DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4675

Title: แผนธุรกิจสถาบันสร้างไอดอล REN Entertainment
Other Titles: Business plan for REN Entertainment idols academy
Authors: เจนจิรา ยอดยิ่งวรพันธุ์
Keywords: ศิลปินไอดอล
การตลาดด้านอารมณ์
วงดนตรี
แผนธุรกิจ
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: วัตถุประสงค์ของแผนธุรกิจนี้ คือ เพื่อสร้างยอดขายให้เติบโตอย่างน้อย 15% ต่อปีและมีกำไรอย่างน้อย 10% ต่อปี และเพื่อสร้างการรับรู้ภาพลักษณ์ของวงไอดอลไทย การจัดทำแผนธุรกิจนี้ได้มีการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมของธุรกิจ การวิเคราะห์คู่แข่งขัน และทำวิจัยตลาดโดยการสัมภาษณ์ผู้ให้ข้อมูล จำนวน 12 คน ครอบคลุม กลุ่มลูกค้าแฟนคลับประจำ กลุ่มลูกค้าแฟนคลับไม่ประจำ และกลุ่มลูกค้าแฟนคลับไอดอลไทยวงอื่น ๆ และใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหาในการวิเคราะห์ข้อมูลที่ได้จากการสัมภาษณ์ ผลการวิเคราะห์ พบว่า จุดแข็งของบริษัท คือแนวคิดของวง Shining Stars ที่แตกต่างจากคู่แข่ง สมาชิกหลายคนมีฐานแฟนคลับเดิม ทีมงานที่มีประสบการณ์หลากหลายและเชี่ยวชาญ ในขณะที่จุดอ่อน คือ สมาชิกของวงแต่ละคน มีพื้นฐานความสามารถไม่เท่ากัน จำนวนสมาชิกมีมาก ยากต่อการจดจำ โอกาสทางธุรกิจ คือ ประเทศไทยเข้าสู่เทคโนโลยี 5G ผู้บริโภคมีพฤติกรรมการซื้อสินค้าและบริการผ่านทางออนไลน์มากขึ้น อุปสรรค คือ การระบาดของไวรัสโควิค 19 และจำนวนคู่แข่งที่มีมาก สำหรับการวิเคราะห์การแข่งขัน พบว่า คู่แข่งทางตรง ได้แก่ Siam Dream และ CM Café โดยจะแข่งขันในด้านศิลปินและสินค้าสะสม นอกจากนี้จะมีพันธมิตรในต่างประเทศ หรือพันธมิตรด้านการผลิตผลงานที่มีคุณภาพ ผลการวิจัยตลาดพบว่า กลุ่มแฟนคลับรู้จักวง Shining Stars แต่ไม่ค่อยรู้จักค่าย Ren Entertainment ในส่วนของสินค้าที่นิยมมากที่สุด คือ “เชกิ” เพราะต้องการช่วงเวลาที่ได้พูดคุยกับสมาชิกในวงแบบส่วนตัว ในขณะที่กลุ่มลูกค้าแฟนคลับไม่ประจำรู้จักวง Shining Stars จากการแนะนำของเพื่อน และรู้จักค่าย Ren Entertainment แค่ในนาม แต่ไม่ทราบรายละเอียดอื่น ๆ ชื่นชอบสินค้า “บัตรเชกิ” เช่นกัน สำหรับกลุ่มลูกค้าแฟนคลับไอดอลไทยวงอื่น ๆ เหตุผลที่เลือกตามวงไอดอลต่าง ๆ เพราะความน่ารัก ความน่าสนใจของตัวสมาชิก และทั้งหมดรู้จักวง Shining Stars ชื่นชอบสินค้า “บัตรเชกิ” และ “บัตรจับมือ” เพราะเป็นกิจกรรมที่ได้มีโอกาสพูดคุยอย่างใกล้ชิดตัวสมาชิกที่ตัวเองชอบ เมื่อพิจารณาความเป็นไปได้ในการลงทุน โครงการนี้ใช้เงินทุนเริ่มแรกเท่ากับ 1,070,000 บาท โดยมีมูลค่าปัจจุบันสุทธิของโครงการเท่ากับ 3,633,322.82 บาท อัตราผลตอบแทนภายในโครงการเท่ากับ 160% และมีระยะเวลาในการคืนทุนเพียง 0.5 ปี ดังนั้นโครงการนี้เหมาะสมที่จะลงทุน
The objective of this business plan is to increase the annual sales and net profit by at least 15% and 10%, respectively, as well as raising the awareness of Shining Stars idol group. In order to make the business plan, we have done SWOT analysis, competition analysis, and qualitative marketing research. The research was conducted by face-to-face interviews with 12 respondents including regular fan club, non-regular fan club, and fan club of other idol groups. According to SWOT analysis, strengths of Shining Stars are their different concept from the competitors; many members of the group already have existing fan club; and the team has wide range of expertise and experience, while weaknesses are each member does not have the same level of abilities; and high number of members make it difficult to remember. Opportunity is that the implementation of 5G technology in Thailand has boosted consumer’s purchases through online channels, whereas threats are Covid-19 epidemic and high number of competitors. From competition analysis, direct competitors are Siam Dream and CM Café which will compete with Shining Stars in terms of popularity and collective merchandise. Moreover, Shining Stars will have foreign partners or high-quality production partners. According to qualitative marketing research, regular fan club respondents are aware of Shining Stars, but not quite aware of Ren Entertainment, with “Cheki ticket” as their most popular product because they would like to talk privately with the members. Non-regular fan club respondents know about Shining Stars from their friends’ recommendations and only heard about the name of Ren Entertainment, but no other details, with “Cheki ticket” as their most popular product as well. Every respondent who are fan club of other idol groups are aware of Shining Stars and also like “Cheki ticket” and “Handshake ticket” as these events provide the opportunity to talk intimately with their favorite members. They said that they support these idol groups because their members are cute and fascinating. According to the financial projection, this project require initial investment of 1,070,000 Baht, with net present value of 3,633,322.82 Baht, internal rate of return of 160%, and payback period of only 0.5 year. Thus, this project is a solid investment.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
อุตสาหกรรมดนตรี -- การจัดการ -- ไทย -- วิจัย
ธุรกิจบันเทิง -- การจัดการ -- ไทย -- วิจัย
ธุรกิจบันเทิง -- การประชาสัมพันธ์
REN Entertainment (ชื่อตราผลิตภัณฑ์)
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4675
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
janejira_yody.pdf3.9 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback