DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4779

Title: ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าออร์แกนิคผ่านช่องทางออนไลน์
Other Titles: Influential factors toward purchase decision of organic product via online channels
Authors: ชนัญชิดา กันศิริ
Keywords: ทัศนคติ
ส่วนประสมทางการตลาด
การตัดสินใจซื้อ
สินค้าออร์แกนิค
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: ปัจจุบันกระแสความใส่ใจในสุขภาพกำลังได้รับความนิยมมากจากผู้บริโภคในประเทศไทย ประชาชนตระหนักและให้ความสำคัญกับสุขภาพและความเป็นอยู่ที่ดีขึ้น นิยมบริโภคอาหารและผลิตภัณฑ์ที่ปลอดภัยต่อสุขภาพ ซึ่งกระแสนิยมรักสุขภาพไม่เพียงนิยมในประเทศไทยเท่านั้น แต่ยังเป็นกระแสนิยมกระจายไปทั่วโลก ส่งผลให้ตลาดสินค้าออร์แกนิคมีแนวโน้มเติบโตขึ้นเรื่อยๆ ซึ่งสินค้าออร์แกนิคเป็นอีกทางเลือกหนึ่งสำหรับผู้บริโภค นอกจากนั้นสังคมที่เข้าสู่สังคมดิจิตอล ทำให้การซื้อขายสินค้าและบริการผ่านช่องทางออนไลน์ได้รับความสนใจมากขึ้น งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยด้านทัศนคติต่อสินค้าออร์แกนิค ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา และด้านการจัดจำหน่ายที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าออร์แกนิคผ่านช่องทางออนไลน์ โดยการใช้แบบสอบถามแบบปลายปิดที่ผ่านการตรวจสอบความเชื่อมั่นแล้ว ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือผู้บริโภคที่เคยซื้อสินค้าออร์แกนิคผ่านช่องทางออนไลน์ โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก จำนวน 150 คน และใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ และสถิติเชิงอนุมานในการทดสอบสมมติฐาน ได้แก่ การวิเคราะห์ถดถอบเชิงพหุ (Multiple Regression) ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยด้านทัศนคติต่อสินค้าออร์แกนิค และปัจจัยด้านราคา ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าออร์แกนิคผ่านช่องทางออนไลน์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ในขณะที่ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ และปัจจัยด้านการจัดจำหน่าย ไม่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าออร์แกนิคผ่านช่องทางออนไลน์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
Nowadays, the healthy trend is gaining popularity with consumers in Thailand. People recognize the importance of health and wellness life. The healthy trend is not only growing in Thailand but also worldwide. As a result, the organic products market is likely to grow steadily which are another option for consumers. A society that has entered a digital society has made the purchase of goods and services more attractive via online channels. This research aimed to study attitudes towards organic products and marketing mix as product, price and place that affect organic product purchase decision through online platform. This quantitative research used a closed-ended questionnaire which was validated. A sample was selected from customers who were used to purchase organic product via online platform amount 150 samples. The statistics used descriptive statistics as frequency and percentage and inferential statistics as multiple regression analysis for hypothesis testing. The results are showed that the attitude towards organic products and price affect the organic products purchase decision via online platform at the 0.05 level of significance. While product and place don’t affect the organic products purchase decision via online channels at the 0.05 level of significance.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Subjects: เกษตรอินทรีย์
ผลิตภัณฑ์จากธรรมชาติ
อาหารธรรมชาติ
การจัดการขาย
การพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์
พฤติกรรมผู้บริโภค
Advisor(s): สุเมธี วงค์ศักดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4779
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chanunchida_kuns.pdf4.08 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback