DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4650

Title: แผนธุรกิจเอ็นจอยขนมไทย
Other Titles: Business Plan for EnJoy Kanomthai
Authors: ศิริกมล ฉุนกลิ่น
Keywords: ขนมไทย
เอ็นจอยขนมไทย
ขนมหวาน
แผนธุรกิจ
ส่วนประสมทางการตลาด
Thai Desserts
EnJoy Kamonthai
Sweets
Business Plan
Marketing Mix
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: แผนธุรกิจฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวางแผนทิศทางในการดำเนินงานของธุรกิจ โดยมีการวางแผนกลยุทธ์ให้มีความเหมาะสม เน้นการพัฒนาผลิตภัณฑ์รวมถึงมีการเพิ่มชนิดของขนมไทยให้ตรงตามความต้องของผู้บริโภค และเพื่อสร้างการรับรู้ให้กับผู้บริโภคสามารถจดจำตราสินค้าและผลิตภัณฑ์ได้ ในการจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้มีการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมของธุรกิจ การวิเคราะห์การแข่งขันในอุตสาหกรรม รวมถึงการวิเคราะห์คู่แข่งขัน และมีการทำวิจัยเกี่ยวกับผู้บริโภคโดยวิธีการแจกแบบสอบถามจำนวน 200 แบบสอบถาม และจากการสัมภาษณ์จากกลุ่มของพ่อค้าคนกลางจำนวน 3 คน เพื่อใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลและวางแผนกลยุทธ์ให้มีความเหมาะสม ผลการวิเคราะห์จุดแข็งของธุรกิจ คือ สินค้ามีความสดใหม่ อร่อย มีการผลิตวันต่อวัน ไม่ใส่สารกันเสีย จุดอ่อน คือ ช่องทางการจัดจำหน่าย จากผลการวิจัยเกี่ยวกับปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อขนมไทยอยู่ในระดับมากที่สุด ได้แก่ รสชาติอร่อย มีความสดใหม่และสะอาด กลยุทธ์ที่เหมาะสมกับธุรกิจนี้ คือ กลยุทธ์ส่วนประสมทางการตลาดทั้งในด้านผลิตภัณฑ์ เน้นความใส่ใจในเรื่องของคุณภาพ รสชาติอร่อยถูกปากผู้บริโภค และสินค้ามีการผลิตวันต่อวัน กลยุทธ์ด้านราคา คือ ตั้งราคาให้เหมาะสม และสามารถเข้าถึงผู้บริโภคได้ทุกระดับ รวมถึงมีการวางแผนกลยุทธ์ด้านการจัดจำหน่ายเพื่อให้สามารถเข้าถึงผู้บริโภคได้มากขึ้น และกลยุทธ์ด้านส่งเสริมการตลาดเพื่อกระตุ้นให้เกิดการซื้อสินค้าของผู้บริโภค และเมื่อพิจารณาความเป็นไปได้ในการลงทุน เริ่มแรกมีการใช้เงินลงทุน 1,089,690 บาท มีมูลค่าปัจจุบันสุทธิ 2,884,752.68 บาท อัตราผลตอบแทนภายในโครงการเท่ากับ 117 เปอร์เซ็นต์ และมีระยะเวลาในการคือทุนเพียง 1 ปีเท่านั้น ดังนั้นธุรกิจนี้จึงเหมาะสมและคุ้มค่าในการลงทุน
The objectives of this business plan is to determine the business operation direction by having an appropriate strategic plan and focusing on product development as well as increasing variety of Thai desserts to meet the needs of consumers and creating brand awareness for consumers. In the preparation of this business plan, the business environment, competitive situation in the industry and competitors were analyzed. The research on consumers was also conducted by using 200 questionnaires and the interview of 3 middlemen to analyze data and determine an appropriate strategic plan. The analysis results revealed that business’s strength were the freshness and deliciousness of product based on day-to-day production of fresh product with no preservatives added. The weakness was distribution channels. Based on the research result, the factors affecting the decision to buy Thai desserts at the highest level were delicious taste, fresh and clean product. The appropriate strategy for this business was marketing mix strategy. In term of product, the business paid an attention to quality and delicious taste for consumers and day-to-day production. In term of price strategy, the price was set appropriately and could be afforded by all levels of consumers. The distribution strategic plan was made in order to reach more consumers and marketing promotion strategy was determined to stimulate the product purchase of consumers. When considering on investment feasibility, the initial investment was 1,089,690 Baht with net present value of 2,884,752.68 Baht. The return rate of the project was 117 percent and payback period was only 1 year. As a result, this business is appropriate and worth the investment.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
เอ็นจอยขนมไทย (ชื่อตราผลิตภัณฑ์)
ขนม -- ไทย -- การศึกษาเฉพาะกรณี
ขนม -- การตลาด -- การศึกษาเฉพาะกรณี
ขนม -- การเงิน -- การศึกษาเฉพาะกรณี
การสร้างชื่อตราผลิตภัณฑ์ -- ไทย -- วิจัย
ชื่อตราผลิตภัณฑ์ -- ไทย -- วิจัย
พฤติกรรมผู้บริโภค -- ไทย -- วิจัย
Advisor(s): วีระพงศ์ มาลัย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4650
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sirikamol_chun.pdf5.44 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback