DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4902

Title: ทัศนคติที่มีต่อบล็อกเกอร์ด้านการท่องเที่ยวกับการรับรู้ข้อมูลข่าวสารผ่านสื่อสังคมออนไลน์ ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกท่องเที่ยวในรูปแบบของการท่องเที่ยวคนเดียว (Solo Travel) ของกลุ่มผู้หญิงในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Influence of attitudes to travel blogger and study the perception of information through social media this includes study blogger's content that influencing the decision making of solo travel women in Bangkok
Authors: นิรมล สุวรรณพันชู
Keywords: สื่อสังคมออนไลน์
บล็อกเกอร์ด้านการท่องเที่ยว
ท่องเที่ยวคนเดียว
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาอิทธิพลของทัศนคติต่อบล็อกเกอร์ด้านการท่องเที่ยว และศึกษาการรับรู้ข้อมูลข่าวสารผ่านสื่อสังคมออนไลน์ รวมถึงศึกษาเนื้อหา (Content) ของ บล็อกเกอร์มีผลต่อการตัดสินใจเลือกท่องเที่ยวในรูปแบบการท่องเที่ยวคนเดียว (Solo Travel) ของกลุ่มผู้หญิงในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ กลุ่มผู้หญิงในเขตกรุงเทพมหานครที่ใช้สื่อสังคมออนไลน์ต่าง ๆ ในการรับรู้ข่าวสาร ที่ยังไม่เคยหรือสนใจเดินทางท่องเที่ยวในรูปแบบการท่องเที่ยวคนเดียว (Solo Travel) หรือเคยมีประสบการณ์ท่องเที่ยวในรูปแบบการท่องเที่ยวคนเดียวมาก่อน จำนวน 400 คน ซึ่งงานวิจัยชิ้นนี้เป็นงานวิจัยเชิงปริมาณ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ การแจกแจงความถี่ จำนวน ค่าร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีอายุ 31-35 ปี จบการศึกษาปริญญาตรี สถานภาพโสด และเป็นพนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001-30,000 บาท ชอบเดินทางท่องเที่ยวภายในประเทศไทย เดินทางท่องเที่ยวในทุกโอกาสตามความเหมาะสม โดยเป็นการไปพักผ่อนไปเที่ยวทะเลมากที่สุด ชื่นชอบการถ่ายภาพ และมักจะวางแผนในการท่องเที่ยวเอง ใช้ระยะเวลาเดินทางท่องเที่ยวในแต่ละครั้งจำนวน 1-2 วัน ส่วนใหญ่ผู้ตอบแบบสอบถามไม่เคยเดินทางคนเดียว ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ทัศนคติที่มีต่อบล็อกเกอร์ด้านการท่องเที่ยวและเนื้อหา (Content) ของบล็อกเกอร์ มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจท่องเที่ยวในรูปแบบท่องเที่ยวคนเดียว (Solo Travel) ของกลุ่มผู้หญิงในเขตกรุงเทพมหานคร
The objectives of this research are to study the influence of attitudes to travel blogger and study the perception of information through social media this includes study blogger's content that influencing the decision making of Solo Travel women in Bangkok. The focus group in this study comprises a woman in Bangkok perception of information through social media, have never been or are interested in traveling in the form of Solo Travel or have experienced travel form of Solo Travel or have experienced travel in the form of Solo Travel. The sample size of 400 respondents were selected. This research is a quantitative research. The data were analyzed using frequency, number, percentage, standard deviation, and multiple regression. The respondents in this study are mostly aged 31–35 years old with bachelor’s degree of single status and work as corporate employees with monthly salary of 15,001–30,000 baht like to travel within Thailand. Travel in every opportunity as appropriate. Which is the most vacation to the sea, like to take pictures and often plan to travel on their own each trip takes 1-2 days. Most of the respondents have never traveled alone. The results showed that attitudes to travel blogger and blogger's content that influencing the decision making of Solo Travel women in Bangkok.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2563
Subjects: บล็อกเกอร์
สื่อสังคมออนไลน์
การท่องเที่ยว -- วิจัย
นักท่องเที่ยวสตรี
Advisor(s): รวิพรรณ สุภาวรรณ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4902
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
niramol_suwa.pdf1.57 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback