DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4814

Title: กลยุทธ์การสื่อสารการตลาดผ่าน "ผู้สรรสร้างเนื้อหาบนสื่อสังคมออนไลน์ (Content Creator)" ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการโรงแรม 4 ดาว ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Marketing communications strategy through “content creator” effecting Bangkok consumers’ decision on 4-star hotels
Authors: ไตรภพ ขันธรรม
Keywords: ผู้สรรสร้างเนื้อหาบนสื่อสังคมออนไลน์
การตัดสินใจ
กลยุทธ์การตลาด
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากลยุทธ์การสื่อการตลาดผ่าน "ผู้สรรสร้างเนื้อหาบนสื่อสังคมออนไลน์ (Content Creator)" ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการโรงแรม 4 ดาว ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษามาจากประชากรชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานคร ทั้งชายและหญิงจำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือแบบสอบถามที่ตัวอย่างได้กรอกแบบสอบถามด้วยตนเอง ทั้งนี้ค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถามในแต่ละตัวแปรมีระดับความเชื่อมั่นระหว่าง 0.700–0.822 ซึ่งผลของค่าสัมประสิทธิ์แอลฟาของครอนบาคของเป็นไปตามเกณฑ์ และมีการตรวจสอบความเที่ยงของเนื้อหาจากอาจารย์ที่ปรึกษา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติ เชิงพรรณนา ซึ่งได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและสถิติเชิงอ้างอิงในการทดสอบสมมติฐานคือการวิเคราะห์ถดถอยอย่างง่ายและการวิเคราะห์ถดถ้อยเชิงพหุคูณ ผลการศึกษา พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 21–30 ปี สถานภาพโสด การศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนเท่ากับ 25,001–35,000 บาท โดยมีสมาชิกในครอบครัว 2–3 คน และมีภูมิลำเนาอยู่ที่ภาคกลาง ในส่วนพฤติกรรมการใช้บริการโรงแรมและการรับข้อมูลของผู้ตอบแบบสอบถาม พบว่าส่วนใหญ่ นิยมรูปแบบการถ่ายทอดเนื้อหาผ่านวิดีโอภาพเคลื่อนไหว/การบันทึกภาพ โดยมีจำนวนวันต่อครั้งในการเข้าพักใช้บริการโรงแรมแต่ละแห่งเท่ากับ 2 คืน ในส่วนของค่าใช้จ่ายในการเข้าพักโรงแรมในแต่ละครั้งจะอยู่ที่ 2,501-3,000 บาท ต่อคืน นิยมสืบค้นข้อมูลสื่อสังคมออนไลน์ผ่านช่องทางยูทูป (YouTube) โดยมีอุปกรณ์สื่อกลางในการสืบค้นข้อมูลคือโทรศัพท์เคลื่อนที่ และเหตุผลในการสืบค้นข้อมูลโรงแรมที่พักผ่านสื่อสังคมออนไลน์คือ ง่าย/สะดวก ซึ่งผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นเกี่ยวกับกลยุทธ์การสื่อการทางการตลาดผ่าน “ผู้สรรสร้างเนื้อหาบนสื่อสังคมออนไลน์ (Content Creator)” โดยรวมอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก และเมื่อพิจารณาไปถึงรูปแบบการสื่อสารเนื้อหาไม่ว่าจะเป็นผู้สรรสร้างเนื้อหาบนสื่อสังคมออนไลน์รูปแบบวิดีโอภาพเคลื่อนไหว หรือ ผู้สรรสร้างเนื้อหาบนสื่อสังคมออนไลน์รูปแบบบทความ พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นอยู่ในระดับเห็นด้วยมากเช่นกัน อีกทั้งยังพบว่า สมมติฐานทั้ง 3 ข้อ ได้แก่ 1) กลยุทธ์การสื่อการตลาดผ่าน "ผู้สรรสร้างเนื้อหาบนสื่อสังคมออนไลน์ (Content Creator)" ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงแรมระดับ 4 ดาว ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร 2) ผู้สรรสร้างเนื้อหาบนสื่อสังคมออนไลน์ ผ่านรูปแบบบทความ ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงแรมระดับ 4 ดาว ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร และ 3) ผู้สรรสร้างเนื้อหาบนสื่อสังคมออนไลน์ ผ่านรูปแบบวิดีโอภาพเคลื่อนไหว ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงแรมระดับ 4 ดาว ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร มีความสอดคล้องและยอมรับสมมติฐานทั้งหมดที่ตั้งไว้
The Objectives of this study was to study the strategy of marketing media through "Content Creator" influences consumers' decision to use 4-star hotels in Bangkok. The sample used in the study came from the Thai population in Bangkok. Both male and female, amount 400 people. The research instrument was the questionnaire. The reliability value of the instrument at each variable had a confidence level between 0.700-0.822, in which the effect of Cronbach's alpha coefficient satisfies the criteria. The validity test was conducted by Advisor. Data were analyzed by descriptive statistics such as percentage, mean, and standard deviation. Inferential statistics used to test hypothesis was simple regression and multiple regression. The results of the study showed that most of the respondents were female, aged 21-30 years, single status, bachelor's degree. Work in private companies. Their average monthly income was 25,001-35,000 THB with 2-3 family members and their domicile in the central region. As for the behavior of hotel usage and receiving information of the respondents, it was found that most of the respondents liked the animation/recording format using the number of days per stay at the hotel, 2 nights per hotel per night. 2,501-3,000 THB, Popular searches for social media information via YouTube channels (YouTube) with a medium to search for information is a mobile phone And the reason for searching for hotel information via social media is easy/convenient. The respondents had an opinion about Marketing communications strategy through “Content Creator” overall on level is very agree. The respondents had an opinion about Marketing communications strategy through “Content Creator” overall on level is very agree. and when consider to type of content communication, whether social media content creator, video format, animation, or social media content creator, article format found that on level is very agree as well. It was also found that all 3 hypothesises are: 1) Marketing communications strategy through “Content Creator” effecting Bangkok consumers’ decision on 4-star hotels 2) Marketing communications strategy through “Content Creator type of article format” effecting Bangkok consumers’ decision on 4-star hotels and 3) Marketing communications strategy through “Content Creator type of social media content creator, video format” effecting Bangkok consumers’ decision on 4-star hotels, Be consistent and accept all hypothesis set.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Advisor(s): ศศิประภา พันธนาเสวี
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4814
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
traiphop_khan.pdf4.92 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback