DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5588

Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าประเภทเสื้อผ้าแฟชั่นของคน Generation Y ผ่านช่องทาง Facebook Live
Other Titles: Affecting factors of generation y's fashion clothing purchase decision through Facebook live
Authors: ชนากานต์ วิรุฬห์ชัยโชติ
Keywords: ประชากรศาสตร์
การตัดสินใจซื้อ
ส่วนประสมทางการตลาด
Facebook Live
Generation Y
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเกี่ยวกับปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าประเภท เสื้อผ้าแฟชั่นของคน Generation Y ผ่านช่องทาง Facebook Live ไต้แก่ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ และปัจจัยต้านส่วนประสมทางการตลาด เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) กลุ่มตัวอย่างคือ ผู้บริโภค Generation Y ที่มีประสบการณ์ในการซื้อสินค้าผ่านช่องทาง Facebook Live จำนวน 400 คน การสุ่มตัวอย่างใช้วิธีแบบสะดวก (Convenience or Accidental Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลคือแบบสอบถามที่ผ่านการตรวจสอบความเชื่อมั่นและความเที่ยงตรงของเนื้อหาแล้ว สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล สถิติเชิงพรรณา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน F-Test (ANOVA) และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 ผลการวิเคราะห์พบว่าปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในภาพรวมมีความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก กระบวนการตัดสินใจซื้อภาพรวมมีความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก ผลการทดสอบสมมติฐานที่ 1 พบว่า ปัจจัยประชากรศาสตร์ ด้าน เพศ อายุ อาชีพ และสถานภาพของคน Generation Y มีการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นผ่านช่องทาง Facebook Live แตกต่างกัน ผลการทดสอบสมมติฐานที่ 2 พบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดอันประกอบไปด้วย ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยด้านราคา ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาดมีผลต่อการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นของคน Generation Y ผ่านช่องทาง Facebook Live
The purpose of this research is to study the factors that affect Generation Y's fashion clothing purchase decision through Facebook Live includes demographic factors and marketing mix. This reserch studied 400 samples of Generation Y consumers who have experience in purchasing fashion clothing through Facebook Live by convenience method, collected data by verified validity and reliability questionnaire. Descriptive statistics include percentages, means, standard deviations. F-Test (ANOVA) and Multiple Regression Analysis at a significance level of 0.05 were used for this research. The results of the analysis revealed that overall marketing mix factors had and overall purchase decision process have high level of opinion. The results of Hypothesis 1 found that demographic factors such as gender, age, occupation, and status are affected Generation Y’s fashion clothing purchase decision through Facebook Live are different. The result of Hypothesis 2 found that marketing mix (4P’s) such as Product, Price, Place and Promotion are affected Generation Y’s fashion clothing purchase decision through Facebook Live.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Subjects: เสื้อผ้าสำเร็จรูป
อุตสาหกรรมเสื้อผ้าสำเร็จรูป
การตลาดอินเทอร์เน็ต
การพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์
พฤติกรรมผู้บริโภค
Advisor(s): ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5588
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chanakan_viroo.pdf7.9 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback