DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4669

Title: ปัจจัยการสื่อสารทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการสถานเสริมความงาม เมโกะ คลินิกของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Marketing Communication Factors Affecting Decision to Use Beauty Meko’s Clinic of Consumers in Bangkok Thailand
Authors: สุภาวดี รอดประเสริฐ
Keywords: คลินิกเสริมความงาม
ส่วนผสมการสื่อสารการตลาด
พฤติกรรมผู้บริโภค
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาลักษณะทางประชากรศาสตร์ที่มีผลต่อ การตัดสินใจเลือกใช้บริการสถานเสริมความงามเมโกะคลินิก ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร 2) เพื่อศึกษาส่วนผสมการสื่อสารการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการสถานเสริมความงามเมโกะคลินิก ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร และ 3) เพื่อศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภคที่มีผลต่อ การตัดสินใจเลือกใช้บริการสถานเสริมความงามเมโกะคลินิก ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร โดยวิธีวิเคราะห์เชิงปริมาณจากกลุ่มตัวอย่างคือ ผู้ที่เคยใช้บริการสถานเสริมความงามเมโกะคลินิกในกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล และวิเคราะห์ข้อมูลโดยโปรแกรมสำเร็จรูปทางสถิติ สถิติเชิงพรรณาที่ใช้ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบสมมติฐานการวิจัย โดยสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ สถิติการวิเคราะห์ความแปรปรวน (Analysis of Variance: Anova) และ สถิติ Chi-Square (χ2) ผลการศึกษาพบว่า ผู้ใช้บริการให้ความสำคัญกับสถานเสริมความงามเมโกะคลินิกในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุดเมื่อพิจารณาเป็นรายข้อ พบว่า มีเคสรีวิวที่ประสบความสำเร็จ มีการรีวิว ก่อน/หลัง และ สถานที่ตั้งของสถานเสริมความงามใกล้ BTS/MRT รองลงมาคือ ชื่อเสียงของสถานเสริมความงาม มีโปรโมชั่น เช่นการลดราคา และ อุปกรณ์เครื่องมือที่ใช้มีความทันสมัย และลำดับสุดท้ายคือ บุคลากรมีความเชี่ยวชาญเฉพาะทาง และ ราคาที่เหมาะสมกับงบประมาณ ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า อายุ สถานภาพ ระดับการศึกษาที่ และอาชีพที่แตกต่างกัน ให้ความสำคัญกับส่วนผสมการสื่อสารทางการตลาดที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการสถานเสริมความงามเมโกะคลินิกที่แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 รายได้เฉลี่ยต่อเดือนที่แตกต่างกัน มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการใช้เลือกใช้บริการ สถานเสริมความงามเมโกะคลินิกที่แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 และส่วนผสมการสื่อสารทางการตลาด มีความสัมพันธ์ต่อพฤติกรรมของผู้บริโภคต่อการใช้บริการสถานเสริมความเมโกะคลินิก ในด้านค่าใช้จ่ายต่อครั้งในการใช้บริการสถานเสริมความงาม เมโกะคลินิก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01
The objectives of this studies were 1) to study the demographic characteristics affecting service select decisions at Meko beauty clinic of consumers in Bangkok. 2) To studies the marketing communication ingredients that influence service selects decisions at Meko beauty clinic of consumers in Bangkok. And 3) to studies consumer behaviors affecting service select decisions at Meko beauty clinic of consumers in Bangkok. By the quantitative analysis method from the sample group which was 400 people who have service used at Meko beauty clinic in Bangkok. By using questionnaires as a tool for data collection. And analyze the data by the statistical program. The descriptive statistics used were percentage, mean, standard deviation. And the research hypothesis test Inference statistics are Analysis of Variance (Anova) and Chi-Square (χ2) statistics. The studies found that, the users put the emphasis on the Meko beauty clinic as a whole in the highest level. When considering each item, it is found that there are successful cases, before / after reviews, and the location of the beauty clinic were near BTS / MRT, followed by the reputation of beauty clinic with promotions such as price cuts and modern equipment. And the last order was the personnel have specific expertise and prices that are appropriate for the budget. The hypothesis testing found that age, marital status, education level, and careers, difference. To giving importance to the marketing communication ingredients that affecting service selection of the Meko beauty clinics, differrence. With statistical significance at the level of 0.05. The average monthly income was different by correlated with the behaviors of the service used selection at Meko beauty clinics, difference with statistical significance at the level of 0.05. And marketing communication ingredients by correlated with consumer behavior towards the service use at Meko bueaty clinic in terms of cost per visit time for service use at Meko beauty clinic. With statistical significance at the level of 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2562
Advisor(s): องอาจ สิงห์ลำพอง
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4669
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
supawadee_rodp.pdf2.95 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback