DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4381

Title: การศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจในการเลือกซื้อประกันภัยภาคสมัครใจ ประเภท1 ในเขตกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล
Other Titles: A Study of Factors that influence purchasing decision insurance type 1 in Bangkok and Perimeter
Authors: วีรวัฒน์ สายสีนวล
Keywords: ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาด
ปัจจัยด้านภาพลักษณ์
ปัจจัยด้านการตัดสินใจซื้อ
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจในการเลือกซื้อประกันภัยภาคสมัครใจ ประเภท1 ในเขตกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ ผู้บริโภคที่เคยซื้อประกันภาคสมัครใจประเภท 1 ในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล ผู้วิจัยทำการกำหนดขนาดตัวอย่าง (Sample Size) โดยการทดสอบแบบสอบถามกับทางกลุ่มตัวอย่างจำนวน 30 ชุด และคำนวณค่าของ Partial R2 เพื่อประมาณขนาดตัวอย่างโดยใช้ซอฟต์แวร์ G*Power ซึ่งเป็นโปรแกรมที่สร้างขึ้นจากสูตรของ Cohen (1977) ซึ่งได้ผ่านการตรวจสอบ และรับรองโดยนักวิจัยหลายคน เพื่อกำหนดขนาดตัวอย่างให้ถูกต้องและทันสมัย (Howell, 2010 และ นงลักษณ์ วิรัชชัย, 2555) จากการประเมินตัวอย่างที่มีค่าขนาดอิทธิพล (Effect Size) เท่ากับ 0.25 ความน่าจะเป็นความคลาดเคลื่อนในการทดสอบหนึ่งประเภท (α) เท่ากับ 0.05 จำนวนของตัวแปรทำนายที่เท่ากับ 5 ตัวแปรอิสระ กำลังทดสอบ (1-ß) เท่ากับ 0.95 (Cohen, 1962) ขนาดกลุ่มคือ 138 คน และได้เก็บข้อมูลเพิ่มเป็น 150 คน เพื่อป้องกันความผิดพลาดในการเก็บข้อมูลโดยใช้วิธีสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive Sampling) ผลการศึกษาพบวาปปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจในการเลือกซื้อประกันภัยภาคสมัครใจประเภท1 ในเขตกรุงเทพมหานคร และปริมณฑลอย่างมีนัยะสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ได้แก ปัจจัยด้านราคา ปัจจัยด้านชื่อเสียง และปัจจัยด้านเอกลักษณ์ขององค์กร ส่วนปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ และปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด ไม่ส่งผลต่อการตัดสินใจในการเลือกซื้อประกันภัยภาคสมัครใจประเภท1 ในเขตกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล
The objective of the study is to identify the factor that influence purchasing decision the insurance type 1 in Bangkok and Perimeter. The studied samples are people who used to buy the type 1 insurance in Bangkok and Perimeter with the sample size of 30 samples. The Partial R2 is calculated to quantify the sample by using G*Power which is the program built based on formulation and theory of Cohen (1977). The program is tested and proved by several researchers (Howell,2010 and Nonglak Viratchai,2555). The sample size is tested with the Effect size of 0.25 and the significance level of type 1 error () equal to 0.05. There are 5 independent variables with the power of test (1-ß) of 0.95 (Cohen,1962). Total sample size of 150 people is studied which increased from 138 people in order to prevent the potential error on collection process. Purposive sampling is used during the sample selection process. The studied result on shows that Price, Reputation, and Company’s identity have influence purchasing decision on type 1 insurance in Bangkok and Perimeters at the significance level of 0.05. While product and marketing support do not influence the purchasing decision on type 1 insurance.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2561
Advisor(s): สุเมธี วงค์ศักดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4381
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
veerawat_sais.pdf5.46 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback