DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5147

Title: พฤติกรรมและปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อ เครื่องมือแพทย์ของโรงพยาบาลเอกชนในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล
Other Titles: Behavior and factors of marketing mix affect to customer’s purchasing decision medical devices for private hospitals in Bangkok and metropolitan area
Authors: วฎีพร เกิดปรีชา
Keywords: พฤติกรรมของผู้บริโภค
ตัดสินใจซื้อ
เครื่องมือแพทย์
โรงพยาบาลเอกชน
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาเรื่อง พฤติกรรมและปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องมือแพทย์ของโรงพยาบาลเอกชนในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาเปรียบเทียบระหว่างปัจจัยส่วนบุคคล กับการตัดสินใจซื้อเครื่องมือแพทย์ของโรงพยาบาลเอกชนในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล 2) เพื่อศึกษาเปรียบเทียบระหว่างพฤติกรรมของผู้บริโภค กับการตัดสินใจซื้อเครื่องมือแพทย์ของโรงพยาบาลเอกชนในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล 3) เพื่อศึกษาถึงอิทธิพลของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องมือแพทย์ของโรงพยาบาลเอกชนในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล ได้ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล จำนวน 400 คน จากการเลือกกลุ่มตัวอย่างโดยใช้วิธีการสุ่มแบบเฉพาะเจาะจง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทำการศึกษาโดยใช้สถิติทดสอบหาความแตกต่างค่าเอฟ (F-test) และการวิเคราะห์สมการถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ผลการวิจัยพบว่า อาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน แหล่งข้อมูลที่มีผลในการตัดสินใจซื้อของผู้มีอำนาจตัดสินใจเครื่องมือแพทย์แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ 0.05 และเมื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องมือแพทย์ พบว่า ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยด้านราคา ปัจจัยด้านกายภาพ ปัจจัยด้านกระบวนการ ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องมือแพทย์ของโรงพยาบาลเอกชนในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล
The research of Behavior and Factors of Marketing Mix affect to Customer’s Purchasing Decision Medical Devices for private hospitals in Bangkok and Metropolitan area is to 1) investigate the comparison between personal factors and purchasing decision of Medical Devices for private hospitals in Bangkok and Metropolitan area 2) study the comparison between consumer behavior and purchasing decision of Medical Devices for private hospitals in Bangkok and Metropolitan area 3) investigate the impact of Factors of Marketing Mix affect to Customer’s Purchasing Decision Medical Devices for private hospitals in Bangkok and Metropolitan area. The data were collected through the administration of a structured questionnaire with a sample of 400 customers who have already purchased the Medical Devices. The purposive samplings were used in this research and tested via stepwise, F-test and Multiple regression analysis. The results of the study showed that the demographic factors for sex, educational and occupation make it a different decision to purchase the Medical Devices statistically significant 0.05 levels. In addition to that, when the study of Factors of Marketing Mix affect to Customer’s Purchasing Decision Medical Devices was taken into consideration the findings showed that Factors of product, price, physical and process had a statistically positive significant impact purchasing decision of Medical Devices for private hospitals in Bangkok and Metropolitan area.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: โรงพยาบาลเอกชน
การจัดซื้อของโรงพยาบาล
โรงพยาบาล -- ครุภัณฑ์และอุปกรณ์
โรงพยาบาล -- การรับรองคุณภาพ
โรงพยาบาล -- ค่าใช้จ่ายในการดำเนินงาน
โฆษณา -- โรงพยาบาล
โรงพยาบาล -- การบริหาร
Advisor(s): ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5147
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
wadeeporn_kerd.pdf3.7 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback