DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5033

Title: ความพึงพอใจที่มีความสัมพันธ์กับผลกระทบทางด้านค่านิยมและวัฒนธรรมจีนจากการใช้ ภาพยนตร์เป็นสื่อ ของแอนิเมชันเรื่อง “นาจา” (Na Cha the Great) ของผู้ชมในเขตมืองคุนหมิง
Other Titles: Satisfaction with the use of film as medium and its relationship with the impact of Chinese values and culture in the animated film “Na Cha the Great” on Kunming city viewers
Authors: ยี่ตาน เว่ย
Keywords: วัฒนธรรมจีนในภาพยนตร์
ความพึงพอใจ
ภาพยนตร์แอนิเมชันเรื่อง “นาจา”
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเรื่อง “ความพึงพอใจที่มีความสัมพันธ์กับผลกระทบทางด้านค่านิยมและวัฒนธรรมจีนจากการใช้ภาพยนตร์เป็นสื่อของแอนิเมชันเรื่อง “นาจา” (Na Cha the Great) ของผู้ชม ในเขตเมืองคุนหมิง” โดยมีวัตถุประสงค์ในการศึกษา (1) เพื่อศึกษาความพึงพอใจในภาพยนตร์แอนิเมชันเรื่อง “นาจา” (Na Cha the Great) ของผู้ชม ในเขตเมืองคุนหมิง (2) เพื่อศึกษาผลกระทบทางด้านค่านิยมและวัฒนธรรมจีนจากใช้ภาพยนตร์เป็นสื่อของภาพยนตร์แอนิเมชันเรื่อง “นาจา” (Na Cha the Great) ของผู้ชม ในเขตเมืองคุนหมิง (3) เพื่อศึกษาอิทธิพลของความพึงพอใจที่มีความสัมพันธ์กับผลกระทบทางด้านค่านิยมและวัฒนธรรมจีนจากการใช้ภาพยนตร์เป็นสื่อของแอนิเมชันเรื่อง “นาจา” (Na Cha the Great) ของผู้ชม ในเขตเมืองคุนหมิง การวิจัยฉบับนี้ เป็นงานวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) มีแบบสอบถามออนไลน์ (Online Quantitative) โดยใช้ www.wjx.cn (问卷星) เป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูลเพื่อตรวจสอบปัจจัยในการรับชม และความพึงพอใจของผู้ชมชาวคุนหมิง มณฑลยูนนาน จำนวน 4,550,831 คน (Kunming population 2021, 2021) และใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างตามความสะดวก (Purposive Sampling ) เฉพาะผู้ชมที่ได้ชมภาพยนตร์แอนิเมชันเรื่อง "นาจา" (Na Cha the Great) อย่างน้อยหนึ่งครั้งจำนวนทั้งสิ้น 138 คน โดยจะทำการเก็บข้อมูลตั้งแต่ช่วง 1 ถึง 31 พฤษภาคม 2564 ผู้วิจัยได้วิเคราะห์ข้อมูลทั้งสถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ จำนวนร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ ค่าสหสัมพันธ์เพียร์สัน เพื่อหาความสัมพันธ์ของตัวแปร 2 ตัวที่เป็นอิสระต่อกันผลการวิจัยพบว่า (1) ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง (ร้อยละ 71.0) มีอาชีพเป็นนักเรียน/นักศึกษา (ร้อยละ 52.2) มีอายุอยู่ในช่วงอายุ 20-24 (ร้อยละ 62.3) มีระดับระดับปริญญาโท (ร้อยละ 58.0) และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน คือ 2,000 ถึง 5,000 หยวน (ร้อยละ 40.6) (2) กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มีความพึงพอใจต่อเนื้อหาภาพยนตร์ ความพึงพอใจต่อรูปแบบการนำเสนอ และความพึงพอใจต่อวิธีการเล่าเรื่องในระดับมากที่สุดทุกด้าน และยังได้รับผลกระทบทางด้านค่านิยมและวัฒนธรรมจีนจากใช้ภาพยนตร์เป็นสื่อด้านแรงเสริม (Reinforce) ด้านแรงกระตุ้น (Activate) ด้านแรงสร้างสรรค์ (Create) และด้านแรงเปลี่ยน (Convert) ในระดับมากที่สุดทุกด้านเช่นกัน (3) ความพึงพอใจต่อภาพยนตร์แอนิเมชันเรื่อง “นาจา” (Na Cha the Great) มีความสัมพันธ์มีกับผลกระทบทางด้านค่านิยมและวัฒนธรรมจีนจากการใช้ภาพยนตร์เป็นสื่อโดยรวมของผู้ชมในเขตเมืองคุนหมิงในระดับสูงอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.01 ซึ่งเป็นไปตามสมมติฐานที่ตั้งไว้
The Relationship Between Satisfaction and the impact of Chinese values and culture from the use of movies as a medium of the animation “Na Cha the Great” of viewers in Kunming City aimed (1) To study the audience's satisfaction of the animation “Na Cha the Great” of viewers in Kunming City; (2) to study the impact of Chinese values and culture from the use of movies as a medium of the animation “Na Cha the Great” of viewers in Kunming City (3) to study the influence of satisfaction in relation to the impact Chinese values and culture from using movies as a medium of the animation “Na Cha the Great” of viewers in Kunming City. This research is a quantitative research was an Online Quantitative questionnaire using www.wjx.cn (问卷星) as a data collection tool to determine the factors of viewing and satisfaction of the Kunming audience of 138 people from 4,550,831 people in Yunnan Province (Kunming Population 2021, 2021), and this research was using a convenient sampling method by purposive only the audience who has watched the animated film "Na Cha the Great" at least once have been collected data from 1 to 31 May 2021. The researcher analyzed the data, both descriptive statistics including the number of percentages mean standard deviation and inferential statistics such as Pearson's correlation to find the relationship of the two independent variables. The results showed that (1) the majority of respondents were female (71.0%) with occupations. Students / students (52.2%), aged between 20-24 (62.3%), have a master's degree (58.0%), and the average monthly income is 2,000 to 5,000 Yuan (40.6%). (2) Most of the samples were satisfied with the movie content. Satisfaction with the presentation style and satisfaction with the method of storytelling at the highest level in all aspects It has also been affected in Chinese values and culture from using movies as a medium of reinforcement, activation, creativity, and conversion at the highest level in all aspects such as together (3) Satisfaction with the animated film “Na Cha the Great” was related to the impact on Chinese values and culture of the overall use of the film as a medium of audiences in Kunming City was statistically meaningful at 0.01, which was based on the hypothesis.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Advisor(s): พงศ์ณัชชัช กนกงามวิทโรจน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5033
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
wei_yida.pdf2.66 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback