DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5133

Title: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อพฤติกรรมของผู้ใช้บริการ Food Delivery สั่งอาหาร ผ่านแอปพลิเคชัน Grab Food ในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล
Other Titles: Marketing mix factors influencing the behavior of food service users delivery order food via Grab food application in Bangkok metropolis and vicinity
Authors: เดอเหมา โจว
Keywords: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด
แอปพลิเคชัน Grab Food
บริการจัดส่งอาหาร
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: ในปัจจุบันสังคมมีการพัฒนาเทคโนโลยีให้มีความก้าวหน้าและมีบทบาทในชีวิตประจำวันมากขึ้น โดยพัฒนาระบบต่าง ๆ และเชื่อมโยงข้อมูลเข้าด้วยกันผ่านเครือข่ายอินเทอร์เน็ต ทำให้สามารถแปลผลให้รวดเร็วและถูกต้องมากขึ้น เช่น การพัฒนากระบวนการสั่งซื้อสินค้าออนไลน์ ตั้งแต่กระบวนการต้นทางถึงปลายทางที่สามารถทำให้รวดเร็วและถูกต้อง ซึ่งการเติบโตของเศรษฐกิจดิจิทัลช่วยให้เกิดการเติบโตทางเศรษฐกิจ งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยประชากรศาสตร์และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อพฤติกรรมของผู้ใช้บริการ Food Delivery สั่งอาหารผ่านแอปพลิเคชัน Grab Food ในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล ซึ่งการศึกษาครั้งนี้เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างที่เลือกใช้บริการแอปพลิเคชัน Grab Food ในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล จำนวน400คน ซึ่งนำมาวิเคราะห์ โดยใช้สถิติความถี่ (Frequent) ร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย(Mean) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standards Deviation) และใช้สถิติทดสอบสมมติฐาน (Chi-square Test) ซึ่งผลการศึกษาพบว่า ผู้ใช้บริการส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 20-30 ปี การศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพส่วนใหญ่เป็นพนักงานบริษัทเอกชนและมีรายได้ต่อเดือนระหว่าง 15,001-25,000 บาท ส่วนพฤติกรรมของผู้ใช้บริการสั่งอาหารผ่านแอปพลิเคชันผ่าน Grab Food ผลการศึกษาพบว่า ส่วนใหญ่เลือกใช้บริการสั่งอาหารผ่านแอปพลิเคชัน Grab Food โดยจัดส่งอาหารเร็ว ส่วนใหญ่ความถี่ในการใช้บริการสั่งอาหารผ่าน Grab Food มี 1-5 ครั้ง และจำนวนเงินในการใช้บริการสั่งอาหารผ่าน Grab Food ระหว่าง 101-200 บาท ต่อครั้ง ส่วนใหญ่ใช้บริการสั่งอาหารผ่านGrab Food เพื่อมารับประทานคนเดียวและเพื่อรับประทานเป็นมื้อกลางวัน ในส่วนของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด จากการศึกษาพบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดโดยรวมอยู่ระดับความคิดเห็นมากที่สุด โดยพิจารณาปัจจัยแต่ละด้านพบว่า ความคิดเห็นในระดับมากที่สุด ได้แก่ ปัจจัยด้านกระบวนการให้บริการ ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ปัจจัยด้านบุคคลและปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ส่วนความคิดเห็นในระดับมาก ได้แก่ ปัจจัยด้านลักษณะทางกายภาพ ปัจจัยด้านการสื่อสารการตลาด และปัจจัยด้านราคา ตามลำดับ ซึ่งทั้ง 7 ด้านนี้ มีผลต่อพฤติกรรมของผู้ใช้บริการ Food Delivery สั่งอาหารผ่านแอปพลิเคชัน Grab Food การศึกษาครั้งนี้เสนอแนะเพื่อเป็นประโยชน์แก่ผู้บริโภค ผู้ประกอบการร้านอาหารและผู้ให้บริการในการใช้แอปพลิเคชัน Grab Food ในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล เพื่อสามารถนำผลวิจัยไปประยุกต์เป็นแนวทางในการปรับปรุงและพัฒนา เพื่อให้บริการได้อย่างครบวงจร รวมถึงเพิ่มขีดความสามารถให้ผู้ประกอบการให้สามารถแข่งขันได้ ซึ่งดำเนินการเก็บรวบรวมข้อมูลตัวอย่างผ่านแบบสอบถามและวิเคราะห์ข้อมูลด้วยในการใช้การประมวลผลจากโปรแกรมสำเร็จรูปทางสถิติ
In today's society, technology has been developed to advance and play an increasingly important role in daily life by developing various systems and linking information together through the Internet. This makes it possible to interpret results faster and more accurately. Such as the development of an online ordering process from the end-to-end process that can be done quickly and accurately. Which the digital economies contribute to economic growth. The purpose of this research was to study demographic factors and marketing mix factors affecting the behavior of food delivery service users who order food via Grab Food application in Bangkok and its vicinity. In this study, data were collected by using a questionnaire from a sample of 400 people who chose to use the Grab Food application in Bangkok and its vicinity, which were analyzed by using frequency statistics, percentage, Mean Standard Deviation and using statistics to test the hypothesis (Chi-square test). The study found that most of the service users were female. Age between 20-30 years old with a bachelor's degree Most of their occupations are employees of private companies and their monthly income is between 15,001-25,000 baht as for the behavior of service users ordering food through the application via Grab Food, the study found that Most of them choose to order food through the Grab Food application with fast food delivery. Most of the frequency of using food ordering service via Grab Food is 1-5 times, and the amount of using food ordering service via Grab Food is between 101-200 baht eat for lunch in terms of marketing mix factors The study found that The overall marketing mix was at the opinion level the most. By considering each factor, it was found that the opinions at the highest level were service process factors. Distribution channel factors the personal factor and the product factor the opinions at the high level were physical factors. Marketing Communication Factors and price factors, respectively, in which these 7 aspects affect the behavior of food delivery service users, ordering food through the Grab Food application. This study is suggested for the benefit of consumers. Restaurant operators and service providers using the Grab Food application in Bangkok and its vicinity, and can apply the research findings as a guideline for improvement and development to provide a comprehensive service as well as to increase the capacity of entrepreneurs to be able to compete which collects the sample data through questionnaires and analyzes the data with the use of software processing.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: การเลือกซื้อสินค้า
อาหารพร้อมรับประทาน
อาหาร -- การขนส่ง
บริการจัดส่งสินค้า
การพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์
พฤติกรรมผู้บริโภค
การตลาดอินเทอร์เน็ต
การจัดการขาย
การซื้อสินค้า -- การตัดสินใจ -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การจัดการตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5133
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
demao_zhou.pdf2.31 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback