DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5537

Title: ความสัมพันธ์ระหว่างการเปิดรับแอปพลิเคชัน TikTok กับการใช้ประโยชน์และความพึงพอใจของ Gen Z ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The relationship between the TikTok application exposure and uses and gratification of generation Z in Bangkok
Authors: อภิเษก ดูเบย์
Keywords: การเปิดรับสื่อ
แอปพลิเคชันติ๊กต๊อก
การใช้ประโยชน์และความพึงพอใจ
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาเรื่อง ความสัมพันธ์ระหว่างการเปิดรับแอปพลิเคชัน TikTok กับการใช้ประโยชน์และความพึงพอใจของ Gen Z ในเขตกรุงเทพมหานคร มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาถึง 1) การเปิดรับแอปพลิเคชัน TikTok ของ Gen Z 2) การใช้ประโยชน์และความพึงพอใจจากแอปพลิเคชัน TikTok ของ Gen Z 3) ความสัมพันธ์ระหว่างการเปิดรับแอปพลิเคชัน TikTok กับการใช้ประโยชน์และความพึงพอใจของ Gen Z กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา คือ Gen Z ช่วงอายุระหว่าง 15–30 ปี ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 120 คน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติสหสัมพันธ์เพียร์สัน (Pearson Product Moment Correlation) ผลการศึกษาพบว่า 1) กลุ่มตัวอย่างเห็นว่า ด้านการเลือกรับรู้และตีความหมายมีความสำคัญต่อการเปิดรับแอปพลิเคชัน TikTok เนื่องจากกลุ่มตัวอย่างสามารถเข้าใจถึงกระแสนิยมต่าง ๆ ได้จากแอปพลิเคชัน TikTok 2) ความต้องการด้านสังคมมีความสำคัญต่อการใช้ประโยชน์และความพึงพอใจในการใช้ TikTok ของ Gen Z เนื่องจากกลุ่มตัวอย่างคิดว่าแอปพลิเคชัน TikTok ควรมีการจำแนกอายุในการเข้าถึงเนื้อหา 3) การเปิดรับแอปพลิเคชัน TikTok มีความสัมพันธ์กับการใช้ประโยชน์และความพึงพอใจของ อย่างมีนัยทางสถิติที่ระดับ 0.01
A study of the relationship between the TikTok application exposure and uses and gratification of generation Z in Bangkok aims to study 1) TikTok application exposure of generation Z 2) Uses and gratification from TikTok application exposure of generation Z 3) The relationship between TikTok application exposure and uses and gratification of generation Z in Bangkok. The sample in this study consisted of 120 generation Z aged between 1-30 years in Bangkok. Questionnaire is a tool for data collection. Pearson Product Moment Correlation Statistics was used to analyzed the data. According to the findings, 1) Selective Perception or interpretation is the most essential component of TikTok application exposure because they can understand various trends from TikTok application. 2) Social Integrative Needs are crucial issue for uses and gratification from TikTok application exposure of generation Z because they believe that TikTok application should classify the accessed content by age. 3) TikTok application exposure is related to uses and gratification of generation Z in Bangkok statistically significant at the 0.01 level.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Advisor(s): พรพรหม ชมงาม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5537
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
abhisake_dube.pdf8.19 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback