DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4862

Title: ปัจจัยการตลาดบริการที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการ โรงพยาบาลเอกชน (ทั่วไป) ในช่วงวิกฤติโควิด-19 กรณีศึกษา ในเขตพื้นที่วังทองหลาง กรุงเทพมหานคร
Other Titles: Service marketing factors affecting the decision to use private hospital (general) during the Covid-19 crisis, a case study in the Wang Thong Lang district, Bangkok Thailand
Authors: ณิชาภัทร อติเปรมินทร์
Keywords: การตลาดบริการ
ธุรกิจโรงพยาบาลเอกชน
วิกฤตโควิด-19
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความต้องการ และข้อมูลพื้นฐานของผู้ที่เข้ามาใช้บริการโรงพยาบาลเอกชน (ทั่วไป) โดยศึกษาจากความพึงพอใจ และศึกษาส่วนประสมทางการตลาดบริการ เพื่อให้ผู้ประกอบการทราบถึงการตัดสินใจของประชาชนในการเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชนในช่วงที่เกิดวิกฤติโควิด-19 อันจะก่อให้เกิดผลกระทบโดยตรงต่อระบบเศรษฐกิจในกลุ่มธุรกิจโรงพยาบาลเอกชน โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงสำรวจ (Survey Research) เครื่องมือที่ใช้คือแบบสอบถาม โดยที่ศึกษาจากกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 400 คน ใช้บริการโรงพยาบาลเอกชน (ทั่วไป) เขตพื้นที่ วังทองหลาง กรุงเทพมหานคร ผลการศึกษา พบว่า 1) กลุ่มตัวอย่างจากปัจจัยประชากรศาสตร์มีความแตกต่างกันในด้าน เพศ อายุ อาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน สถานภาพ และระดับการศึกษา มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการ โรงพยาบาลเอกชน (ทั่วไป) ในช่วงวิกฤติโควิด-19 ในเขตพื้นที่วังทองหลาง กรุงเทพมหานคร พบว่า เพศของผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ คือ เพศหญิง มีช่วงอายุมากกว่า 35 ปี มีระดับการศึกษาปริญญาตรี ประกอบอาชีพทำธุรกิจส่วนตัว/ค้าขาย โดยผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ชำระเงินด้วยตนเองในโรงพยาบาลเอกชน โดยที่ตัวเองเป็นผู้มีอิทธิพลในการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชน 2) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดบริการที่ส่งผลต่อการเข้าใช้บริการโรงพยาบาลเอกชน (ทั่วไป) ในช่วงวิกฤติโควิด–19 ในเขตพื้นที่วังทองหลาง กรุงเทพมหานคร ภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง โดยด้านกระบวนการส่งผลต่อการตัดสินใจเข้าใช้บริการโรงพยาบาลเอกชนในช่วงวิกฤติ โควิด–19 มากที่สุด รองลงมา คือ ด้านบุคลากร ด้านลักษณะทางกายภาพ ด้านการส่งเสริมการขาย ด้านการบริการ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านราคา ตามลำดับ 3) ความพึงพอใจต่อปัจจัยการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชน (ทั่วไป) ในเขตพื้นที่วังทองหลาง กรุงเทพมหานคร ภาพรวมอยู่ในระดับมาก โดยผู้ตอบแบบสอบถามมีความพึงพอใจการรักษาและการบริการทางการแพทย์มากที่สุด รองลงมา คือ การจัดสถานที่ปลอดเชื้อเพื่อให้ผู้ใช้บริการมีความมั่นใจ การมีมาตรการความปลอดภัยการเข้าถึงพื้นที่ในช่วงวิกฤติโควิด-19 ความน่าเชื่อถือไว้วางใจที่มีผลต่อการตัดสินใจใช้บริการ แพคเกจและโปรโมชั่นที่คุ้มค่าคุ้มราคา และการบริการที่สะดวกรวดเร็ว
This research aims to study And basic information of people who came to use the services of private hospitals (general) The purpose of this study is to study the satisfaction of service marketing mix and maintain service marketing mix, so that entrepreneurs know the public decision in choosing service. During the COVID-19 crisis, which will have a direct impact on the economy in the private hospital business. Using the survey research method (Survey Research), the tool used is a questionnaire. The study of a sample of 400 people used the service of a private hospital (general) in Bangkok's Wang Tung long area. The results of the study showed that: 1) Samples from demographic factors differ in gender, age, occupation, average monthly income. The health and level of education affects the decision to use the service. Private (general) hospitals during the COVID-19 crisis in Wang Thonglang, Bangkok, found that the gender of the majority of respondents was female, over the age of 35, with a bachelor's degree in private business/trading. He is an influential figure in the decision to use private hospital services. 2) factors of service marketing mix that affect access to private hospitals (General) during the COVID-19 crisis in Wang Thong Lang area Bangkok, the overall picture is moderate, with the process affecting the decision to use private hospitals during the COVID-19 crisis, second only to personnel, physical characteristics, promotion, service, distribution channels and price, respectively. 3) Satisfaction with the decision factors of choosing to use private hospital (general) in Wang Thonglang area, Bangkok. Second, it is to provide sterile premises to give users confidence. The presence of safety measures to access the area during the COVID-19 crisis, reliability that affects the decision to use the service. Cost-effective packages and promotions and fast service.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Subjects: โรงพยาบาลเอกชน -- ความพอใจของผู้ใช้บริการ -- การศึกษาเฉพาะกรณี
สถานพยาบาล -- ความพอใจของผู้ใช้บริการ -- การศึกษาเฉพาะกรณี
ความพอใจของผู้ใช้บริการ -- การศึกษาเฉพาะกรณี
พฤติกรรมผู้บริโภค -- ไทย -- กรุงเทพฯ -- วิจัย
ความพอใจของผู้ป่วย -- ไทย -- กรุงเทพฯ -- วิจัย
การระบาดใหญ่ของโควิด-19, ค.ศ. 2020- -- อิทธิพล
Advisor(s): ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4862
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
nichapat_atip.pdf5.67 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback