DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5534

Title: อิทธิพลของการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียงกับการตัดสินใจซื้อสมาร์ตโฟนแบรนด์ OPPO ของผู้บริโภค Gen Z ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The impact of celebrity endorsement in advertising on purchasing decisions making of OPPO smartphone among Generation Z in Bangkok
Authors: หยวนช่าง หลิว
Keywords: การโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียง
การโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียง
สมาร์ตโฟนแบรนด์ออปโป้
ผู้บริโภคเจนซี
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาอิทธิพลของการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียงของสมาร์ตโฟนแบรนด์ OPPO สำหรับผู้บริโภค Gen Z ในเขตกรุงเทพมหานคร 2) เพื่อศึกษาการตัดสินใจซื้อสมาร์ตโฟนแบรนด์ OPPO ของผู้บริโภค Gen Z ในเขตกรุงเทพมหานคร โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล ทดสอบความเที่ยงตรงและความเชื่อมั่นด้วยวิธี ครอนบารค กับกลุ่มตัวอย่างทดลอง จำนวน 40 คน ได้ระดับความเชื่อมั่น 0.962 เลือกกลุ่มตัวอย่างที่มีอายุ 11-26 ปี อาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานคร และสามารถตัดสินใจซื้อสมาร์ตโฟนของตัวเองได้ ในระยะเวลา 1 ปีที่ผ่านมาเคยเห็นโฆษณาของสมาร์ตโฟนแบรนด์ OPPO จำนวน 166 คน ใช้วิธีการทางสถิติ แบ่งเป็น 2 ประเภท คือสถิติเชิงพรรณนาและสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแปรปรวน และการวิเคราะห์การถดถอย เชิงพหุ พบว่า ลักษณะทางประชากรด้านอายุที่แตกต่างกัน มีผลต่ออิทธิพลของการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียงแตกต่างกัน แต่เพศ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนที่แตกต่างกัน มีผลต่ออิทธิพลของการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียงไม่แตกต่างกัน พบว่า ลักษณะทางประชากรด้านระดับการศึกษาที่แตกต่างกัน มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อสมาร์ตโฟนแบรนด์ OPPO แตกต่างกัน แต่เพศ อายุ อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนที่แตกต่างกัน มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อสมาร์ตโฟนแบรนด์ OPPO ไม่แตกต่างกัน และพบว่าการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียงของสมาร์ตโฟนแบรนด์ OPPO มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภค Gen Z ในเขตกรุงเทพมหานคร
The objectives of this research were 1) To study the Celebrity Endorsement in advertising of OPPO smartphone among Generation Z in Bangkok. 2) To study Generation Z purchase decisions on OPPO smartphones in Bangkok. The questionnaires were used as the tool for collecting data. Validity and reliability were tested by the Cronbach’s alpha method with a group of 40 pre-test samples, and the confidence level was 0.962. The sample group had to be 11-26 years old, living in Bangkok, able to make own decision to buy smartphone. And also in the past 1 year, they should have watched OPPO smartphone advertising 166 samples was recorded. 2 types of statistical methods were used: Descriptive Statistics and Inferential Statistics, including frequency, percentage, mean and standard deviation, analysis of variance and multiple regression analysis. Found that different demographic characteristics such as age had effect on the influence of celebrity advertising. But different gender, education level, occupation and average monthly income had no effect on the influence of celebrity advertising. Education level had effect on the purchase decision-making processes. But different age, gender, occupation and average monthly income had no effect on the purchase decision-making processesnd found that celebrity advertising of OPPO smartphones influences the purchase decisions of Generation Z in Bangkok.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Advisor(s): องอาจ สิงห์ลำพอง
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5534
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
yuanchang_liu.pdf13.87 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback