DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4939

Title: การเปิดรับสื่อสังคมออนไลน์ที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการตัดสินใจใช้บริการสตรีมมิง แบบบอกรับเป็นสมาชิกทาง Netflix ของวัยรุ่นในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The relationships between social media exposure and subscription decision for Netflix streaming service of adolescents in Bangkok
Authors: สุวฤทธิ์ นันทรักษ์ชัยกุล
Keywords: การเปิดรับสื่อ
สื่อสังคมออนไลน์
พฤติกรรมการตัดสินใจใช้ Netflix
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเรื่อง “การเปิดรับสื่อสังคมออนไลน์ที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการตัดสินใจใช้บริการสตรีมมิงแบบบอกรับเป็นสมาชิกทาง Netflix ของวัยรุ่นในเขตกรุงเทพมหานคร” ฉบับนี้มุ่งศึกษาพฤติกรรมการการเปิดรับสื่อที่มีความสัมพันธ์กับตัดสินใจใช้บริการแบบบอกรับเป็นสมาชิกทาง Netflix ของวัยรุ่นในเขตกรุงเทพมหานคร โดยจะศึกษาการเปิดรับสารที่ในแต่ละช่องทางและปัจจัยด้านการตัดสินใจซื้อมีผลต่อการเลือกใช้บริการสตรีมมิงแบบบอกรับเป็นสมาชิกทาง Netflix ซึ่งประกอบด้วยหลายปัจจัยด้วยกัน ผู้วิจัยใช้การวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) แบบใช้การสำรวจครั้งเดียว (One Shot Case Study) เป็นการวัดผลในการศึกษาในครั้งนี้โดยเลือกใช้วิธีการสำรวจด้วยแบบสอบถามออนไลน์ที่สร้างขึ้นด้วย Google Form โดยมีตัวแปรต้นที่ศึกษาคือการเปิดรับสื่อที่มีผลต่อการเลือกใช้และมีการตัดสินใจซื้อเป็นตัวแปรตามโดยได้กำหนดประชากรที่ใช้ศึกษาเพื่อศึกษาพฤติกรรมการเปิดรับสื่อที่เกี่ยวกับบริการสตรีมมิงแบบบอกรับเป็นสมาชิกทาง Netflix ของวัยรุ่นในเขตกรุงเทพมหานครเพื่อศึกษาพฤติกรรมการตัดสินใจใช้บริการสตรีมมิงแบบบอกรับเป็นสมาชิกทาง Netflix ของวัยรุ่นในเขตกรุงเทพมหานคร เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเปิดรับสื่อที่มีความสัมพันธ์กับตัดสินใจใช้บริการสตรีมมิงแบบบอกรับเป็นสมาชิกทาง Netflix ของวัยรุ่นในเขตกรุงเทพมหานครแตกต่างกันอย่างไร ประชากรที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้คือวัยรุ่นที่มีอายุตั้งแต่ 10-24 ปี ในเขตกรุงเทพมหานคร โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 305 คน ที่คำนวณจากโปรแกรมสำเร็จรูป G*Power Version 3.1 โดยใช้ F-test ในการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-way Analysis of Variance) และใช้สถิติการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ด้วยสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน (Pearson Correlation) ในการวิเคราะห์ ผลจากการศึกษาครั้งนี้ พบกลุ่มตัวอย่างเป็นวัยรุ่นในเขตกรุงเทพมหานครที่เคยเปิดรับสื่อ ที่เกี่ยวกับบริการสตรีมมิงแบบบอกรับเป็นสมาชิกทาง Netflix เป็นเพศหญิงมากกว่าเพศชาย ประกอบด้วยเพศหญิง จำนวน 166 คน คิดเป็นร้อยละ 54.4 และเป็นเพศชาย จำนวน 139 คน คิดเป็นร้อยละ 45.6 และมีช่วงอายุ 22-24 ปี จำนวน 250 คน คิดเป็นร้อยละ 82.0 มีระดับการศึกษาสูงสุดคือ จบการศึกษาระดับปริญญาตรีจำนวน 179 คน คิดเป็นร้อยละ 58.6 ส่วนใหญ่มีอาชีพ รับจ้างทั่วไป/ฟรีแลนซ์ จำนวน 121 คน คิดเป็นร้อยละ 39.7 รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 6,001 บาท ขึ้นไป จำนวน 278 คน คิดเป็นร้อยละ 91.1 โดยที่ลักษณะด้านประชากรศาสตร์ที่แตกต่างทางด้านเพศ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ รายได้ต่อเดือนมีพฤติกรรมการเลือกใช้บริการสตรีมมิงแบบบอกรับเป็นสมาชิกทาง Netflix ของวัยรุ่นในเขตกรุงเทพมหานครแตกต่างกันอย่างไม่มีนัยทางสถิติที่ระดับ.05 ในทุกด้าน โดยการเปิดรับสื่อสังคมออนไลน์ในด้านการเลือกเปิดรับ การเลือกรับและตีความ และการเลือกจดจำมีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการตัดสินใจใช้บริการสตรีมมิงแบบบอกรับเป็นสมาชิกทาง Netflix ของวัยรุ่นในเขตกรุงเทพมหานครอย่างมีนัยทางสถิติที่ 0.01
A study of The Relationships between Social Media Exposure and Decision-Making to Use a Subscription-Based Streaming Service Called "Netflix" of Adolescents in Bangkok aims to study the behavior of media exposure among Bangkok's youngsters associated with their Netflix membership plans by examining through program channels in Netflix and factors affecting purchase decision which is consists of several factors. The researcher has been used quantitative research with the one-shot case study as its research design to measure by using an online survey on Google Forms. The independent variable in this study is the media exposure which directly influences choice behavior, whereas the dependent variable is the user's purchase decision. The research population is used to investigate the media exposure acts toward decision-making performance related to Netflix streaming services among teenagers in Bangkok Metropolitan Region, which later determines how the media exposure behavior corresponds to the decision users employed in Netflix subscription. There are Bangkok's teenagers whose ages are between 10 - 24 years, participate in this study. The questionnaire is used as a tool to collect data from a sample of 305 people. Then, the data are calculated by utilized software called G*Power Version 3.1, using F-test for One-way Analysis of Variance along with Pearson Correlation for the statistical correlation analysis. The results of this study found that adolescents in Bangkok who were exposed to media related to subscription streaming services on Netflix are more female than male. It consists of 166 females representing 54.4%, and 139 males representing 45.6%. There are 250 people in the age range of 22-24, representing 82.0%. There are 179 people whose highest levels of education are bachelor's degrees, representing 58.6%. There are 121 people who are freelancers which represent 39.7%. The 278 people who have average monthly incomes are 6,001 THB or more represent 91.1% and the results have also shown that demographic differences in gender, age, education level, occupation, and monthly income showed no significant difference in the preferences for Netflix subscription streaming among youths in Bangkok which statistically equals to.05 level in all aspects. For picking up, interpreting, and remembering selection of adolescents in Bangkok to the decision-making behavior to use the subscription-based streaming service on Netflix was statistically equals to 0.01 level.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Advisor(s): พงศ์ณัชชัช กนกงามวิทโรจน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4939
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
suwarit_nunt.pdf4.03 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback