DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4451

Title: คุณสมบัติพิเศษของรถยนต์ Eco car ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อของประชากรในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Features of an Eco-Car Affecting to the Decision to Buy an Eco-car in Bangkok
Authors: กำพล ลีไพบูลย์วงศ์
Keywords: รถยนต์
Eco car
การตัดสินใจซื้อ
คุณสมบัติพิเศษ
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาคุณสมบัติพิเศษของรถยนต์ Eco car ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อรถยนต์ Eco car ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร เพื่อศึกษาถึงความคิดเห็นของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานครที่มีต่อคุณสมบัติพิเศษ และเพื่อศึกษาถึงการตัดสินใจซื้อรถยนต์ Eco car ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร ผลการวิจัย พบว่า 1) ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 21-30 ปี มีสถานภาพโสด การศึกษาระดับปริญญาตรี มีอาชีพรับจ้าง/พนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้ 30,001-40,000 บาท/เดือน และมีจำนวนสมาชิกในครอบครัว 4-6 คน 2) ผู้ตอบแบบสอบถามใช้ค่าน้ำมันรถยนต์ส่วนตัวโดยเฉลี่ย 3,001-4,000 บาท/เดือน ใช้รถยนต์ราคามากกว่า 500,000 บาท ตนเองมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อ และผ่อนชำระเงินรถยนต์เป็นระยะเวลา 4-6 ปี ใช้รถยนต์ Eco car เป็นคันที่ 1 ขับขี่ง่ายคล่องตัว มีขนาดเล็กช่วยประหยัดค่าน้ำมัน ใช้รถยนต์โตโยต้า เพราะเป็นยี่ห้อเจ้าตลาด มีความน่าเชื่อถือสูง และใช้งานได้อย่างคล่องแคล่ว 3) คุณสมบัติพิเศษของรถยนต์ Eco car มีภาพรวมในระดับมากและรายด้านในระดับมากที่สุด 4) การตัดสินใจซื้อรถยนต์ Eco car มีภาพรวมในระดับมาก 5) ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า คุณสมบัติพิเศษของรถยนต์ Eco car โดยรวมและทุกด้านส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานครอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
The purpose of this research is to study the features of Eco car that affects the decision to buy Eco car of consumers in Bangkok. Study the opinions of consumers in Bangkok on the features and the decision to buy an Eco car. The results of this research are as follows: 1) Most of the respondents are female aged from 21 to 30 years old who have single status and bachelor’s degree education. They work as private company employee with average monthly incomes between 30,001-40,000 baht and they have family members 4-6 people. 2) Respondents use the average monthly private car fuel cost from 3,001 to 4,000 baht, use a car that is priced more than 500,000 baht. Self influences the purchasing decision and installment payment for cars within period of 4-6 years, using the Eco car as the first car, easy to drive, compact size, saving fuel consumption costs. They use Toyota cars because Toyota is the popular market brand with highly reliable and use it fluently. 3) The overview of Eco car special features is in high level and each feature in the highest level. 4) The overview of decision to buy an Eco car has a high level. 5) The hypothesis test found that the overall of special features of Eco car and in all aspects affects the purchasing decisions of consumers in Bangkok with statistical significance at the level of 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: รถยนต์--การตลาด--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
รถยนต์--การจัดซื้อ--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
พฤติกรรมผู้บริโภค--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
รถยนต์--การตลาด--วิจัย
การเลือกซื้อสินค้า--การตัดสินใจ--การศึกษาเฉพาะกรณี
การซื้อสินค้า--การตัดสินใจ--การศึกษาเฉพาะกรณี
มหาวิทยาลัยกรุงเทพ--สารนิพนธ์
Advisor(s): ศศิประภา พันธนาเสวี
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4451
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
gumpol_leep.pdf2.02 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback