลุ่มเฟซบุ๊ก แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ โดยระดับการ ศึกษาของผู้บริโภคมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และรายได้ต่อเดือนของผู้บริโภคมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 (2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อต้นกระบองเพชรจากกลุ่มเฟซบุ๊ก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยส่งผลมากที่สุดคือ ด้านราคา (Price) ด้านผลิตภัณฑ์ (Product) และด้านช่องทางการจัดจำหน่าย (Place) ตามลำดับ ส่วนด้านการ ส่งเสริมทางการตลาด (Promotion) ไม่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อต้นกระบองเพชรจากกลุ่มเฟซบุ๊ก (3) การยอมรับคุณภาพสินค้า มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อต้นกระบองเพชรจากกลุ่มเฟซบุ๊ก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยส่งผลมากที่สุดคือ ด้านแหล่งกำเนิดสินค้า (Country of Origin) ด้านคุณประโยชน์เชิงอารมณ์ (Emotional Benefits) ด้านคุณประโยชน์ของสินค้า (Functional Benefits) และด้านคุณสมบัติของสินค้า (Product Attributes) ตามลำดับ
This research study aimed to (1) compare demographic factors with the decision-making process of purchasing cactus from Facebook groups, (2) investigate the marketing mix factors influencing the decision to buy cactus from Facebook groups, and (3) explore the factors of product quality acceptance that affect the decision to purchase cactus from Facebook groups. It was a quantitative study using questionnaires with a sample group aged between 20 to 60 years. The study employed non-probability sampling through convenience sampling methods, involving 400 participants. The study found that the overall average of the marketing mix factors was high, with the most significant aspect being Price. The overall average for product quality acceptance was high, with the Country of Origin being the most influential factor. Additionally, the decision-making process overall had a high average, with the Action aspect being the most significant. The hypothesis testing results found that (1) the education level and monthly income of consumers significantly differ statistically in their decision to purchase cactus from a Facebook group, with the education level of consumers being statistically significant at the .05 level and their monthly income at the .01 level. (2) Marketing mix factors significantly influence the decision to purchase cactus from a Facebook group at the .01 level, with the most significant factors being Price, Product, and Place, respectively. The Promotion aspect did not influence the purchasing decision. (3) Acceptance of product quality significantly influenced the decision to purchase cactus from a Facebook group at the .01 level, with the most significant factors being the Country of Origin, Emotional Benefits, Functional Benefits, and Product Attributes, respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Advisor(s): ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5625
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chattikarn_saib.pdf12.31 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback