DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4807

Title: อิทธิพลของการคล้อยตามกลุ่มอ้างอิง การเห็นคุณค่าในตัวเอง และแรงจูงใจทางสังคมที่ส่งผลต่อทัศนคติและความตั้งใจทำศัลยกรรมเสริมความงามของสตรี ในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Influences of Subjective Norms, Self-Esteem and Social Motivation on Attitude and Intention to Undergo Cosmetic Surgery of Women in Bangkok
Authors: ธนัชพร เนติโพธิ
Keywords: การคล้อยตามกลุ่มอ้างอิง
การเห็นคุณค่าในตัวเอง
แรงจูงใจทางสังคม
ความตั้งใจทำศัลยกรรมเสริมความงาม
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงการคล้อยตามกลุ่มอ้างอิงด้านผู้มีชื่อเสียง และด้านสื่อ การเห็นคุณค่าในตัวเอง และแรงจูงใจทางสังคมที่ส่งผลต่อทัศนคติต่อการทำศัลยกรรมเสริมความงามและความตั้งใจทำทำศัลยกรรมเสริมความงามของสตรี ในกรุงเทพมหานคร ใช้ระเบียบวิธีเชิงปริมาณโดยการสำรวจกลุ่มตัวอย่างคือสู่สตรีในกรุงเทพมหานครจำนวน 400 คน ที่ได้จากการเลือกแบบสะดวก ใช้แบบสอบถามแบบมีโครงสร้างที่ผ่านการตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหาและความเชื่อมั่นแล้ว ใช้สถิติเชิงพรรณนาและการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณที่ระดับนัยสำคัญ.05 ในการวิเคราะห์ข้อมูลและทดสอบสมมติฐาน ผลการศึกษาพบว่า 1.เพื่อศึกษาถึงการคล้อยตามกลุ่มอ้างอิงด้านผู้มีชื่อเสียง การคล้อยตามกลุ่มอ้างอิงด้านสื่อ การเห็นคุณค่าในตัวเองและแรงจูงใจทางสังคมที่ส่งผลต่อทัศนคติต่อการทำศัลยกรรมเสริมความงามของสตรีในกรุงเทพมหานคร 2. เพื่อศึกษาถึงการคล้อยตามกลุ่มอ้างอิงด้านผู้มีชื่อเสียง การคล้อยตามกลุ่มอ้างอิงด้านสื่อ การเห็นคุณค่าในตัวเอง แรงจูงใจทางสังคมและทัศนคติต่อการทำศัลยกรรมเสริมความงามที่ส่งผลต่อความตั้งใจทำศัลยกรรมเสริมความงามของสตรีในกรุงเทพมหานคร
This research aimed to study subjective norms-celebrity, subjective norms-media, self-esteem and social motivation that affect attitude toward cosmetic surgery, and the intention to undergo cosmetic surgery of women in Bangkok. Quantitative research approach, survey method was utilized. A sample of 400 women was selected by convenience sampling A structured questionnaire, having passed both content validity and reliability tests, was used as the tool in collecting data. Descriptive statistics and multiple regression analysis at .05 significance level were applied in analyzing data and testing hypotheses. The results indicate that 1. To study the conformity to the celebrity reference groups conformity to media reference groups self-esteem and social motivation that influence attitudes. Towards cosmetic surgery for women in Bangkok. 2. To study the conformity to the celebrity reference groups conformity to media reference groups self-esteem social incentives and attitudes towards cosmetic surgery. That affect the intentions of doing cosmetic surgery for women in Bangkok.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Advisor(s): ศรัณยพงศ์ เที่ยงธรรม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4807
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
tanachaporn_nati.pdf5.07 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback