DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4357

Title: แผนธุรกิจร้านกาแฟ Six April specialty coffee
Other Titles: Business plan for Six April specialty coffee
Authors: มนต์นภา แสงสุวรรณโณ
Keywords: แผนธุรกิจ
กาแฟดำ
ร้านกาแฟ
Issue Date: 2562
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: แผนธุรกิจนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทำให้ร้าน SIX APRIL SPECIALTY COFFEE เป็นที่รู้จัก และสร้างการจดจำในภาพลักษณ์ที่ดี โดยสร้างยอดขายและกำไรเติมโตที่ 10% ต่อปี ในการจัดทำแผนธุรกิจนี้ ได้มีการวิเคราะห์คู่แข่งและการวิจัยตลาด โดยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก กับผู้ให้ข้อมูลจำนวน 7 คน ที่ชื่นชอบการดื่มกาแฟดำ และใช้วิธีการวิเคราะห์เนื้อหาในการวิเคราะห์ข้อมูลจากการสัมภาษณ์ ผลการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมทางธุรกิจ พบว่า จุดแข็งของธุรกิจ คือ มีการอบรมพนักงานเพื่อให้มาทักษะความเชี่ยวชาญเกี่ยวกับกาแฟอยู่เสมอ เพื่อให้ได้มาตราฐานคงที่ จุดอ่อน คือ ปัญหาในขั้นตอนในการทำกาแฟที่ค่อนข้างใช้เวลาและเงินทุนที่จำกัด โอกาส คือ ตลาดกาแฟ Specialty Coffee ยังมีขนาดเล็กสามารถเติบโตได้อีกมาก และอุปสรรค คือ คู่แข่งรายใหญ่มีสินค้าที่หลากหลาย ตอบสนองต่อความต้องการของผู้บริโภคที่หลายกหลายมากกว่า และกาแฟ Specialty ยังไม่เป็นที่รู้จักในวงกว้างของคนไทย สำหรับการวิเคราะห์คู่แข่ง พบว่า คู่แข่งหลักมีจุดแข็ง คือ บริการกาแฟแบบ Specialty Coffee มีกลุ่มลูกค้าประจำและมีกาแฟสูตรเฉพาะของทางร้าน จุดอ่อน คือ ร้านตั้งอยู่ในหมู่บ้านไม่ติดถนนเส้นหลัก หาร้านค่อนข้างยาก และมีที่จอดรถจำกัด คู่แข่งรองมีจุดแข็ง คือ มีสาขาค่อนข้างเยอะ บริการรวดเร็ว สะดวก จุดอ่อน คือ มาตรฐานของรสชาติกาแฟไม่คงที่ และเมนูกาแฟมีแค่เมนูกาแฟธรรมดาทั่วไป ส่วนผลการวิจัยตลาดพบว่า ผู้ให้สัมภาษณ์ให้ความสำคัญกับการดื่มกาแฟในชีวิตประจำวันค่อนข้างมาก เนื่องจากมีผลต่อการทำงานระหว่างวัน โดยเฉลี่ยดื่มกาแฟวันละ 1 แก้วต่อวัน หรือคิดเป็น 7-10 แก้วต่อสัปดาห์ และยังให้เหตุผลว่าที่เลือกดื่มกาแฟดำเพราะมีรสชาติที่ดีกว่า ดื่มง่ายและทำให้รู้สึกสดชื่นมากกว่า เมื่อพิจารณาความเป็นได้ในการลงทุนทำธุรกิจ ร้านกาแฟ SIX APRIL SPECIALTY COFFEE พบว่า คุ้มค่าในการลงทุนโดยใช้งบประมาณการลงทุน 1,000,000 บาท มูลค่าปัจจุบัน สุทธิ (NPV) เท่ากับ 98,334.59 บาท มีอัตราผลตอบแทนภายใน (IRR) อยู่ที่ 35% ใช้ระยะเวลาในการคืนทุน ทั้งสิ้น 2.4 ปี
The purpose of this business plan is to promote ‘SIX APRIL SPECIALTY COFFEE’ to be recognized and to be aware of a good brand image. With the forecast on sales and profit growth rate at 10% per year. This business plan contains competitors analysis and initial market analysis. The research method, selects the sampling group has similar preference of coffee consumption behaviour. Applies qualitative interview with sampling group size of 7 people and after conducting the interview, uses content analysis method to collect the data. The result of SWOT analysis, the strength of specialty coffee business is ‘staff training’ to ensure the staff is able to develop relevant skills related to coffee making and maintain the standard. The weakness are coffee making process and method take too long time. In addition, high investment also considered as weakness. However, the bright opportunity of specialty coffee is the market size is still in small-scale and able to grow. Although, the obstacles are main competitors own assorted product lines, can serve a wide range of customer demands along with the specialty coffee is not yet well-known. Considering competitors analysis, the main competitor, its strengths are provide products as specialty coffee which has their customer base, and has their own unique recipe. The weakness is location, not connected to the main road and effect ease of access as well as no parking. Secondary competitor, has the strength are owned many branches, convenient, and provide fast service. Weak points, quality and taste are unsteady and not yet provide unique menus. Result of market analysis reveals that the sample sees that coffee is important for daily life, it affects their working life throughout the day. The sample drinks average 1 cup of coffee a day or 7-10 cups of coffee per week due to reasons given as black coffee has better taste, easy to consume, and feel more energetic. In conclusion, there is the possibility of ‘SIX APRIL SPECIALTY COFFEE’ shop business plan with 1 million baht investment, net present value at 98,334.59 baht with Internal Rate of Return at 35%. 2.4 years payback period.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
กาแฟ
ร้านกาแฟ -- สถานที่ตั้ง
Advisor(s): ไกรฤกษ์ ปิ่นแก้ว
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/4357
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
monnapa_sang.pdf1.79 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback