DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4908

Title: ปัจจัยด้านจิตวิทยาที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการสถานบันเทิงย่านเอกมัยของผู้ใช้บริการ สถานบันเทิง ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Psychological factors influencing purchase selection for entertainment services in Ekamai area of entertainment clients in Bangkok
Authors: วรวรรธน์ วิมลอุดมสิทธิ์
Keywords: ปัจจัยด้านจิตวิทยา
การตัดสินใจเลือก
การใช้บริการสถานบันเทิง
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยด้านจิตวิทยาที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการสถานบันเทิงย่าน เอกมัยของผู้ใช้บริการสถานบันเทิงในเขตกรุงเทพมหานคร การศึกษาครั้งนี้ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลกับกลุ่มตัวอย่างที่ จำนวน 129 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยสถิติเชิงพรรณนา และค่าสหสัมพันธ์เพียร์สัน (Pearson Product Moment Correlation) ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยด้านจิตวิทยา ได้แก่ แรงจูงใจ การรับรู้ การเรียนรู้ และทัศนคติมีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจเลือกใช้บริการสถานบันเทิงย่านเอกมัย ของผู้ใช้บริการสถานบันเทิง ในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ ระดับ 0.01 โดย 1) ด้านแรงจูงใจเกิดจากความต้องการของผู้ใช้บริการจึงมีการค้นหาข้อมูลเกี่ยวกับสถานบันเทิงต่าง ๆ ในย่านเอกมัย เพื่อเปิดประสบการณ์ใหม่ให้กับตนเอง หรือเพื่อพบปะคนใหม่ ๆ ในสถานบันเทิง 2) ด้านการรับรู้เกิดจากสถานบันเทิงได้มีการมอบสิทธิประโยชน์ต่าง ๆ ให้แก่ลูกค้า เช่น มีโปรโมชั่นเครื่องดื่มหรือวันเกิด มีงานต่าง ๆ ตามเทศกาล และมีนักร้องมาสร้างสีสันจึงทำให้ผู้ใช้บริการมีการค้นหาข้อมูลของสถานบันเทิงต่าง ๆ เกิดการประเมินผลทางเลือกจากบรรยากาศของร้าน แนวดนตรี และเครื่องดื่ม จนกระทั่งเกิดความต้องการใช้บริการสถานบันเทิงในเอกมัย 3) ด้านการเรียนรู้ ซึ่งการเรียนรู้ของผู้ใช้บริการสถานบันเทิง เช่น การแต่งตัว การติดต่อจองโต๊ะล่วงหน้า และการเลือกโต๊ะใกล้เวที ให้สอดคล้องกับความต้องการของผู้ใช้บริการจากการค้นหาข้อมูลของสถานบันเทิงต่าง ๆ ในย่านเอกมัย และ 4) ด้านทัศนคติ มีประสบการณ์ในการใช้บริการในสถานบันเทิง เช่น บรรยากาศของสถานที่ และความประทับใจ ผู้ใช้จึงมีการค้นหาของมูลของสถานบันเทิง ไม่ว่าจากรีวิวในสื่อต่าง ๆ จากประชาสัมพันธ์ของร้าน หรือคำแนะนำจากพนักงานในร้านและเพื่อ ทำให้เกิดความต้องการใช้บริการ
The objective of this research is to investigate psychological factors influence on selective decision making towards entertainment service in Ekkamai area of enter-tainment users in Bangkok. The samples of this study were one hundred and twenty nine. Questionnaires were distributed to collect the data. All the data were analyzed by using Pearson coefficient correlation. The research result revealed that the relationship between psychological factors; motivation, perception, learning and attitude influence on selective decision making towards entertainment service in Ekkamai area of entertainment users was statistically significant at 0.01 level. In terms of motivation is caused by user demand, therefore, they search for information about various entertainment venues in Ekkamai area to open up new experiences for themselves or discover new people in entertainment place. 2) The perception is caused by entertainment venues that offer various benefits to customers, such as having promotion for drinks or birthday party, having various events according to festivals and having singers to create colors, thus enabling users to search for information of various entertainment venues. The alter-natives evaluated based on the atmosphere of the restaurant, music and drinks until the demand for entertainment services in Ekkamai area. 3) The learning of entertain-ment users such as grooming, contacting and booking a table in advance, choosing a table near the stage in accordance with the needs of users from searching for infor-mation on various entertainment venues in Ekkamai area. 4) In terms of attitudes, service experience in entertainment places, such as atmosphere, location and im-pression. Users are therefore searching for information of entertainment venues, whether from reviews in various media from the publicity or advice of the staff of entertainment places, then to cause demand for services
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Subjects: สถานเริงรมย์
สถานเริงรมย์ -- ไทย
นักท่องเที่ยว
พฤติกรรมผู้บริโภค
ผับ -- ไทย -- กรุงเทพฯ -- วิจัย
การจัดการธุรกิจ -- วิจัย
ร้านขายเครื่องดื่มที่มีแอลกอฮอล์
Advisor(s): พรพรหม ชมงาม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4908
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
worawat_wimo.pdf2.72 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback