DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4382

Title: การศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการขนส่งเอ็กซ์เพรสในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล
Other Titles: A study of factors affecting the decision-making service of transport express in Bangkok and Perimeter
Authors: กรรณิการ์ วงศ์โพธิสาร
Keywords: ปัจจัยด้านราคา
ปัจจัยด้านการบริการ
ปัจจัยด้านภาพลักษณ์
การตัดสินใจใช้บริการ
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการขนส่งเอ็กซ์เพรสในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้คือผู้บริโภคที่เคยใช้บริการขนส่งเอ็กซ์เพรส ในเขตกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล ผู้วิจัยทำการกำหนดขนาดตัวอย่าง (Sample Size) โดยการทดสอบแบบสอบถามกับทางตัวอย่างจำนวน 30 ชุด และมีการคำนวณค่าของ Partial R2 เพื่อประมาณขนาดตัวอย่างโดยใช้ซอฟต์แวร์ G * Power ซึ่งเป็นโปรแกรมที่สร้างขึ้นด้วยสูตรของ Cohen (1977) และได้ผ่านการตรวจสอบและรับรองโดยนักวิจัยหลายคน เพื่อกำหนดขนาดตัวอย่างให้ถูกต้อง และทันสมัย (Howell, 2010 และนงลักษณ์ วิรัชชัย, 2555) จากการประเมินตัวอย่างที่มีค่าขนาดอิทธิพล (Effect Size) เท่ากับ 0.25 ความน่าจะเป็นความคลาดเคลื่อนในการทดสอบหนึ่งประเภท (α) เท่ากับ 0.05 จำนวนของตัวแปรทำนายที่เท่ากับ 4 ตัวแปรอิสระ กำลังทดสอบ (1-ß) เท่ากับ 0.95 (Cohen, 1962) จึงได้ขนาดกลุ่ม 129 คน และได้เก็บข้อมูลเพิ่มเป็น 150 คน เพื่อป้องกันความผิดพลาดในการเก็บข้อมูล และใช้วิธีการสุ่มแบบเจาะจง (Purposive Sampling) ผลการศึกษาพบวาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการขนส่งเอ็กซ์เพรสในเขตกรุงเทพมหานคร และปริมณฑลอย่างมีนัยยะสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ได้แก ปัจจัยด้านบริการ และปัจจัยด้านชื่อเสียง ส่วนปัจจัยด้านราคา และปัจจัยด้านเอกลักษณ์ขององค์กร ไม่ส่งผลต่อการตัดสินใจในการเลือกใช้บริการขนส่งเอ็กซ์เพรสในเขตกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล
The objective of the study is to identify the factors affecting the decision-making service of transport express in Bangkok and Perimeter. The studied samples are people who have the experience on using the transport express service in Bangkok and Perimeter. The sample size is calculated by Partial R2 using G*Power, the program built based on formulation and theory of Cohen (1977). The program is tested and proved by several researchers (Howell,2010 and Nonglak Viratchai,2555). The sample size is tested with the Effect size of 0.25 and the significance level of type 1 error (α) equal to 0.05. There are 4 independent variables with the power of test (1-ß) of 0.95 (Cohen,1962). The sample size of 129 samples is suggested but is increased to 150 samples in order to prevent error in data collecting process. The samples are selected by Purposive sampling method. The result of the studied at significance level of 0.05 shows that services and reputation affect the decision on choosing the transport express service in Bangkok and Perimeter while price and company’s identity do not affect the decision on choosing the transport express service in Bangkok and Perimeter.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Advisor(s): สุเมธี วงค์ศักดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4382
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
kannika_wong.pdf5.41 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback