DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5425

Title: กลยุทธ์การสร้างความแตกต่างที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการขนส่งพัสดุ ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร กรณีศึกษาบริษัท แฟลช เอ็กซ์เพรส จำกัด
Other Titles: Differentiation strategies influencing the decision to select parcel delivery service of the consumers in Bangkok, The case study of Flash Express co.,ltd.
Authors: อนพัทย์ พัฒนวงศ์วรัณ
Keywords: กลยุทธ์การสร้างความแตกต่าง
การขนส่งพัสดุ
การตัดสินใจใช้บริการ
แฟลช เอ็กซ์เพรส
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ดังต่อไปนี้ 1) เพื่อศึกษาความคิดเห็นของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครที่มีต่อกลยุทธ์การสร้างความแตกต่างของบริษัทผู้ให้บริการขนส่งพัสดุ 2) เพื่อศึกษาความมีอิทธิพลของกลยุทธ์การสร้างความแตกต่างของบริษัทขนส่งพัสดุที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร และ 3) เพื่อศึกษาขั้นตอนการตัดสินใจเลือกใช้บริการขนส่งพัสดุของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่าง คือ กลุ่มผู้ใช้บริการที่เข้าใช้บริการขนส่งพัสดุของบริษัทขนส่งพัสดุเอกชนแห่งหนึ่ง จำนวน 400 คน และสุ่มแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เป็นผู้ที่เคยใช้บริการขนส่งพัสดุบริษัทขนส่งพัสดุเอกชนแห่งหนึ่งที่มีอายุ 18-40 ปี โดยใช้เครื่องมือแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ คือ เพศหญิง มีอายุต่ำกว่าหรือเท่ากับ 20 ปี เป็นนักเรียน/นักศึกษา มีระดับการศึกษาระดับปริญญาตรี มีระดับรายได้ต่อเดือน 15,000–30,000 บาท มีสถานภาพโสด มีจำนวนสมาชิกในครอบครัว 4-6 คน และอาศัยบ้านเดี่ยว ส่วนใหญ่มีความถี่ในการใช้บริการโดยเฉลี่ยน้อยกว่า 1 ครั้งต่อเดือน มีวัตถุประสงค์ในการใช้บริการขนส่งพัสดุคือส่งพัสดุไปหาคนรู้จัก ประเภทสินค้าที่จัดส่งพัสดุกับบริษัท คือ เสื้อผ้า เครื่องประดับ และรองเท้า สำหรับผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า กลยุทธ์การสร้างความแตกต่างที่ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการขนส่งพัสดุของบริษัทขนส่งพัสดุเอกชนแห่งหนึ่งในผู้บริโภคเขตกรุงเทพมหานคร เป็นไปในทิศทางบวก และเมื่อพิจารณาปัจจัยย่อย พบว่า กลยุทธ์การสร้างความแตกต่างด้านผลิตภัณฑ์ ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการขนส่งพัสดุบริษัทขนส่งพัสดุของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครมากที่สุด รองลงมา คือ บริการ ภาพลักษณ์ และบุคลากร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
This research aims to study 1) opinions of Consumer in Bangkok towards differentiation strategies of parcel delivery companies 2) the influence of differentiation strategies to select parcel delivery companies in Bangkok, and 3) the decision-making process of choosing the parcel delivery service among the consumers in Bangkok. Besides, the sample group of this research is purposively selected 400 customers who used a service provided by the selected private parcel delivery A questionnaire was used to collect data. The statistics used in data analysis included Percentage, Mean, Standard Deviation, and Multiple Regression Analysis. The research outcomes were as follows: most respondents were female, under or equal to 20 years of age, being a student/college student, having a bachelor's degree, with a monthly income of 15,000-30,000 baht per month, being single, having 4-6 family members, and living in detached house. In addition, most respondents have a frequency of using service less than once a month. The objective is to use the parcel delivery service to send parcels to acquaintances they are usually delivered clothes, accessories, and shoes. According to the results of hypothesis testing, the differentiation strategy influenced consumers' decision to select private parcel delivery as a parcel delivery service in Bangkok in a positive direction. When considered on sub-factors, product differentiation strategy influenced the consumers in Bangkok to select private parcel delivery the most, followed by service, image, and people at the statistically significant level at 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: บริษัท แฟลช เอ็กซ์เพรส จำกัด
บริการจัดส่งสินค้า
การบริหารงานโลจิสติกส์
การขนส่งสินค้า
การจัดการตลาด
พฤติกรรมผู้บริโภค
Advisor(s): ศศิประภา พันธนาเสวี
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5425
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
anapat_patt.pdf970.67 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback