DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4995

Title: การตระหนักถึงราคา การตอบสนองต่อด้านอารมณ์ และคุณภาพบริการในการเลือกซื้อสินค้าที่ส่งผลการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นสำเร็จรูปของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Price consciousness, hedonic benefits and service quality affect consumers purchase decision on ready-to-wear fashion clothing in Bangkok
Authors: จิรโชค จันทร์ไข่
Keywords: การตระหนักถึงราคา
การตอบสนองต่อด้านอารมณ์
คุณภาพบริการ
การตัดสินใจซื้อ
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการตระหนักถึงราคา การตอบสนองต่อด้านอารมณ์ และคุณภาพบริการในการเลือกซื้อสินค้าที่ส่งผลการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นสำเร็จรูปของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา คือ ผู้บริโภคที่อยู่ในเขตกรุงเทพมหานครและเคยซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นสำเร็จรูป จำนวน 400 คน โดยใช้สอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐานโดยใช้สถิติการวิเคราะห์การถดถอย ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง จำนวน 256 คน มีอายุ 21-30 ปี มีการศึกษาระดับปริญญาตรีหรือเทียบเท่า อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน และมีรายได้ต่อเดือน 20,001-30,000 บาท พฤติกรรมการซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นสำเร็จรูปส่วนใหญ่ซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นสำเร็จรูปที่ห้างสรรพสินค้าบ่อยที่สุด ค่าใช้จ่ายในการซื้อระหว่าง 500-1,000 บาท ซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นสำเร็จรูป 1–2 ชิ้นต่อครั้ง โดยซื้อ 1–2 ครั้งต่อเดือน โดยให้ความสำคัญกับแบบหรือการดีไซน์ของเสื้อผ้าที่ตรงความต้องการ และตนเองมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจมากที่สุด การตระหนักถึงราคาในการเลือกซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นสำเร็จรูปอยู่ในระดับมาก การตอบสนองต่อด้านอารมณ์ในการเลือกซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นสำเร็จรูปอยู่ในระดับมาก คุณภาพบริการมีผลการเลือกซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นสำเร็จรูปอยู่ในระดับมาก ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า การตระหนักถึงราคาและการตอบสนองต่อด้านอารมณ์มีอิทธิพลเชิงบวกต่อการตัดสินใจซื้อของเสื้อผ้าแฟชั่นสำเร็จรูปของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ และคุณภาพบริการที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อการตัดสินใจซื้อของเสื้อผ้าแฟชั่นสำเร็จรูปของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ได้แก่ ด้านความเป็นรูปธรรม ด้านความเชื่อมั่น และด้านความเอาใจใส่
This research study aims to examine how Price Consciousness, Hedonic Benefits and Service Quality Affect Consumers Purchase Decision on Ready-to-Wear Fashion Clothing in Bangkok Samples of this study include 400 consumers in Bangkok who bought ready-to-wear fashion. Questionnaire was used to collect the data and statistical tools employed for this study include frequency, percentage, mean, standard deviation and testing the hypothesis using regression analysis statistics. As the results of above, the number of sample consumers was 256 females with the age between 21-30 years, studying in Bachelor’s degree or equivalent and working in private company with 20-30K baht salary, had their behaviours of purchasing ready-to-wear fashion clothes approximately 1-2 times per month for one to two pieces of cloth, costing 500-1,000 baht. Their decisions to buy the clothes were based on style or design and also their preference and self-consideration. In general speaking, price consciousness, hedonic benefits and service quality are also involved in the high level of their considerations. Finally, yet importantly, the hypothesis testing results found that regarding statistics, the positive influence of price consciousness and hedonic benefits could have remarkably led to purchase decisions of ready-to-wear fashion clothing in Bangkok as well as quality of service according to substantiality, confidence and attention.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: เสื้อผ้าสำเร็จรูป
การออกแบบแฟชั่น
อุตสาหกรรมเสื้อผ้าสำเร็จรูป
พฤติกรรมผู้บริโภค
Advisor(s): รวิพรรณ สุภาวรรณ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4995
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
jirachok_jank.pdf2.67 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback