DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5092

Title: การสื่อสารสัญลักษณ์ตราฮาลาล ที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ของชาวมุสลิม ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Halal logo communication and its influence on product purchase decision among the Muslims in Bangkok
Authors: ธนาชิต ทองเลม็ด
Keywords: คุณค่าตราสัญลักษณ์
ส่วนประสมทางการตลาด
ความเชื่อมั่นในตราสินค้า
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษารูปแบบการสื่อสารสัญลักษณ์ตราฮาลาลที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ของชาวมุสลิมในเขตกรุงเทพมหานคร 2) ศึกษาปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินซื้อสินค้าสัญลักษณ์ตราฮาลาล และ 3) ศึกษาถึงระดับความเชื่อมั่นของผู้บริโภคชาวไทยมุสลิมที่มีผลต่อการตัดสินซื้อสินค้าสัญลักษณ์ตราฮาลาล โดยงานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงปริมาณ (Qualitative Research) เลือกศึกษาเฉพาะชาวมุสลิมที่อาศัยอยู่ในพื้นที่กรุงเทพมหานคร ผู้วิจัยได้กำหนดแนวทางในการเก็บข้อมูลจากการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interviews) การศึกษาจากเอกสาร (Documentary Research) และงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับวัตถุประสงค์ของการทำวิจัย ผลการศึกษา พบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่รู้จักสัญลักษณ์ตราฮาลาลแต่ก็ยังมีอยู่จำนวนน้อยที่ยังไม่ค่อยรู้จักและอาจไม่เข้าใจว่าสัญลักษณ์ตราฮาลาลคืออะไร เพราะผู้บริโภคส่วนใหญ่จะเห็นสัญลักษณ์ตราฮาลาลได้บนห่อบรรจุผลิตภัณฑ์อยู่ด้านหลังของตัวสินค้าทั่วไป อาทิเช่น อาหารแห้ง อาหารแปรรูป ขนมปังและขนม โดยสัญลักษณ์ตราฮาลาล หมายถึง ผลิตภัณฑ์อาหารที่บ่งบอกว่าผลิตภัณฑ์นั้นเป็นที่ฮาลาล (อนุมัติ) สำหรับมุสลิมใช้บริโภค โดยจะมีคำว่า "ฮาลาล" (อาหรับ: حلال‎) เป็นภาษาอาหรับประทับอยู่และผู้ออกตราฮาลาลในประเทศไทยคือคณะกรรมการกลางอิสลามแห่งประเทศไทย
The objectives of this research were: 1) to study the communication style of the Halal logo that affects the decision to purchase products of Muslims in Bangkok; 2) to study the marketing mix factors affecting the purchasing decision. Halal logo and 3) to study the level of confidence of Thai Muslim consumers affecting the decision to buy Halal branded products. The Arabic language is stamped and the issuer of the Halal seal in Thailand is the Central Islamic Council of Thailand. This research is a quantitative research that selected only Muslims living in the Bangkok area. The researcher has established guidelines for collecting data from in-depth interviews, documentary research, and research related to research objectives. The results of the study found that most of the samples knew about the Halal logo, but there were still a small number of them who were not well known and may not understand what the Halal logo was. Because most consumers will see the Halal logo on the product packaging on the back of the general product such as dry food, processed food, bread and snacks. The Halal logo means a food product indicating that the product is halal (approved) for Muslim consumption, with the word "Halal" (Arabic: حلال‎) stamped on it and the issuer of Halal in Thailand is the Central Islamic Council of Thailand.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Subjects: การซื้อสินค้า -- การตัดสินใจ -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การจัดการตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การเลือกซื้อสินค้า -- ไทย -- การศึกษาเฉพาะกรณี
พฤติกรรมผู้บริโภค -- ไทย
อาหารฮาลาล -- ไทย -- วิจัย
อาหารฮาลาล -- ไทย -- มาตรฐาน
Advisor(s): องอาจ สิงห์ลำพอง
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5092
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
thanachit_thon.pdf2.46 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback