DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5112

Title: พฤติกรรมการใช้สื่อสังคมออนไลน์ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเดินทางท่องเที่ยวคนเดียว (Solo Traveler) ของหญิงไทยในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The study on the influence of online social media on the decision to be solo traveler of female in Bangkok, Thailand
Authors: วรรณพร ปานสาคร
Keywords: สื่อสังคมออนไลน์
การท่องเที่ยวคนเดียวของหญิงไทย
พฤติกรรมการใช้สื่อสังคมออนไลน์
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยด้านประชากรที่มีผลต่อการตัดสินใจเดินทางท่องเที่ยวคนเดียวของหญิงไทยในเขตกรุงเทพมหานคร 2) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการใช้สื่อสังคมออนไลน์ที่มีผลต่อการตัดสินใจเดินทางท่องเที่ยวคนเดียวของหญิงไทยในเขตกรุงเทพมหานคร และ 3) เพื่อศึกษาสื่อสังคมออนไลน์ที่มีผลต่อการตัดสินใจเดินทางท่องเที่ยวคนเดียวของหญิงไทย ในเขตกรุงเทพมหานคร กำหนดกลุ่มตัวอย่าง และจำนวนตัวอย่าง (Sample and Sample Size) โดยกำหนดตามสูตรของ Taro Yamane ที่ระดับความเชื่อมั่นที่ 95 โดยกลุ่มตัวอย่าง คือ สตรีที่ อาศัยอยู่ในจังหวัดกรุงเทพมหานคร และมีสัญชาติไทย จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามออนไลน์ (Google Forms) ผ่านทางการโพสต์ลง Facebook Group ต่าง ๆ ที่เกี่ยวกับการเดินทางท่องเที่ยวคนเดียว เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ แบบสอบถาม (Questionnaire) ซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้นเพื่อเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าสถิติโดยวิธีหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐานโดยใช้การวิเคราะห์ การถดถอย (Multiple Regression) โดยกำหนดการทดสอบ นัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.5 ซึ่งผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ พฤติกรรมการใช้สื่อสังคมออนไลน์มีผลต่อการตัดสินใจเดินทางท่องเที่ยวคนเดียวของหญิงไทยในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 สื่อสังคมออนไลน์มีผลต่อการตัดสินใจเดินทางท่องเที่ยวคนเดียวของหญิงไทยในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05
The objectives of this research were 1) to study demographic factors affecting solo travel decision of Thai women in Bangkok 2) to study behavior of using social media affecting solo travel decision of Thai women. Thai women in Bangkok and 3) to study how social media affects solo travel decisions of Thai women in Bangkok. sample group and the number of samples (Sample and Sample Size) were determined according to Taro Yamane's formula at a confidence level of 95. The sample group was women living in Bangkok. and have Thai nationality of 400 people using online questionnaires (google forms) via posting to various Facebook groups about traveling alone. The tool used in this research was a questionnaire which the researcher created as a tool to collect data from the sample group. The data were analyzed using statistical values by percentage method. Arithmetic mean and standard deviation and test the hypothesis by using multiple regression analysis. The statistical significance at the 0.5 level, the results of the research can be summarized as follows. Social media usage behavior affects the decision to travel alone among Thai women in Bangkok statistically significant at 0.05. Social media influences Thai women's solo travel decisions in Bangkok statistically significant at 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: การท่องเที่ยว
กรุงเทพฯ -- ภูมิประเทศและการท่องเที่ยว
สื่อสังคมออนไลน์
เครือข่ายสังคมออนไลน์
Advisor(s): ดวงธิดา นันทาภิรัตน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5112
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
wannaporn_pans.pdf3.5 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback