DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5257

Title: การเปิดรับสื่อสังคมออนไลน์ ความรู้ ทัศนคติ และพฤติกรรมที่เกี่ยวข้องกับการดูแลสิ่งแวดล้อมตามหลักเศรษฐกิจหมุนเวียน (Circular Economy) ของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Social media exposure, knowledge, attitudes and behaviors towards environment care according to the circular economy principles among population Bangkok
Authors: ชนาพร พัฒนเลิศรัตนไชย
Keywords: การเปิดรับสื่อ
ความรู้
ทัศนคติ
พฤติกรรมที่มีต่อการดูแลสิ่งแวดล้อม
Issue Date: 2565
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการเปิดรับสื่อเกี่ยวกับการดูแลสิ่งแวดล้อม ที่มีต่อพฤติกรรมในเรื่องเศรษฐกิจหมุนเวียน (Circular Economy) ของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานครผ่านสื่อสังคมออนไลน์ 2) ศึกษาความรู้เกี่ยวกับการดูแลสิ่งแวดล้อม ที่มีผลต่อพฤติกรรมในเรื่องเศรษฐกิจหมุนเวียน (Circular Economy) ของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร 3) ศึกษาทัศนคติเกี่ยวกับการดูแลสิ่งแวดล้อม ที่มีผลต่อพฤติกรรมในเรื่องเศรษฐกิจหมุนเวียน (Circular Economy) ของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร 4) ศึกษาความสามารถของการเปิดรับสื่อสังคมออนไลน์เกี่ยวกับการดูแลสิ่งแวดล้อม ความรู้ และทัศนคติ ในการร่วมกันทำนายแนวโน้มพฤติกรรมตามหลักเศรษฐกิจหมุนเวียน (Circular Economy) ของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร ตัวอย่างที่ศึกษาเป็นกลุ่มบุคคลที่รู้จักการดูแลสิ่งแวดล้อมตามหลักเศรษฐกิจหมุนเวียนทั้งเพศชาย เพศหญิง และ LGBTQ+ ที่มีอายุต่ำกว่า 18 ปี ไปจนถึง 60 ปีขึ้นไป มีจำนวนประชากรทั้งสิ้นจำนวน 5,527,994 คน ทั้งนี้ผู้วิจัยจึงกำหนดขนาดตัวอย่าง โดยคำนวณจากโปรแกรม G*Power ซึ่งงานวิจัยครั้งนี้ใช้สถิติเชิงอนุมาน 2 ชนิดได้แก่ การถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ต้องใช้ตัวอย่างจำนวน 119 คน นอกจากนี้เพื่อให้งานวิจัยมีความสามารถในการอ้างอิงไปยังประชากรเพิ่มขึ้น ผู้วิจัยจึงกำหนดขนาดตัวอย่างเพิ่มโดยการใช้ตารางสำเร็จรูปของ Yamane (1976) โดยกำหนดระดับความน่าเชื่อมั่น 95% และขนาดความคลาดเคลื่อนที่  5% ดังนั้นตัวอย่างที่ใช้ในงานวิจัย จึงมีจำนวน 400 คน จากผลการวิจัยพบว่า การเปิดรับสื่อสังคมออนไลน์ที่เกี่ยวกับการดูแลสิ่งแวดล้อมและ ทัศนคติที่เกี่ยวกับการดูแลสิ่งแวดล้อม สามารถร่วมกันทำนายแนวโน้มพฤติกรรมตามหลักเศรษฐกิจหมุนเวียน (Circular Economy) ของประชาชนในเขตกรุงเทพมหานครได้ โดยสร้างเป็นสมการทำนายคือ Y (พฤติกรรมที่มีต่อการดูแลสิ่งแวดล้อม) = .108 + .52 (ทัศนคติที่เกี่ยวข้องกับการดูแลสิ่งแวดล้อม) + .17 (การเปิดรับสื่อสังคมออนไลน์ที่เกี่ยวข้องกับการดูแลสิ่งแวดล้อม) ซึ่งสามารถอธิบายความแปรปรวนของการเปิดรับสื่อได้ร้อยละ 32.8 และมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณเท่ากับ .573
The objectives of this research were: 1) The purpose to study the media exposure Behaviors towards Environment Care According to the Circular Economy Principles among Population Bangkok through social media. 2) To study the knowledge of environment stewardship behavior Behaviors towards Environment Care According to the Circular Economy Principles among Population Bangkok 3) The purpose to study the attitude Behaviors towards Environment Care According to the Circular Economy Principles among Population Bangkok 4) The purpose of this study the ability of social media exposure on environment protection, knowledge, and attitude to prediction of behavior trend in Circular Economy Principles among Population Bangkok The sample studied was a group of people know how to take care of the environment according to the Circular Economy protection. For sample are male, female and LGBTQ+ under 18 to over 60 years old. All the population is 5,527,994. The purpose of this study is to determine the sample size of the G*Power program. This research study adopts 2 types of inferential statistics were used as Multiple Regression Analysis, a sample of 119 people is required. In addition, to provide research with the ability of refer to an increasing population, the research then increased the sample size by Yamane’ prefabricated table (1976) 95% confidence level and a size of  5%. Therefore, the sample size was 400. From the research results, it was found that media exposure of environment protection and the attitude of environment protection can jointly predict behavior trend in Circular Economy of Bangkok residents. By Y (behavior trend in Circular Economy) = .108 + .52 (the attitude of environment protection) + .17 (media exposure of environment protection). The results show for the media exposure variance of 32.8% and has a multiple correlation coefficient of .573.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: เศรษฐกิจหมุนเวียน
ความรับผิดชอบต่อสิ่งแวดล้อม
สื่อสังคมออนไลน์
เครือข่ายสังคมออนไลน์
Advisor(s): วีรพงษ์ พวงเล็ก
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5257
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chanaporn_patt.pdf1.51 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback