DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5364

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเดินทางท่องเที่ยวภายในประเทศไทยของนักท่องเที่ยวชาวไทยในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The factors that influence Thai people's choices of where to go in Bangkok
Authors: พศวีร์ โกตาเมย์
Keywords: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจ
การตัดสินใจ
นักท่องเที่ยวชาวไทย
ประเทศไทย
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การค้นคว้าวิจัยในครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อเปรียบเทียบการตัดสินใจท่องเที่ยว จำแนกตาม ปัจจัยส่วนบุคคลของนักท่องเที่ยวชาวกรุงเทพมหานคร และเพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจและการตัดสินใจเดินทางท่องเที่ยวภายในประเทศ ซึ่งการศึกษาวิจัยในครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ และกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการสำรวจครั้งนี้คือ นักเดินทางชาวไทยที่อาศัยอยู่ในกรุงเทพมหานครเป็นจำนวนทั้งหมด 400 คน ด้วยวิธีตอบแบบสอบถามออนไลน์ และสถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน จากงานวิจัยพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวในกรุงเทพมหานคร พบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มีจุดประสงค์ในการเดินทาง เพื่อท่องเที่ยว/พักผ่อน ร้อยละ 60.3 ผู้ตัดสินใจหลักในการเดินทาง ร้อยละ 32.5 มีพฤติกรรมการเดินทางแบบวางแผนก่อน การเดินทาง ร้อยละ 82.8 เดิน ทางช่วงเวลา วันหยุด (ส.-อา.) ร้อยละ 38.0 นิยมเดินทางในลักษณะ ท่องเที่ยวแบบพักค้างคืน ร้อยละ 78.0 จุดมุ่งหมายในการเดินทางคือ ภาคเหนือ ร้อยละ 33.0 มีผู้ร่วมเดินทางเป็นกลุ่มเพื่อน ร้อยละ 33.5 นิยมใช้รถยนต์ส่วนบุคคล ร้อยละ 38.5 มีรายจ่ายในการท่องเที่ยวต่อคน 5,001-10,000 ร้อยละ 39.5 แหล่งท่องเที่ยวที่ชื่นชอบคือ แหล่งท่องเที่ยวทางธรรมชาติ ร้อยละ 45.3 ค้นหาแหล่งข้อมูลด้านการท่องเที่ยวจาก สื่อ Social Media ร้อยละ 61.0 ช่องทางการจองห้องพักคือ จองโดยตรงกับที่พัก ร้อยละ 56.3 ประเภทที่พักคือ โรงแรม/รีสอร์ท ร้อยละ 55.3 มีกิจกรรมที่ชื่นชอบคือ อื่น ๆ ร้อยละ 70.8 และมีระดับความคิดเห็นภาพรวมของปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเดินทางท่องเที่ยวภายในประเทศไทยในระดับมาก และมีระดับความคิดเห็นภาพรวมของการตัดสินใจเดินทางท่องเที่ยวของชาวกรุงเทพมหานครในระดับมาก ผลจากการทดสอบสมมติฐานที่ 1 พบว่า ปัจจัยส่วนบุคคลของนักท่องเที่ยวชาวไทยในกรุงเทพฯแตกต่างกันมีการตัดสินใจเดินทางท่องเที่ยวในประเทศไทยแตกต่างกัน ผลจากการทดสอบสมมติฐานที่ 2 พบว่า ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจ ด้านสังคม ด้านการตลาด ด้านจิตวิทยา ด้านบุคคลส่งผลต่อการตัดสินใจเดินทางท่องเที่ยวภายใน ประเทศของชาวกรุงเทพมหานคร ในขณะที่ปัจจัยด้านวัฒนธรรมไม่ส่งผลต่อการตัดสินใจเดินทางท่องเที่ยวภายในประเทศของชาวกรุงเทพมหานคร
The purpose of this research was to compare travel decisions. Classified by personal Factors of Bangkok tourists and to study Factors influencing decision-making and domestic travel decisions This research study is quantitative and compares travel decisions. Classified by personal Factors of Bangkok tourists and to study Factors influencing decision-making and domestic travel decisions This research study is quantitative. and the sample group used in this survey was A total of 400 Thai travelers living in Bangkok were surveyed via an online questionnaire. and the statistics used to analyze the data were frequency, percentage, mean, and standard deviation. According to the research on the Behavior of tourists in Bangkok, it was found that most of the samples had travel purposes. To travel for business or leisure, 60.3 percent of the main decision makers in travel (32.5 percent) have travel planning Behaviors before traveling; 82.8 percent travel during the holidays (Saturday and Sunday); and 38.0 percent prefer to travel in style. Overnight travel: 78.0% The destination for travel is the northern region. 33.0% have a group of friends. 33.5% prefer to use a personal car. 38.5% have travel expenses per person. 5,001-10,000 39.5% source Favorite travel activities include visiting natural attractions (45.3 percent), searching for Tourism resources on social media (61.0 percent), and using booking channels. Booked directly with the accommodation 56.3 percent of the type of accommodation is hotels or resorts. 55.3% have favorite activities, such as other activities. 70.8% have a high level of overall opinion about Factors influencing travel decisions in Thailand. and there was a high level of overall opinion about Bangkok residents' travel decisions. The results from hypothesis test 1 found that the personal Factors of Thai tourists in Bangkok differed in making travel decisions in Thailand differently. The results of the second hypothesis test revealed that Factors influencing decision-making in the social, marketing, psychological, and personal domains influenced the domestic travel decisions of Bangkok residents. While cultural Factors do not affect the decision to travel within the country of Bangkok residents.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: การท่องเที่ยว -- วิจัย
นักท่องเที่ยว -- พฤติกรรม -- วิจัย
พฤติกรรมผู้บริโภค -- ไทย
อุตสาหกรรมท่องเที่ยว
สื่อสังคมออนไลน์
Advisor(s): ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5364
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
posavee_kota.pdf9.55 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback