DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5137

Title: ความสัมพันธ์ระหว่างโครงสร้างเงินทุนและความสามารถในการทำกำไร หลักฐานจากอุตสาหกรรมสื่อและสิ่งพิมพ์ ตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทย
Other Titles: The relationship between capital structure and firm’s profitability: Evidence from media and publishing industry, The Stock Exchange of Thailand
Authors: เปรมศักดิ์ วันสุวรรณ์
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างโครงสร้างเงินทุนและความสามารถในการทำกำไร หลักฐานจากอุตสาหกรรมสื่อและสิ่งพิมพ์ ตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทยโดยศึกษาบริษัทที่มีงบรายงานทางบัญชีครบถ้วน 42 ไตรมาส ตั้งแต่ไตรมาสที่ 1 ปี พ.ศ.2554 ถึงไตรมาสที่ 2 ปี พ.ศ. 2564 จำนวน 19 บริษัท โดยการศึกษาครั้งนี้ใช้อัตราผลตอบแทนจากสินทรัพย์รวม (Return on Asset) เป็นตัวแปรตามและปัจจัยที่นำมาศึกษาเป็นตัวแปรต้นในครั้งนี้ ได้แก่ วงจรเงินสด (Cash Conversion Cycle) ขนาดของบริษัท (Firm Size) อัตราส่วนหนี้สินต่อทุน (Debt to Equity Ratio) และอัตราส่วนเงินทุนหมุนเวียน (Current Ratio) โดยใช้วิธีการศึกษาการวิเคราะห์สถิติพรรณนา (Descriptive Statistic) และการวิเคราะห์ความสัมพันธ์โดยการถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) เพื่อศึกษาปัจจัยที่จะส่งผลกระทบ ผลการวิจัยพบว่า บริษัทในอุตสาหกรรมสื่อและสิ่งพิมพ์ที่ได้นำมาศึกษานั้น มีตัวแปรที่ส่งผลในการศึกษาโดย ขนาดของบริษัท (Firm Size) และอัตราหนี้สินต่อทุน (Debt to Equity Ratio) ส่งผลกับอุตสาหกรรมนี้มากที่สุดโดยมี 14 บริษัท ที่ตัวแปรมีความสัมพันธ์ในจำนวนที่เท่ากัน ตามด้วยอัตราส่วนเงินทุนหมุนเวียน (Current Ratio) มี 9 บริษัท ที่ตัวแปรมีความสัมพันธ์ และวงจรเงินสด (Cash Conversion Cycle) มี 6 บริษัท ที่ตัวแปรมีความสัมพันธ์ ตามลำดับ
This research examines the relationship between capital structure and firm’s profitability: evidence from media and publishing industry, the Stock Exchange of Thailand. By studying companies that have complete accounting statements of 42 quarters from the first quarter of 2011 to the second quarter of 2021, 19 companies In this study, the return on assets was used as a dependent variable and the factors that were studied as the primary variables in this study were Cash Conversion Cycle, Firm Size, Debt to Equity Ratio and Current Ratio by using descriptive statistic analysis and multiple regression analysis to study the factors affecting impact The results showed that the companies in the media and publishing industry that were studied had variables affecting the study. Firm size and Debt to Equity Ratio affect the industry the most, with 14 companies having the same number of variables correlated. Followed by Current Ratio. There are 9 companies that the variables are related to and the Cash Conversion Cycle, there are 6 companies whose variables are related, respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: การวางแผนสื่อโฆษณา -- การศึกษาเฉพาะกรณี
โฆษณา -- การจัดการ
บริษัทโฆษณา
ดัชนีราคาหลักทรัพย์
การวิเคราะห์อัตราส่วนทางการเงิน
อัตราส่วนราคาหลักทรัพย์ต่อผลตอบแทนการลงทุน
กำไรของบริษัท -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การจัดการกำไร -- การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): รพีสร เฟื่องเกษม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5137
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
premsak_wans.pdf4.86 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback