DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5560

Title: การศึกษาความตั้งใจซื้อภาชนะบรรจุอาหารที่ผลิตจากพลาสติก ABS ของผู้ประกอบการร้านค้าปลีกและค้าส่งในประเทศไทย
Other Titles: An empirical study on willingness to buy ABS plastic food containers of retailers and wholesalers in Thailand
Authors: พุฒิพัฒน์ งามเอกเอื้อ
Keywords: ความตั้งใจซื้อ
ภาชนะบรรจุอาหาร
พลาสติก ABS
ผู้ประกอบการร้านค้าปลีกและค้าส่ง
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการรับรู้ลักษณะทั่วไป ความไว้วางใจ การรับรู้ด้านคุณภาพ การรับรู้ด้านคุณค่า และการแสวงหาความหลากหลายของลูกค้าที่ส่งผลต่อความตั้งใจซื้อภาชนะบรรจุอาหารที่ผลิตจากพลาสติก ABS ของผู้ประกอบการร้านค้าปลีกและค้าส่งในประเทศไทย โดยใช้แบบสอบถามปลายปิดที่ผ่านการตรวจสอบความเชื่อมั่นและความตรงเชิงเนื้อหาในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากผู้ประกอบการร้านค้าปลีกและค้าส่งในประเทศไทย จำนวน 178 คน และสถิติเชิงอนุมานที่ใช้ทดสอบสมมติฐาน คือ การวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ผลการศึกษา พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุ 46 – 55 ปี ประกอบธุรกิจร้านค้าปลีกขนาดเล็ก มีระยะเวลาในการประกอบธุรกิจมาแล้ว 15 – 20 ปี กิจการตั้งอยู่ที่กรุงเทพมหานครและปริมณฑล ยอดขายเฉลี่ยต่อวัน 45,001 – 60,000 บาท มีความถี่ในการซื้อภาชนะบรรจุอาหารที่ผลิตจากพลาสติก ABS 3 เดือน/ครั้ง และมียอดการสั่งซื้อภาชนะบรรจุอาหาร ที่ผลิตจากพลาสติก ABS ในแต่ละครั้งอยู่ที่ 60,001 – 80,000 บาท นอกจากนี้ ยังพบว่า ปัจจัยด้านการรับรู้ลักษณะทั่วไปส่งผลต่อความตั้งใจซื้อภาชนะบรรจุอาหารที่ผลิตจากพลาสติก ABS ของผู้ประกอบการร้านค้าปลีกและค้าส่งในประเทศไทย มากที่สุด รองลงมา ได้แก่ การรับรู้ด้านคุณค่า ความไว้วางใจ การรับรู้ด้านคุณภาพ และการแสวงหาความหลากหลายของลูกค้า ตามลำดับ
This study was aimed to study perceived generality, trust, perceived quality, perceived value and customer variety-seeking affecting willingness to buy ABS plastic food containers of retailers and wholesalers in Thailand. Close-ended questionnaires were verified the reliability and content validity for data collection. The study was conducted to collect data from 178 retail and wholesale entrepreneurs in Thailand. The results revealed that most of the respondents were male with aged 46 - 55 years old. They had operated a small retail business located in Bangkok and its vicinity for 15 - 20 years. Their average amounts of daily sales were 45,001 – 60,000 baht. The frequency of buying food containers made of ABS plastic was every three month with the budget of 60,001 – 80,000 baht. In addition, it was found that the perceived generality had the strongest weight of relative contribution on willingness to buy ABS plastic food containers of retailers and wholesalers in Thailand, followed by perceived value, trust, perceived quality and customer variety-seeking, respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2566
Advisor(s): นิตนา ฐานิตธนกร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5560
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
puttiphat_ngam.pdf9.69 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback