DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5581

Title: แผนธุรกิจโปรตีนเจลลี่
Other Titles: Business plan for Protein Jelly
Authors: นิรชา พูนพิริยะพงศ์
Keywords: แผนธุรกิจ
โปรตีน
โปรตีนเยลลี่
ส้มสีเลือด
มูลค่าตลาด
อัตราการเติบโต
Business Plan
Protein
Protein Jelly
Blood Orange
Market Value
Growth Rate
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: ปัจจุบันถึงแม้จะผ่านสถานการณ์การช่วง Covid-19 แต่คนไทยยังหันมาดูแลใส่ใจสุขภาพมากยิ่งขึ้นอย่างต่อเนื่อง ตลาดผลิตภัณฑ์เสริมอาหารและวิตามินซีของไทย ในอีก 5 ปี ข้างหน้ามีแนวโน้มการเติบโตเฉลี่ย 5.2% Euromonitor International รายงานว่ามูลค่าตลาด 107,805 ล้านบาท ในปี 2020 และอัตราการเติบโตเฉลี่ย 5.3% และในช่วงปี 2015-2020 มูลค่าตลาดในปี 2020 ขยายตัวลดลงเหลือ 4.7% เนื่องจากสภาพสถานการณ์เศรษฐกิจที่ได้รับผลพวงจากการแพร่ระบาดของ COVID-19 ทำให้มีการทรุดตัวของภาคการท่องเที่ยว และภาระหนี้ครัวเรือนที่สูง ทำให้ผู้บริโภคมีกำลังซื้อลดลง และใช้จ่ายอย่างระเอียดรอบคอบมากขึ้น ตลาดผลิตภัณฑ์เกี่ยวกับสุขภาพของไทย มีผลิตภัณฑ์ที่ทำจากสมุนไพรหรือยาแผนโบราณได้ครองส่วนแบ่งตลาดสูงที่สุด มูลค่าตลาด 45,836 ล้านบาท หรือ 42.5% ในปี 2020 ลำดับถัดมา เป็นของตลาดผลิตภัณฑ์เสริมอาหารและวิตามินซี มีส่วนแบ่งตลาดมูลค่าราว 31,545 ล้าน หรือ 29.3% และมีแนวโน้มว่า (ปี 2021-2025) อีก 5 ปีข้างหน้า และ Euromonitor International ประเมินสถานการณ์ว่าตลาดผลิตภัณฑ์ของไทยที่เกี่ยวกับด้านสุขภาพจะเติบโตอัตราเฉลี่ย 5.2% การเติบโตที่อัตราใกล้เคียงกับในช่วงที่ผ่านมา 5 ปี และใกล้เคียงกับการเติบโตของตลาดโลกที่เกี่ยวกับผลิตภัณฑ์ที่ดูแลสุขภาพ โดยภาพรวมของไทยจะมีจำนวน 132,921 ล้านบาท และคาดว่าตลาดผลิตภัณฑ์อาหารเสริมและวิตามิน (Vitamins and Dietary Supplements) จะเติบโตเฉลี่ 8.4% (ธนาคารกรุงเทพ, 2563) ดังนั้นแผนธุรกิจนี้ได้จัดทำขึ้นเพื่อที่จะทำผลิตภัณฑ์โปรตีนเยลลี่จากพืช เพื่อแก้ไขปัญหาของผู้บริโภคในตลาดที่มีจำนวนมากขึ้น แต่โปรตีนบางยี่ห้อนั้นรับประทานยาก เนื่องจากรสชาติค่อนข้างฝืด เราจึงคิดค้นสูตรใหม่ขึ้นมาเพื่อให้ได้รับประทานได้ง่ายขึ้น พร้อมทั้งส่วนผสมที่ช่วยเสริมสร้างกล้ามเนื้อและสารสกัดจากส้มสีเลือดที่มีคุณสมบัติในการมีสารไครแซนเทมิน อีกทั้งยังมีวิตามินซีที่ปริมาณสูงอีกด้วย ภาพรวมจากการวิเคราะห์อุตสาหกรรมแผนธุรกิจ Destin Protien Jelly (เดส’ทิน) พบว่า เดส’ทินโปรตีนเยลลี่ จะใช้เวลาคืนทุนและมีกำไรในปีที่ 2 NPV (มูลค่าปัจจุบันสุทธิ 5,758,476) และ IRR (อัตราผลตอบแทนภายใน 35%) ถึงจะใช้เวลาค่อนข้างนาน แต่ทำให้เรามีรากฐานที่มั่นคงและเติบโตอย่างยั่งยืน และใช้เงินลงทุนทั้งหมด จำนวน 2.5 ล้านบาท ในการทำแผนธุรกิจ Destin Protien Jelly (เดส’ทิน) ตามที่ได้ตั้งเป้าหมายไว้
The current state of the Thai health goods market and its prospects for the future despite the fact that Thailand has effectively weathered the hurdles posed by the Covid-19 outbreak, there has been a constant growth in the Thai population's focus on being healthy. According to Euromonitor International, the market for dietary supplements and vitamin C in Thailand is predicted to increase at a 5.2% annual rate over the next five years. Second, Euromonitor International reported that the market value of Thai health goods reached 107,805 million Baht in 2020, with an average growth rate of 5.3%. Nevertheless, between 2015 to 2020, the market decreased by 4.7%, owing to economic conditions influenced by the spread of COVID-19. As a result of the slump in the tourism industry and rising family debt, consumers reduced their purchasing power and were more frugal in their spending. The role of products made from herbs or traditional medicine has influenced the largest market share in Thailand, accounting for 45,836 million Baht, or 42.5%, in 2020. The market for dietary supplements and vitamin C products follows closely behind, with a market share of 31,545 million Baht, or 29.3%. Consequently, the market for these commodities is likely to grow dramatically over the next five years in terms of the value of goods because of Euromonitor International assesses that the Thai market related to health is projected to grow at an average rate of 5.2%, a growth rate similar to the past 5 years and close to the global market growth for health care products. Furthermore, the Thai market is predicted to be valued 132,921 million Baht, resulting in an 8.4% increase in the market for dietary supplements and vitamins. In light of this, the offered business plan attempts to satisfy the market's rising consumer base by generating protein jelly from plants. While some protein brands on the market may have a flavor that people dislike, the Destin brand of jelly items created a new recipe to make consumption easier and to promote a healthy lifestyle. In addition, the product has a high concentration of vitamin C, following an industry analysis. This solution contains components that aid in muscle strengthening as well as extracts from blood oranges, which are noted for their anthocyanin for assistance in the side body and skin systems. Additional, industry analysis, the business plan for Destin Protein Jelly (Destin) reveals that it will take two years to recover the initial investment and start generating profits. The Net Present Value (NPV) is calculated at 5,758,476 baht, and the Internal Rate of Return (IRR) is 35%. Although the time frame for achieving profitability is relatively long, this establishes a solid foundation for sustainable growth. The total investment for the Destin Protein Jelly business plan is 2.5 million Baht.
Description: การค้นคว้าอิสระ (กจ.ม.)--สาขาวิชาความเป็นผู้ประกอบการ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2566
Advisor(s): ลักษณ์วรรณ พิมพ์สวัสดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5581
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
niracha_poon.pdf10.67 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback