DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5095

Title: กลยุทธ์การสื่อสารภายนอกองค์การของช่อง 7HD
Other Titles: External communication strategies of cannel 7HD
Authors: พลอยระวี แป้นเจริญ
Keywords: การสื่อสารภายนอกองค์การ
ช่อง 7HD
ภาพลักษณ์องค์กร
การวางแผนการสื่อสาร
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการวางแผนการสื่อสารภายนอกองค์การ 2) ศึกษากลยุทธ์การสื่อสารภายนอกองค์การ 3) ศึกษาปัญหาและอุปสรรคในการสื่อสารภายนอกองค์การ และ 4) ศึกษาการวิเคราะห์และประเมินผลการสื่อสารภายนอกองค์การของช่อง 7HD โดยงานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ผู้วิจัยได้กำหนดแนวทางในการเก็บข้อมูลจากการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interviews) การศึกษาจากเอกสาร (Documentary Research) และงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับวัตถุประสงค์ของการทำวิจัย ผลการศึกษา พบว่า ช่อง 7HD มีการกำหนดนโยบายการสื่อสารภายนอกองค์การ เพื่อสร้างภาพลักษณ์ที่ดีอย่างชัดเจน โดยผู้บริหารระดับสูงเป็นผู้กำหนด ทำให้ผู้บริหาร พนักงานระดับ หัวหน้างาน และพนักงานระดับปฏิบัติการ ที่มีส่วนเกี่ยวข้องกับงานด้านการสื่อสารองค์การ สามารถวางแผนการสื่อสารภายนอกองค์การได้ที่เป็นขั้นเป็นตอน ขณะที่กลยุทธ์ที่ช่อง 7HD นำมาใช้ในการสื่อสาร ได้แก่ กลยุทธ์การใช้สื่อที่หลากหลาย ทั้งสื่อเก่า สื่อใหม่ และสื่อบุคคล ส่งผลให้สาร (Message) ถูกส่งออกไปหลายช่องทาง และยังช่วยกระตุ้นความน่าสนใจ สร้างการจดจำให้กลุ่มเป้าหมายได้เป็นอย่างดี ช่อง 7HD ยังใช้กลยุทธ์ CSR การดำเนินกิจการอย่างมีความรับผิดชอบต่อสังคมและสิ่งแวดล้อม ผ่านกิจกรรมและโครงการต่าง ๆ จัดขึ้นต่อเนื่องเป็นประจำทุกปี และ กลยุทธ์การสื่อสารภายนอกองค์การร่วมกับหน่วยงานภายนอก เพื่อสร้างความความน่าเชื่อ ส่วนปัญหาและอุปสรรคในการสื่อสารภายนอกองค์การ ได้แก่ สภาพแวดล้อมภายนอกที่ไม่สามารถควบคุมได้ เช่น การแพร่ระบาดของโรคโควิด-19 และการเปลี่ยนผู้บริหารระดับสูง ส่วนการวิเคราะห์และประเมินผลการสื่อสารภายนอกองค์การ พบว่า ช่อง 7HD ใช้แบบสอบถาม การสังเกตพฤติกรรมของผู้เข้าร่วมกิจกรรม การมีส่วนร่วมจากผู้ชมทางบ้าน การมีส่วนร่วมผ่านสื่อออนไลน์ ข้อมูลสถิติ เชิงลึก และความคิดเห็นของผู้ชมผ่านทางช่องทางต่าง ๆ เป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล รวมไปถึง มุมมองของสื่อภายนอกองค์การ และรางวัลที่ได้รับจากหน่วยงานภายนอก ซึ่งพบว่า ผลการดำเนินงานสื่อสารภายนอกองค์การของช่อง 7HD อยู่ในระดับดี
This study aimed at 1) Studying the planning of external communication of the organization 2) Studying the external communication strategy 3) Studying the problems and obstacles of the external communication 4) Studying the analysis and evaluation of external communication of organization Therefor this study is qualitative research, the researcher had set the guidelines of collecting in-depth interviews, documentary researching, and studying the researches that relate to the research objectives. The results revealed that the 7HD channel had clearly set the policy of external communication to create a good image. The executives determined the policy, that makes the managers, supervisors, and staffs that are relevant to the organization communication are able to plan the external communication step by step. The strategies that the 7HD channel used in communication are traditional media, new media, and personal media. These tools had sent the messages to multiple ways, which that urged for the target attention, and built the nicely memory for target audiences. Meanwhile, the 7HD channel also used CSR strategy – running the business and taking responsibility on society and environment. There were CSR events and projects that had been set continuously every year. Also, they cooperated with other organizations to create the external communication to build up trust. However, the problems and obstacles of the external communication also happened. Which they were environment that out of control, such as the pandemic of Covid 19, and the change of executive. Moreover, by the analysis and evaluation of external communication of organization, it was found that the 7HD channel had the questionnaire, participant observation, participating of the offline audiences, participating of the online audiences, in-depth statistics, and the comments of the audience through multiple ways. These were the tools that they use for data collecting, including the perspective of other Medias and the awards they received from the other organization, which is found that performance of 7HD external communication is at good.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Subjects: ช่อง 7HD
สถานีโทรทัศน์สีกองทัพบกช่อง7 -- วิจัย
ความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์การธุรกิจ -- วิจัย
การตลาดเชิงกิจกรรม -- การศึกษาเฉพาะกรณี
สถานีโทรทัศน์ -- ไทย -- วิจัย
การสื่อสารทางการตลาด
การสื่อสารในองค์การ -- การศึกษาเฉพาะกรณี
Advisor(s): องอาจ สิงห์ลำพอง
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5095
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ployrawee_panc.pdf3.52 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback